Sokan már feladták a reményt, hogy e világviszonylatban egyedüliként fennmaradt technikai érdekesség újra üzemelni fog, de végül 2025. február 1-én ismét átadták a nagyközönségnek Trieszt büszkeségét, az Opicinai Villamost, miután az ANSFISA az Olasz Vasúti és Közúti Infrastruktúra Biztonsági Ügynökség engedélyezte a közlekedtetését.
Kilenc évvel korábban, 2016. augusztus 16-án a vonal felső (nem siklóüzemű) szakaszán két villamoskocsi összeütközött, a forgalmat ezután korszerűsítési munkálatok okán határozatlan időre teljesen beszüntették, de az ígért finanszírozások ellenére a felújítások újra és újra elhúzódtak.
Most az újranyitással a járatsűrűséget több lépcsőben folyamatosan növelik. A kezdeti napi 19 járatpár után február 17-től napi 39, március elejétől pedig már 58 lesz a végleges szám. A villamos-járműflotta maradt az eredeti, mely még az 1935-ben, valamint 1942-ben beszerzett 6 darab (azóta felújított) motorkocsiból áll.
Mitől egyedülálló ez a tömegközlekedési eszköz?
Az 5,2 km hosszú villamosvonal a városközponttól északra található Piazza Oberdant köti össze a hegyekben lévő, szlovén határ melletti Villa Opicina településsel. A villamosok az út legnagyobb részén hagyományosan, a 17 méter tengerszint-feletti magasságban lévő Piazza Casali (más források Piazza Scorcolaként hivatkoznak rá) és a 177 méter magasan fekvő Vetta Scorcola megálló közötti kb. 800 méteres szakaszon pedig sikló üzemben közlekednek. Ezt a 160 méteres szintkülönbséget egy speciális siklómozdony-pár segítségével küzdik le.
A pálya siklóüzemi szakaszán acélkábelre szerelt "siklómozdony-pár", vagy más néven kábeles vontatók találhatók (olaszul: carro scudo). Amikor a villamos ezen a pályaszakaszon halad felfelé vagy lefelé, rácsatlakozik a siklóra, majd a sínpár közötti görgőkkel megvezetett kábel felhúzza, illetve leereszti a villamoskocsit a siklóberendezéssel együtt.
Az első vontatót 1928-ban gyártották, amely egy 4,7 méter hosszú, nagy hasábra hasonlító berendezés volt. Ezeket 1978-ban cserélték le egy 4,98 méter hosszú, középen vezérlőfülkével ellátott vontatókocsi-párra. A harmadik generációt 2005-ben helyezték üzembe, amelynél már nem volt szükség külön vezetőfülkére, mivel azt a villamosból irányítják és felügyelik, távvezérléssel.
A villamosvasút egyébként ennél régebbi: 1902-ben helyezték üzembe, a hagyományos kéttengelyű villamoskocsikat ebben az időben fogaskerekű motorkocsik vontatták fel a meredek szakaszon.
Opicinai Villamos még a 2016-os bezárást megelőzően a Piazza Oberdan végállomáson várakozik. (Wikimédia - Orlovic)
A második generációs - 1978 és 2005 között üzemelt - siklóvontató viszi a rákapcsolt villamoskocsit a meredek szakaszon. (Wikimédia)
2005-ben üzembe helyezett, harmadik generációs, távvezérelhető siklóvontató. (Wikimédia - Radapanda)
Sant' Anastasio megállótól nem messze, kb. 55 méteres tengerszint feletti magasságon ereszkedik lefelé a sikló vontatta villamos motorkocsi. Ezen a szakaszon nincsen szükség felsővezetékre, de az áramszedőket fent hagyják. (Wikimédia - Nol Aders)
Videó az átadó ünnepségről és a sikló-villamos újraközlekedéséről.
Kapcsolódó oldalak:
- https://www.intrieste.com/2024/12/17/green-light-for-trieste-opicina-tram-to-resume-operations/
- https://www.urban-transport-magazine.com/en/back-again-the-trieste-opicina-tramway-finally-reopened/
- https://hu.wikipedia.org/wiki/Opicinai_villamos
- Eredeti, 2014-es blog bejegyzés
Szólj hozzá!
Címkék: sikló villamos Olaszország Trieszt Opicina
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.