A felső-ausztriai Hallstatt mellett fekvő Obertraun községének egyik kereszteződésében áll egy szobor-felvonókabin. Az alkotást persze nem szobrászmester készítette, a szebb napokat is megélt kabin hajdanán Krippenstein sziklás hegyére szállította télen a sízőket, nyáron pedig a túrázókat.
Szobor-reinkarnáció Obertraun-ban.
A kétszakaszos, nagykabinos felvonórendszert 1951-ben, illetve 1956-ban adták át a nagyközönségnek. Az első szakasz völgy-állomása 609 méteren, a második szakasz végállomása 2100 méteren fekszik, a hegytetőről gyönyörű kilátás nyílik a Hallstatti-tóra, valamint a Dachstein masszívum csúcsaira. Az első szakasz végállomásánál található az UNESCO világörökségéhez tartozó Dachstein-Óriásjégbarlang (németül Dachstein-Rieseneishöhle), valamint a Dachstein-Mamutbarlang.
Még hajdanán üzem közben.
A régi sárga kabin, háttérben a festői Hallstatt tavával.
2007-ben egy nagyszabású beruházás keretében, a Steurer felvonógyártó cég közreműködésével felújították a Krippenstein kötélpályájának mindkét szakaszát, beleértve a teljes gépészetet, illetve nagyobb férőhellyel rendelkező, áramvonalas, Carvatech márkájú kabinokat vásároltak (a régi kabinokat egyébként a Carvatech elődcége, a Swoboda gyártotta). A felvonóházként szolgáló eredeti kőépületeket meghagyták.
Alsó liftszakasz kabinja leszerelés után. Egy hosszú szolgálat vége.
Az egyik kabin új "feladatkört" kapott, továbbra is a sízőket szolgálja, de már másként..
Vadonatúj kabin a régi felvonó-épülettel.
A megújult Carvatech kabinok panorámaüvegezésűek.
Alsó szakasz végállomása (azaz a középállomás). Az új kabinok nagyobbak lettek, de az épület maradt az eredeti, ezért itt jobbra-balra-csúszó peront használnak, így nem kell kiszélesíteni, vagy lebontani a házat.
A második szakasz felső végállomása a Krippenstein-en.
A felvonóház körülötti épületkomplexum egy mára már üresen álló hegyi szálló.
Hat évvel a második szakasz megnyitása után, 1961-ben a Krippenstein csúcsáról egy másik felvonót is létesítettek a kb. 300 méterrel lejjebb fekvő Gjaidalm felé. Ez lett végül a harmadik szakasza a drótkötélpálya-rendszernek. A szintén nagykabinos inga-liftet azonban nem újították fel, még ma is eredeti állapotában üzemel.
A harmadik, "legfiatalabb" szakasz még nem esett át az átfogó felújításon.
Update bejegyzés: 2014-es képes nyári beszámoló
Képek forrása:
- www.lift-world.info
- www.sommerschi.com/forum/reportagen-f8/krippenstein-26-1-2009-klasse-statt-masse-t1814.html
- www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?p=245960
1 komment
Címkék: Ausztria Dachstein sílift nagykabin Steurer Krippenstein
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.23. 13:25:04