A norvégiai Rjukan kötélpályáját - a Krossobanen-t 1928-ban adták át, a német Bleichert felvonógyártó vállalat kivitelezésében. A völgyállomás 403 méteren, a hegyi állomása (Gvepseborg) pedig 886 méter magasan fekszik. A felvonót Rjukan város polgárai ajándékba kapták Norsk Hydro energia és alumínium gyártó vállalattól – a lakosság többsége ugyanis az üzem dolgozója.
Amellet, hogy a kötélpálya még az eredeti konstrukciójú kabinpárokkal büszkélkedhet, másik érdekessége, hogy október és március között sokan "napturistaként" keresik fel a közlekedési eszközt, mivel ebben az időszakban a mély völgyben fekvő városkát egyáltalán nem éri közvetlen napsugárzás - ezen okból is kifolyólag kapták annak idején a liftet ajándékba. Ez az állapot viszont nemrég megváltozott, ugyanis a hegytetőre számítógéppel vezérelt, motoros tükröket telepítettek, amely a város központjára irányítja a téli napsugarak egy részét. Az ötletet egyébként pontosan 100 éve vetették fel, ám csak most valósulhatott meg az 5 millió norvég koronát (magyar forintra átszámolva kb. 181 milliós összeget) felemésztő projekt.
Krossobanen patinás kabinja (Wikimedia)
Egy szemléltető (angol nyelvű) videó Rjukan naptükreiről.
Update videó:
Evakuálási gyakorlat a Krossobanen-en.
Kapcsolódó oldalak:
- Krossobanen hivatalos weblapja: http://www.krossobanen.no/
Szólj hozzá!
Címkék: Norvégia nagykabin Bleichert
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.