Tirolt nem lehet megunni, ráadásul idén az osztrák tartomány második legmagasabb hegyének, a Wildspitzének (3770 m) környékét volt szerencsénk bejárni. A nevezetes csúcs körül gleccservidékek, valamint híres sícentrumok is találhatók.
Ezek közül az egyik legnevezetesebb az ötz-völgyi Sölden, az őszi sí világbajnokság házigazdája. A szállodafaluból közvetlen indul emblematikus felvonójuk, a Gaislachkoglbahn, amely a 2015-ben bemutatott James Bond - Spectre - A Fantom visszatér című film egyik jelenetében kapott szerepet. Ennek megfelelően a 3048 méter magasan fekvő, felső végállomás modern acél- és üvegkomplexumában interaktív kiállítótermet is berendeztek "007 Elements" fantázianévvel, amit az egész völgyben plakátokkal, szórólapokkal népszerűsítenek. A múzeumban többek között megtekinthető az a kis repülőgép is, amely egy alpesi istállóépületen keresztül száguldott át Őfelsége titkos ügynökével a fedélzetén.. Legalább is a prospektusok tanúsága szerint, mivel a kétszakaszos felvonó 40 eurós tarifáján felül további 14 Eurót kértek a kiállítás megtekintéséért, amelytől kivételesen eltekintettem. Azonban a hegycsúcsra felérve "ingyenesen" megcsodálható volt egy másik filmes relikvia, méghozzá egy Land Rover Defender, amely egy méretes sziklán kapaszkodva tartotta szemmel a felső végállomás melletti kávézót.
2174 méter magasan fekvő közép-állomás épülete. Itt át kell szállni a 8 személyes kiskabinos felvonórendszerről a 30 személyes óriás gondola-liftre. A völgyet sűrű felhőtakaró borította, a hatalmas középállomás épületben is "felhős idő" uralkodott. Az alsó felvonót a turistákon kívül a downhill-kerékpárosok is igénybe veszik. Az erre a célra kialakított kabinokra egy bicikli piktogram hívja fel a figyelmet, ahová a kerékpáros gépével együtt könnyedén be tud szállni.
A felső szakasz 3S, azaz 2 alátámasztó + 1 vonó köteles rendszerű gondola-liftje. A kabinflotta tagjai egyenként 30 személyesek. A középállomás hatalmas méreteit az is indokolja, hogy a személyszállító egységek üzemzáráskor ide kerülnek elszállásolásra.
VIP kapu azok számára, akik a 007 Elements kiállításra is befizettek.
Elhagyva a felhőtakarót a felső végállomás felé lenyűgöző kilátás tárul elénk. A képen egy Elements 007 logóval ellátott kabin látható.
Felső végállomás épülete 3000 méteres magasságban.
A felvonótól néhány perc sétára az egyik 007-es filmes tartozék: egy Land Rover Defender.
"James Bond" üveg-kávézó 3000 méteren, még a déli turistaroham előtt. Körben az Ötz-völgyi-Alpok.
Az alsó liftszakasz völgyállomásában üzemzárás után a nyolcszemélyes kabinokat egy szinttel feljebb lévő, tágas üvegfalú tárolórészen gyűjtik össze. A fotó készültekor egyelőre csak egyetlen személyszállító egység árválkodott ott.
Videó a felső liftszakaszról.
A 2010-ben átadott, kétszakaszos, Doppelmayr-gyártmányú felvonórendszer 1360 és 3048 méter magasság között közlekedik. Érdekesség, hogy az 1988-tól üzemelt előd-lift sem tartozott a szokványos felvonók közé, mivel dupla vonóköteles konstrukciójával a funitel-rendszer előfutárának tekintették.
Az elődlift néhány kabinja az egyik Hütténél kapott új feladatot: például söröző pavilonként szolgál tovább. Hogy jobban ellenálljanak a hegyi időjárás okozta viszontagságoknak, ácsolt kis háztetőket is kaptak.
A nyári felvonózás Ötztal-vendégkártya vásárlással egyébként olcsóbban is megúszható. Persze léteznek nagyvonalúbb tiroli sírégiók is, mint például Ischgl, ahol a nyári szezonban Paznaun-völgy bármely szállásán éjszakázó vendég számára a felvonók használata teljesen ingyenes, beleértve a határ túlsó oldalán lévő svájci Samnaun-völgy liftjeit is.
A nyári túra másik magashegyi helyszíne, az Ötz-völggyel párhuzamos Pitztal és annak gleccserrégiója.
Nyáron ezen a helyszínen sízési lehetőségre nincsen lehetőség, azonban a túrázó vendégek előtt nyitva áll. Ennek megfelelően a kizárólag téli sportolókat kiszolgáló felvonók ilyenkor nem üzemelnek. Tirol legmagasabban fekvő kávézójához (a reklámbrosúrákban így is hirdetik) egy hegy gyomrában közlekedő, 3,7 kilométeres pályahosszúságú sikló-expresszen, valamint egy Wildspitzbahn nevű, nyolcszemélyes kiskabinos felvonó-rendszeren keresztül vezet fel az út egészen 3440 méteres magasságig.
A Gletscherexpress siklóval megérkezve a 2840 méter magas alappontra a képen látható látvány tárult elénk. A fotó előterében lévő, hóból épített mini-domb mögött látható a Wildspitzbahn amorf formájú völgyállomás épülete. Háttérben a Hinterer Brunnenkogel 3440 méteres csúcsa uralja a tájat, ahová a lift vezet. A tiroli Hintertux gleccserrégióval ellentétben Pitztal nyáron csak kirándulókat fogad.
A Wildspitz-felvonótól jobbra lévő húzólift (Brunnenkogellift) alsó szakasza már hómentes. A 3440 méteres hegytől balra lévő katlanban valamivel jobb volt a hóhelyzet, de természetesen ott sem üzemeltek a síliftek. A nyári gleccser-tájképhez hozzátartozik a szokásos hótakaró paplanok látványa.
A húzólift portáloszlopa, a csuklós "úszó" talpszerkezet, valamint a tetején végigfutó fix tartókábel elárulja, hogy egy klasszikus gleccserliftről van szó: lényege, hogy a felvonóoszlop szabadon áthelyezhető a gleccser lassan folyó jegén, a felső rögzített kábel szerepe pedig, hogy ne csukódjanak össze a portáloszlopok. Az persze más kérdés, hogy az alsó szakaszon nyáron már nincsen jég, csak szürke sziklatörmelék. Ezt a liftet még 1983-ban helyezték üzembe, ki tudja, akkor még más volt az időjárási helyzet.
Oldalnézetben jól látható, hogy a felső fix tartókábel rögzítési pontjához képest a mozgatható talpszerkezet kissé hátrébb van, így a portáloszlop kissé becsukódott. Valószínűleg, legkésőbb a téli üzemkezdéskor újra pozicionálják őket.
Wildspitzbahn felső végállomása a teraszos kávézóval egybeépítve. Helyhiány miatt a sziklás hegycsúcsra épített komplexum alapterülete viszonylag kicsi (hivatalosan 100 főt képes befogadni + 60 főt a teraszon), így dél körül az étteremben nagy volt a tumultus. Télen a csúcsról sípálya is indul a széles gleccserterep felé.
A kávézóból egy lépcsősor vezet fel egy kisebb kilátó platformra, ahol a kiskabinos felvonó névadóját, egyben Ausztria második legmagasabb hegyét csodálhatjuk meg: a 3770 méter magas Wildspitzét.
Sölden kapcsán már esett szó elődliftről. Nos, a Wildspitzbahn esetében is hasonló a helyzet, mivel a 2012-ben átadott felvonót megelőzte egy Pitz Panoramabahn nevű csoportlift. A sokkal kisebb szállítókapacitású közlekedési eszköz 1989-ben kezdte meg működését. Akkoriban a nyitott kialakítású felső végállomásnál sem étterem sem kiépített kilátóplatform nem állt.
Természetesen Wildspitz-felvonóról is készült egy rövidebb videó.
Kapcsolódó bejegyzés:
Szólj hozzá!
Címkék: gleccser Ausztria 3S Doppelmayr Tirol gondola-lift CWA nyári beszámoló kiskabinos
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.