Ki gondolná, hogy az itthoni sízők körében is ismert tiroli Zillertal-sícentrum szívében valamikor egy komplett hegyi bányásztelepülés üzemelt?
Hazai körökben is talán ismerősen cseng az ausztriai Zillertal 3000 sípálya-rendszer fantázianeve, mely Mayrhofen városközpont síterepeitől egészen a hintertuxi gleccserpályákig tart, felölelve 193 kilométernyi sípályáját és a hozzájuk tartozó 61 darabos felvonó flottát a korongos húzólifttől a 160 személyes nagykabinosig bezárólag.
A hajdani magnezit-kitermelő hely a tux-völgyi Vorderlanersbachból (1300 m) induló Rastkogel-sípályák alatt, illetve a Mayrhofenből (630 m) elérhető Penken-magaslat nyugati részén terült el (lásd. térkép lejjebb). A bánya 1700 és 2000 méter közötti magasságban, igen lejtős terepen feküdt - működése idején egyébként Európa legmagasabban fekvő magnezit bányájaként tartották számon. Az 1927 és 1976 között működő üzem termelékenysége figyelemre méltó volt, erről az is árulkodik, hogy a munkások családjukkal együtt a hegyen létesített munkásszállásokban éltek, amelyekhez iskola, orvosi rendelő, valamint élelmiszerbolt, nyitott uszoda és mozi is tartozott. Egyébként a bányától keletre lévő penkeni területen az ötvenes évek közepétől folyamatosan épültek ki a sípályák, a rastkogeli régió liftjeit azonban a tárnák bezárása után, a nyolcvanas években adták át. Vorderlabersbachtól nyugatra fekvő, hatvanas évek elején megnyitott Eggalm sípályáiról jó kilátás nyílt a teljes üzemre.
A Schrofenalmnál lévő "munkásvárosból" kötélpálya - azaz egy szükségfelvonó - segítségével érték el Vorderlanersbach települését, melyet 1961-ben cseréltek le rendes személyszállító, ingaüzemű liftre. A nyersanyagot egy másik, teher-kötélpályán vitték le Mayrhofen városáig, onnan pedig keskeny nyomközű vasúttal - a jelenleg is üzemelő Zillertalbahn segítségével - szállították tovább a nagyvasúti csomópontig. Ennek a liftnek a nyomait még fel-fel lehet lelni a Mayrhofen síterepéhez tartozó, Horbergbahn nevű gondola-felvonóból kinézve - ezek főleg a felvonóoszlopok talapzatainak maradványai.
Az 1976-os bezárása után a bányát teljes mértékben elbontották, helyét pedig rekultiválták. Mementónak egy-két, fákkal benőtt falrom maradt, valamint az 1949-ből származó, restaurált Szent Borbála kápolna (Barbarakapelle) és egy információs tábla az egyik hegyi turistaút mentén.
Zillertal 3000 sírégió Mayrhofen-Vorderlanersbach része (a képre kattintva nagyítható). A hajdanvolt magnezitbánya a térképen látható Penkentől kissé balra helyezkedett el (piros ponttal jelezve). A jobb szélen lévő, mai Horbergbahn helyén volt a (Penken-felől jövő) teherfelvonó alsó szakasza, mellyel a nyersanyagot szállították a völgybe. Vordelanersbachból indult Penken irányába a személyszállító ingalift - a Schrofenbahn. (térkép: sielok.hu)
Még teljes kapacitással működő magnezitbánya központi üzemegysége, háttérben a Schrofenalm munkástelep. (Berggasthaus Eggalm - eggalm.at)
Leállítás után nem sokkal, 1978-ban. A tárnákat kötélpályákkal kötötték össze, ezek közül az egyiknek a felvonóoszlopa látható középen. (www.sagen.at - H. Spötl)
A példásan rendbe hozott terület napjainkban. Szinte nyomát sem látni, hogy itt közel ötven évig egy komoly bánya üzemelt. (Wikipédia - Eiswind - CC BY 3.0)
A schrofenalmi Barbarakapelle még ma is áll. Nem csoda, hiszen ez a bányakomplexum talán egyetlen olyan épülete, mely szépen beleillik az itteni alpesi környezetbe. Háttérben a vorderlanersbachi Rastkogel-sípálya egyik felvonója vehető ki. (Wikipédia - Eiswind - CC BY 3.0)
Egy régi lanersbachi képeslap bal alsó képén a magnezit bánya személyszállító felvonójának (Schrofenbahn) kabinja látható, háttérben Vorderlanersbach településével. Abban nem vagyok biztos, hogy a lift turistaforgalmat is kiszolgált volna, hiszen a felső végállomása üzemi terület volt. (alpinforum.com - schifreak)
A személyszállító kötélpálya völgyállomása Vorderlanersbachnál, a nyolcvanas évek vége felé. Előtérben a képeslapon is szerepelt, szebb napokat látott kabinnal. (www.sagen.at - Andreas Hepp)
Az idő múlik, az elhagyatott épület marad. Annak ellenére sem bontották még le, hogy a település viszonylag frekventált helyén áll. Háttérben a Rastkogelre vezető sífelvonó oszlopai láthatók. (www.sagen.at - Dachstein)
Mayrhofen-ből induló Horbergbahn: ezen a csapáson vezetett a magnezit ércet szállító teherlift alsó szakasza a Ziller-völgy felé. A fotón legalul kivehető fundamentum nagy valószínűséggel annak a liftnek egy maradványa lehet. (www.lift-world.info - Radim Polcer)
Témával foglalkozó oldalak:
- http://www.sagen.at/doku/bergbau/magnesit_tux.html
- https://de.wikipedia.org/wiki/Magnesitbergwerk_Tux
Szólj hozzá!
Címkék: bánya Ausztria nagykabin Zillertal Tirol bányalift
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.