Az észak-csehországi Herlíkovice - Bubákov sírégió - főleg az ott kanyargó, szűk Elba-völgy miatt - nagy forgalmú parkolói közül az egyik kissé messze esik a sípálya legalsó szakaszától, így a vendégeknek jobb híján síbakancsban, léccel a vállukon kellett a hídon átkelni és fellépcsőzni a húzó-, vagy ülőlift völgyállomásához. Adódott tehát a kérdés, mit tegyen az üzemeltető, hogy megfelelő, de egyben olcsó megoldást találjon a problémára.
Az "új" lift elhelyezkedése.
(Térkép: www.snowhill.cz/herlikovice)
Vásároljon használt felvonót! Az elgondolás a kötélpályás világban nem szokatlan dolog, azonban a történet tartogat még egy érdekességet, hiszen a Graffer gyártmányú végállomásokat az olaszországi Folgarida sícentrumtól vásárolták, melyeket kétszemélyes ülős egységek mozgatására találtak ki, ehhez vettek még a szlovákiai Tátralomnicon szolgált, osztrák Swoboda/Girak gyártmányú négyszemélyes gondola-kabinokat és felvonóoszlopokat (ex Štart - Skalnaté Pleso kötélpálya). Így van egy klasszikus üzemű, azaz egysebességes ülőlift meghajtásuk, hozzá többsebességes-rendszerű gondola kabinokkal. (A szituációt jobban megvilágítva itt egy példavideó egy "normál" gondola-lift működésére.)
(www.lanove-drahy.cz facebook oldala)
Ahogy a fenti kép is jól mutatja, a végállomásokon a kabinok nem jönnek le a vonókötél-hurokról, hiszen nem lenne hová, hanem közvetlen visszafordulva folytatják útjukat. Ennek megfelelően a biztonságos ki- és beszállás szavatolása végett az öszvér-lift sebessége nem lett túl gyors, azt körülbelül 1,8 km/órás sebességben maximalizálták. Igaz, a kötélpálya hossza mindössze 172 méter, így a tempója még elviselhetőnek mondható, pláne, ha egy kiadós sízés után megfáradva kipihenhetjük magunkat a nagyjából hat perces út alatt, vissza az autóparkolónk felé.
A kabin gyorsrögzítő szerkezete közelről: normál esetben ha beérkezik a felvonóállomásra, a gumiharang mögötti nyitókart egy szerkezet fölfelé tolja, így megszűnik a közvetlen kapcsolat a vonókötéllel, a kabin pedig egy vezetősínen gurul tovább. Mivel erre a funkciójára itt egyáltalán nincs szükség, eltávolították a rögzítőkar végéről a gumikereket, illetve a sínen való guruláshoz szükséges görgőket is. A görgők helye - azaz a két lyuk jól látható a piros fordítótárcsához közeli résznél. Egyébként a görgők azért is kerülhettek leszerelésre, mert azok hozzáértek volna a fotón látható kötéltárcsához. (www.lanove-drahy.cz)
YouTube videó a liftről
Kapcsolódó téma:
További infók és fotók:
- http://www.lift-world.info/de/lifts/18034/datas.htm
- http://www.lanove-drahy.cz/?page=lan&lan=106
- https://www.facebook.com/lanovedrahy.cz/photos/?tab=album&album_id=10156801071485457
Szólj hozzá!
Címkék: érdekesség Csehország sílift gondola-lift ülő-lift
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.