Sízés vagy kirándulás alkalmával, főleg nagy befogadó-képességű (pl. nyolcvan-, százszemélyes) kabinnal utazva talán már természetes számunkra, hogy elektronikusan nyílnak és csukódnak az ajtók, halljuk amint utazás közben szól a háttérzene, vagy mikor a liftkezelő kommunikál a központtal induláskor. Arról nem is beszélve, hogy egyes lifteken nyáron légkondicionáló vagy légcserélő rendszer működik az egyre nagyobb méretű - és kevésbé nyitható üvegfelületek miatt. Egyes felvonók esetén előfordul, mint például a Zell am See-nél található Schittenhöhe nagykabinos liftjénél is, hogy egész éjszaka nyitva tart, ahol a belső világítás a "komfortos" utazáshoz elengedhetetlen. Az egyre jobb teljesítményű akkumulátorokkal (és napelemes cellákkal) a kabinok "láthatatlan" energiaellátása folyamatosan biztosítható, ám bizonyos esetekben, mint például az éjszakai üzem is, vagy a londoni olimpiai játékokra épített kötélpálya korszerű, multimédiás (ún. Infotainment) rendszerrel felszerelt kabinjai, rövidebb idejű feltöltődést igénylő, nagyobb kapacitású energiaforrásokat követelnek. Mind a Zell am See-nél lévő, mind a Temze felett átívelő kötélpálya alkalmazta ezt az elektrotechnikai áttörést, a szuperkondenzátort. Maga a feltöltés folyamata olyan rövid, hogy bőven elegendő számukra az alsó, illetve felső állomáson történő utascsere ideje:
Az alábbi videó a Maxwell Technologies által a londoni (olimpiai) kötélpálya számára szállított szuperkondenzátorokat mutatja be, melyek a kabin tetején találhatóak. Segítségükkel biztosítják a multimédiás rendszer zavartalan működését menet közben, valamint a komfortos utazást is. Feltöltésük mindössze a végállomáson való tartózkodásuk idején végbemegy. A gyártó szerint kevesebb mint egy másodperc alatt, amit viszonylag széles, -40 és +65 Celsius fok közötti hőmérsékleti tartományban képesek produkálni..
A szuperkondenzátor rejtelmei iránt érdeklődők számára egy átfogó, angol nyelvű ismertetés: en.wikipedia.org/wiki/Supercapacitor
Témához kapcsolódó oldalak:
- http://investors.maxwell.com/phoenix.zhtml?c=94560&p=irol-newsArticle&ID=1762351&highlight=
- Kötélpálya a városban 4.: Felvonóval a Temze felett - Emirates Air Line
- Hogyan működik a kis-kabinos és ülős gyorslift?
Szólj hozzá!
Címkék: hogyan működik nagykabin gondola-lift
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.