Kanada és az Egyesült Államok határán húzódó Niagarát Patkó-, valamint Amerikai-zuhatagáról ismerik a legtöbben. A zord folyónak azonban más érdekessége is akad: a sebes hullámok felett egy kötélpályán keresztül is át tudunk kelni.
A felvonó 540 méter hosszú kábeleit a már említett vízesésektől északrabra, egy 90 fokban megtörő, örvénylő folyókanyarulati szakasz, a Niagara Whirlpool felett feszítették ki. A két végállomást (Colt's Point és Thompson's Point) a folyó “könyökének” számító, medence-szerű képződmény bejárati szirtjeinél telepítették, mindkettő kanadai territóriumon van. A lift másik érdekessége, hogy mivel a folyót teljes hosszában az államhatár szeli ketté, a derékszögű kanyar miatt a kötélpálya az út középső szakaszán áthalad az Egyesült államok felett, tehát egy oda-vissza kirándulás alkalmával kétszer lépünk be az USA, azon belül is New York állam területére, persze ez esetben nincsen szükség átlépő iratokra.
Kötélpálya elhelyezkedése. A vastag lila vonal bal oldala kanadai, míg a jobb oldala egyesült államokbeli terület. A felvonó egy rövid szakaszon belép USA területére. (www.openstreetmap.org)
A spanyol Leonardo Torres Quevedo mérnök és matematikus által tervezett felvonó története már több mint százéves: tizenhárom hónapnyi építkezés után, 1916-ban nyitották meg a nagyközönség előtt (az akkor még napvédő tető nélküli) negyven személyes, kosár-szerű nagykabinos liftet. Az eredetileg is egyetlen "járművel" rendelkező felvonó-rendszert többször korszerűsítették - a legátfogóbb ezek közül 1984-ben történt - azonban a személyszállító egység eredeti kinézetét megőrizték, beleértve a jellegzetes félköríves, rácsszerkezetes futóművét, melynek görgői összesen hat (három bal – három jobb) acél tartókábelen gurul, biztosítva a megfelelő oldalstabilitást, a középvonalában rögzített vonókábel-hurok pedig az egész szerkezet mozgatásáért felelős.
Átkelés a Niagara-örvény felett. A beszállási terminálok a folyó vízszintje fölött kb. 76 méteres (250 láb) magasságban találhatók. A kötélpálya belógásának köszönhetően az út felénél ez az érték kissé kevesebb. (Wikimédia - Cmglee)
(Wikimédia - Ad Meskens)
Reklámfotó a hatvanas évekből. A húsz évvel későbbi, átfogó rekonstrukciónál ügyeltek a liftkabin eredeti kinézetének megőrzésére. (Wikimédia - Library and Archives Canada)
A 7 km/óra sebességgel közlekedő felvonó hajtóműve szükség esetén természetesen el van látva dízelmotoros segédüzemmel is, valamint egy négyszemélyes - a fő rendszertől függetlenül közlekedni képes - önálló mentőegységgel, amit szerencsére ezidáig csupán gyakorlatozási céllal kellett bevetni:
Evakuálási gyakorlat a mentő-liftkosárral. (www.niagarafallsreview.ca)
Kapcsolódó oldalak:
Szólj hozzá!
Címkék: USA Niagara Kanada nagykabin inga-üzem
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.