A svájci Zermatt síparadicsoma dicsekedhet ezzel a rekorddal, ugyanis a Klein Matterhorn-hegy nagykabinos liftjének felvonóháza 3820 méter magasan található, amely Európában a legmagasabbnak számít. Megépítése előtt ezt a címet a franciaországi Aiguille du Midi felvonója viselte (Chamonix), amelynek végpontja 3777 méteren fekszik. A százszemélyes kabinpár 8,5 perc alatt teszi meg a 890 méteres szintkülönbséget (a völgy-állomás 2929 méteren található). A kötélpálya engedélyeztetése nem volt zökkenőmentes. A svájci Alpesi, valamint Természetvédelmi Egyesülettel közösen tárgyalva jelölték ki a turisztikai és a természetvédelmi zóna határait. Ez alapján a Matterhorn, illetve a Monterosa régiója természetvédelmi, a Klein Matterhorn-Schwarzsee-Theodul-gleccservidéke pedig turisztikai célú besorolást kapott (a 80-as évek legelején, a Klein Matterhorn, illetve a Testa Grigia hegycsúcsa között húzódó gleccseren több síliftet is létesítettek). 1970-ben a Kormány rábólintott az építésre, a környezetvédő szervezetek tiltakozásai miatt azonban az engedélyeztetési procedúra még további 3 évet csúszott. 1973-ban a svájci Szövetségi Tanács a kifogásokat elutasította, az akadályok tehát elhárultak.
A munkálatok végül is 1976-ban kezdődtek el. A 3-4000 méter közötti magasságban a kötélpálya kiépítése a munkások számára fizikailag eléggé megterhelő volt, a felső állomás épületének létrehozása is nagy kihívás elé állította mind az építőket, mind a mérnökök egyaránt. A 2000 köbméternyi, fagyállóval és meleg vízzel kevert betont hőszigetelt tartályokban, helikopterrel szállították a hegycsúcsra, ahol az építőmunkásoknak nem ritkán a -40 Celsius-fokos hőmérséklettel, hóviharokkal, valamint 100 km/órás orkánokkal is meg kellett küzdeniük. A munkálatok azonban sikeresen befejeződtek és 1979 decemberére, a síszezon kezdetére átadhatták a nagyközönségnek.

Klein Matterhorn liftje, a kiálló hegycsúcson a végállomással. (Wikipedia)

Felső felvonóház a zord csúcson. Megépítése nem kis mérnöki teljesítmény volt.
(www.snowmi-online.de)

A százszemélyes kabin éppen a Theodul-gleccser felett halad el nyáron.
(Wikipedia)

A kilátó táblája büszkén hirdeti az európai rekordot. A lifttől egy hegybe vájt alagút vezet a gleccsersípályákhoz. Középtájt az alagútban egy hagyományos személyfelvonóval feljuthatunk a 3883 méteres hegycsúcs teraszára. A 360 fokos panorámában megcsodálhatjuk a Svájci-, Olasz-, és Francia-Alpok hegyeit. (Wikipedia)
Szólj hozzá!
Címkék: gleccser Svájc nagykabin Tudta-e Von Roll
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.