St. Anton am Arlberg sírégiójánál található Galzigbahn-t 2006-ban a Doppelmayr közreműködésével építették át úgynevezett Funitel-rendszerű felvonóvá, melynek működési elve a kétsebességes kiskabinos liftekével azonos, viszont itt egy helyett két vonókötél mozgatja a buborék-szerű kabinokat, ezáltal jobban ellenállnak az oldalszeleknek, valamint nagyobb befogadóképességűek lehetnek - a Galzigbahn esetében ez kabinonként 24 személy szállítását jelenti. (A funitel-rendszer működési elvét bemutató ábra a cikk legvégén található.)
Az igazán nagy technikai attrakció a kétemeletes völgyállomásban működő, kb. nyolc méter átmérőjű „óriáskerék-pár", mely közül az egyik a beszállás után kabinostul együtt egy emelettel feljebb szállítja az utasokat az indulási helyre, a másik pedig az érkezőket ereszti le, ezzel kiváltva a síléccel való kényelmetlen lépcsőzést.
A lift völgyállomása 1319 méteren fekszik, a felső végállomás pedig 2085 méteren található. A kötélpályán összesen 28 kabin közlekedik. Érdemes megjegyezni, hogy a 2006-os átépítésig ugyanitt egy 2x70 személyes nagykabinos ingalift szolgálta ki a sízőket, amit 1964-ben építettek, leváltva az eredetileg 1937-ben üzembe állított elődjét.
Két vonóköteles, Funitel-rendszerű Galzigbahn egyik kabinja (lift-world.info)
Az alsó állomás attrakciója: az óriáskerék (lift-world.info)
Ugyanez másik szemszögből (www.skiresort.info)
Nem csoda, hogy az egész épület üvegfalú, így még látványosabb a szerkezet (lift-world.info)
Az alsó szint, ahol a be- és kiszállás történik, majd a kerék felemeli a 24 személyes kabint az indulási helyre (lift-world.info)
Az üvegfalú, futurisztikus épület kívülről (lift-world.info)
A felvonó felső, egyszintes végállomása már "hagyományos" működésű, azaz itt már nincsenek emelő kerekek (lift-world.info)
Doppelmayr felvonógyártó vállalat reklámvideója a Galzigbahn-ról (YouTube)
Galzigbahn hivatalos weboldala: http://www.galzigbahn.at/
Egy kis technikai Update:
Az alábbi két sematikus ábra jobban megvilágítja a funitel-rendszer működési elvét:
Alapjában véve két fajta funitel-rendszert különböztetünk meg egymástól: egyszer létezik a - balra látható - DMC, azaz 2 független vonókötéllel rendelkező, valamint a - jobboldalt felvázolt - DLM, ahol egyetlen hosszú vonókötéllel oldják meg a paralel-működést. A Doppelmayr-felvonógyár például a DLM-rendszert használja, amelynek előnye, hogy nem kell a két hajtómotor (ábrán nagy M betűkkel jelölve) sebességét szinkronizálnia, cserébe viszont kétszer olyan hosszú, egybefüggő kábelt kell felhasználnia. (www.alpinforum.com)
Szólj hozzá!
Címkék: Ausztria Doppelmayr Tirol gondola-lift funitel Galzigbahn
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.