Ausztria - Salzkammergut-régió:
A festői Traunsee mellett fekvő Gmunden településtől délkelet felé sétálva találhatjuk Grünberg - osztrák viszonylatban alacsonynak számító - 984 méteres hegyét. Magassága azonban már elegendő ahhoz, hogy megcsodálhassuk Salzkammergut elénk táruló hegyvidékét és magát Traun tavát.
A hegyre közlekedő, darabonként négyszemélyes, kiskabinos, gondola-liftet 1957-ben adták át a forgalomnak, mely egészen 2010-ig működött. Habár az üzemeltetést 2017-ig - azaz kereken a hatvanadik évfordulójáig tervezték, biztonsági megfontolásokból hét évvel korábban le kellett állítani.
2010 előtti állapot - Grünberg eredeti liftje (lift-world.info)..
.. háttérben Gmunden északi részével
(Wikipédia - Christoph Waghubinger - CC-BY-SA-3.0-at).
Völgyállomás felől nézve volt a "legmegkapóbb" a kötelek belógása - ez persze nem természetellenes állapot (lift-world.info).
1957-es kabinok egyike a felvonóházban. A lift elbontása után néhányukat elárverezték (lift-world.info).
Szűk négy évnyi szünet (pontosan 1325 nap) után, 2014 június 14-én ünnepélyesen megnyitották az új, 60 személyes kabinpárral rendelkező Grünberg-kötélpályát. A régi gondola-rendszerhez képest teljesen más fajtájú, ingaüzemű liftet a Steurer felvonógyártó vállalat közreműködésével építették, a két kabint a Carvatech vállalat szállította, mely az osztrák Swoboda karosszéria-gyár utóda, az előd cég kabinjai közlekedtek a régi Grünberg-kötélpályán. Ezekből 17 darab árverezésre került egyenként 100 eurós kikiáltási árral.
Új lift építésével érkezik a kétdarabos 60 személyes kabinflotta egyike (Obermair Transporte-Erdbau GmbH).
Készül a hegytető állomásának üvegépülete (Stadtamt Gmunden).
A feltámadás - felvonó első útjainak egyike Gmunden felett. A mai trendnek megfelelően a kabin belső energiaellátását a tetőre szerelt napelemek biztosítják (Grünberg-Seilbahn Gmunden).
Első ünnepi menet 1957 vs. 2014
(www.seilbahn-nostalgie.ch / Grünberg-Seilbahn Gmunden).
Kilátás Grünbergről (www.gruenberg.info - Leo Himsl).
Témához kapcsolódó oldalak:
- Hogyan működik a kis-kabinos és ülős gyorslift?
- Hogyan működnek a nagykabinos inga-liftek?
- de.wikipedia.org/wiki/Grübergseilbahn
- lift-world.info/de/lifts/3142/datas.htm
- lift-world.info/de/lifts/17262/datas.htm
- www.seilbahn-nostalgie.ch/gruenberg.html
2 komment
Címkék: akkor és most Ausztria Steurer Carvatech Swoboda Gmunden Grünberg
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
petimegmondja 2015.11.25. 11:37:20
A hegyen volt sílift is és mindenki "a mi házihegyünk"-nek hívta.
Ez a böhöm egy presztízsberuházás, amire csak a tartomány 30 Millió eurót költött. Sosem fog megtérülni. Volt szó róla, hogy esetleg meghosszabbítják a Traunsteinre, de nem lett belőle semmi.
Így viszont van egy 600 fő/óra kapacitású lift egy dombra, aminek a tetején konkrétan egy darab teraszos fogadó van 80/120 férőhellyel, továbbá most már egy nyáribob-pálya is. A dombtető teljes területe pár ezer m2, ahol max 3-400 ember férne el, ha úgy állnak, mint a heringek.
A politikusok nagyzási hóbortjának és az adófizetők pénzének hűtlen kezelésének állítottak vele emléket.
(Érdekes mellékszál, hogy az építkezés azért csúszott két évet, mert a lift alatt húzódó telkek tulajai is szerették volna teletömni a zsebeiket a telkeik feletti légtér szolgalmi jogáért irreálisan magas összeget követelve. Végül nem kaptak semmit, viszont fizethettek sok százezer euró perköltséget.)
BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2015.11.25. 16:18:01