Ismét a tiroli Alpok és ismét egy gleccservidék - júliusban. Az ausztriai Stubai-völgy bejárata a tartományi székhelytől, Innsbrucktól 15 kilométerre délnyugatra található: épp hogy felhajtunk a forgalmas A13-as Brenner-autópályára Olaszország irányába, a 190 méter magas Europabrücke viaduktot elhagyva már le is hajthatunk, megcélozva a völgy végénél felbukkanó havas hegycsúcsokat. Innen egy 28 kilométernyi autóút vár a völgy végében megbújó felvonó-végállomásig. A vízesésekkel tarkított, 1700 méter magas völgyben két felvonó is indul a sícentrum felé.
Stubai Gletscher oldalán található átnézeti térkép a nyáron üzemelő liftekkel.
(Az interaktív térkép-változat forrása: www.stubaier-gletscher.com)
Nyáron a régió csak túrázókat fogad, ezért a kettő alapliftből a nagyobb befogadóképességű, közvetlen gleccser-járattal (eredeti nevén Eisgratbahn-nal) tudunk feljutni. A helyiek büszkeségét az olaszországi (azon belül is a dél-tiroli) Leitner vállalat közreműködésével 2016-ban adták át a nagyközönségnek, leváltva még az 1970-es évek elején épített kiskabinos elődliftjét. A grandiózus, háromköteles (3S) gondola-liften csúcsidőben összesen 43 darab 32 személyes kabin tud közlekedni.
A Stubai-sícentrum völgyből induló két kötélpályája a középállomás mellől, kb. 2300 méteres magasságból fotózva. A kép bal oldalán látható felvonó télen szállít utasokat, a jobboldali szolgálja ki a túrázó közönséget is a téli szezont követően.
Az óriás-gondola felvonó kétszakaszos. A középállomáson átszállni természetesen nem szükséges, de lehetőség van az utat megszakítani, ahol a hagyományos, nem-gleccser sípályáknak egy része terül el, nyáron pedig kiránduló utak indulnak minden irányba. Az itteni terület központja a környék legelső menedékháza, a Német Alpesi Egyesület (DAV) kezelésében álló Dresdner Hütte.
Az előző fotóhoz hasonlóan ugyanaz a hely, csak 180 fokkal megfordulva, a gleccserek irányába (a jégfolyamok még följebb találhatók). Előtérben mindkét felvonó középállomása. A fényképen látszik: a 3S kabin futóműve a két szélső acélkábelen gurul, a középső pedig mozgatja. A kabintól jobbra lévő, kábelekre erősített készülék feladata az acélsodronyok eltartása egymástól (pl. erős oldalszél esetén).
Egy kis humor a Német Alpesi Egyesülettől (DAV), utalva a közelben található Dresdner Hüttére. A menedékház üzemeltetésén kívül számos turista- és via ferrata utat tartanak karban az osztrák kollégákkal karöltve.
Középállomáson tárolt, 32 személyes kabinok "lógnak" a magasban. A nyári szezonban nincs szükség olyan fokú járatsűrűségre, hogy minden szállítóegységet bevessenek. A Sigma gyártmányú, Symphony 3S fantázianevű kabinok formáját az olasz Pininfarina csapata tervezte. A 21. század igényeinek megfelelően a szállítóegységekben Wi-Fi hálózat is elérhető.
Az utazást tovább folytatva elérjük a 2900 méter magasságban épült felső állomást. Innen át kell szállni egy másik, kisebb méretű (Schaufeljochbahn névre hallgató) gondola-liftre, amellyel 3165 méter magasságig juthatunk.
Egy felvonóállomással feljebb 2900 méteren, háttal a gleccsernek. Masszív, acélszerkezetes felvonóoszlopok tartják az acélkábeleket. A fényképen alul a középállomás épületkomplexuma látható - a hóágyúk vízellátását biztosító mesterséges tengerszem mögött.
Ugyanott, de a gleccser felé tekintve. A képen a csúcsra közlekedő 8-személyes kiskabinos gondola-lift látható. Jobbra a nyáron nem üzemelő, húzó- és ülőlift gleccseroszlopai vehetőek ki. A kiskabinos lift oszlopai is speciális kialakításról árulkodnak, melyről majd a következő fotó ad még részletesebb információt.
A csúcs-lift egyik gleccseroszlopa közelebbről: az "A-alakú" láb talpa csuklós szerkezetű, a lassan mozgó gleccserfolyamon áthelyezhető. Az oszlopokat fent középen egy közös tartókábellel stabilizálják. A tartókötél végét feszesen rögzíteni kell (pl. sziklába), hogy az oszlopok ne essenek össze.
A felvonó felső végállomása 3165 méteren. Mögötte látható hegycsúcson a turisták a "Top of Tyrol" nevű kilátóplatformhoz igyekszenek. A képen a felvonóépülettől balra lefelé is vezet gleccsersípálya, amely megkerüli a hegycsúcs tömbjét (természetesen ez is csak télen üzemel).
Kilátóterasz, dél-keleti irányba: leghátul a 3500 méter magas Zuckerhütl (azaz Cukorsüveg) hegy az olasz országhatár szomszédságában.
Kilátóterasz és a felső-állomás messzebbről fotózva.
Nincsen nyári beszámoló videótartalmak nélkül:
Egy bónusz téli fotó erejéig emlékezzünk meg a beszámoló első felében tárgyalt Eisgratbahn nevű 3S felvonó elődjéről, még az 2016-os évek előtti időkből:
Az elődliftet 1973-ban helyezték üzembe, 1995-ben felújították, ekkor kapta meg a képen is látható CWA gyártmányú kabinokat. A helyi földrajzi adottságokból fakadóan e két-köteles rendszerű felvonót is a nagy áthidalások és a tekintélyes magasságú felvonóoszlopok jellemezték. 2016-ban elbontották, átadva a helyét a mostani rendszernek.
(forrás: lift-world.info - stoani)
Kapcsolódó oldalak:
- Hogyan működik a kis-kabinos lift?
- Eisgratbahn I adatok (lift-world.info)
- Eisgratbahn II adatok (lift-world.info)
- Schaufeljochbahn adatok (lift-world.info)
Szólj hozzá!
Címkék: gleccser Ausztria Tirol Stubai nyári beszámoló
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.