Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

  • "Öszvér-lift" CsehországbólAz észak-csehországi Herlíkovice - Bubákov sírégió - főleg az ott kanyargó, szűk Elba-völgy miatt - nagy forgalmú parkolói közül az egyik kissé messze esik a sípálya legalsó szakaszától, így a...
  • 12 kérdés és válasz a világ egyik legmodernebb liftjérőlAz ausztriai Zillertal-sícentrum háza táján ismét vadonatúj kötélpályát adtak át a sportoló nagyközönségnek: húszévnyi szolgálat után, 2015 decemberében a Mayrhofen településtől induló Penken-felvonót...
  • 360 fokos panoráma és egy ismerős név: Kabinenbahn IKARUSAz ausztriai Werfen mellett - pontosabban Werfenweng település felett található sípályarendszer nyolcszemélyes gondola-felvonójáról van szó, mely a képen látható fantázianevet...
  • 360 fokos panorámavideó a kölni felvonóból360 fokos panorámavideót készítettek Köln felvonójának egyik kabinjából (blog-bejegyzés a kötélpályáról és történetéről: itt), amelyet a Kölner Stadt-Anzeiger nevű helyi hírlap saját...
  • 90 éves Freiburg felvonója, a SchauinslandbahnA németországi Freiburg közelében működő, 1283 méter magas Schauinsland-hegyre közlekedő felvonó komoly múltra tekinthet vissza, ráadásul típusát tekintve világelsőnek is számított. Az előzményekkel...
  • A "Last Christmas" felvonóKözeleg a karácsony, ilyenkor más híres melódiák mellett a Wham! - Last Christmas nevű slágere is fel-fel szokott csendülni a rádiókban. Hogy miért foglalkozom ebben a blogban pont ezzel a zenével,...
  • A Drezdai Sikló - 120 éves történelemDrezda Loschwitz városrésze már önmagában igazi technika-történeti érdekességnek számít: egyrészt itt található a (korábbi bejegyzésben már bemutatott) 114 éves, ma is közlekedő függővasútjuk,...
  • A Funifor-liftrendszerrőlA Doppelmayr felvonógyártó vállalat által szabadalmaztatott Funifor-rendszert a klasszikus nagykabinos ingaliftek továbbfejlesztett változatának is tekinthetjük: ez is két külön kötélrendszerrel...
  • A kötélpálya végtelenítéseA drótkötélpályák egyik alapvető tulajdonsága, hogy a vonókötélnek végtelennek kell lennie, azaz egy óriási hurkot kell alkotnia. A kötélvégek csomózásáról természetesen nem beszélhetünk, ennél...
  • A Niagara habjai felettKanada és az Egyesült Államok határán húzódó Niagarát Patkó-, valamint Amerikai-zuhatagáról ismerik a legtöbben. A zord folyónak azonban más érdekessége is akad: a sebes hullámok felett egy...
  • A téli üzem rejtelmei - hóban és jégben (videó)Téli szezonban az egyre borsosabb árú síbérletért cserébe (a rendszeres sípálya-karbantartáson túl) joggal elvárjuk, hogy a felvonók egész idő alatt, üzembiztosan rendelkezésünkre álljanak. Az...
  • A Tiroler Zugspitzbahn (1225-2950 m)Az osztrák-német határon fekvő, 2962 méter magas Zugspitze az Alpok egyik érdekessége, mivel a Schengeni Egyezmény előtt a hegycsúcson a világon egyedülálló határ- és vámállomáson léphettünk át egyik...
  • A világ legmagasabban fekvő felvonójaJelenleg a Dagu Glacier Gondola nevű kötélpálya birtokolhatja ezt a megtisztelő címet, mely Kínában, azon belül is Szecsuan tartomány északi prefektusában, Ngawa-ban található, elérve a szinte...
  • A Zugspitze másik oldala: az EibseeseilbahnA Tiroler Zugspitzbahn ismertetése után nézzük meg a hegy németországi (Bajor tartomány) oldalán található drótkötélpályát, az Eibseeseilbahn-t! Az 1960-as évek előtt kétféleképpen lehetett...
  • Ahornbahn - Ausztria 160 személyes óriásaTirol Mayrhofen nevű üdülővárosából vezet az 1965 méter magasan található Ahorn-sícentrumba az a kötélpálya, melyen két, egyenként 160 személyes nagykabin közlekedik ingaüzemben. A 2006-os...
  • Aiguille du Midi elfeledett liftjeMont Blanc szomszédságában található, 3842 méter magas Aiguille du Midi - kötélpályával történő - meghódítására egészen 1955-ig kellett várni, noha az első konkrét tervek már 1905-ben napvilágot...
  • Akkor és mostEgyik német fórumoldalt böngészgetve találtam rá régi osztrák képeslapokon szereplő felvonók képeire. Ezekből válogatva hasonlítom össze jelenlegi fotók segítségével, hogy mennyit is fejlődött a...
  • Alaszka kötélpályái az aranyláz idejénIrodalmi vagy filmes élmények révén sokaknak ismerős lehet az 1800-as évek végén kirobbant észak-amerikai aranyláz. Egészen pontosan a Klondike-i aranylázként elhíresült esemény 1897-98 környékén érte...
  • Átállás dízelmotoros segédüzemre, de hogyan?Azok is akik nem érdeklődnek megszállottan a kötélpályák világa iránt, a címben szereplő műveletről, illetve annak nem szakszerű alkalmazásáról a márciusi grúz síbaleset kapcsán talán hallhattak,...
  • Az 1976-os téli olimpia siklójaAz ausztriai Innsbruck és környékének számos létesítménye emlékeztet az 1964-es illetve 1976-os téli olimpiai játékokra*, többek között ezen időszak egyik őrzője az Axamer Lizum sícentrum siklója is....
  • Az innsbrucki Hungerburg-siklóTirol fővárosában, Innsbruckban 1906-ban nyílt meg a néhai Hungerburg-sikló, amelyet 2005-ben, az új vonal építésének kezdetén - mindenféle nyilvános ünnepi ceremóniát nélkülözve - végleg...
  • Az Interalpin nemzetközi vásárrólAmi az autók világában például a Frankfurti vagy Genfi szalon, vagy a vasúttechnikában a berlini Innotrans szakkiállítás, az a kötélpályánál az innsbrucki Interalpin nemzetközi vásár. A legfrissebb...
  • Baleset a Zugspitze-felvonónKilenc hónappal a megnyitása után egy tegnapi baleset miatt határozatlan ideig nem közlekedik a bajorországi Zugspitzbahn. Az üzemeltető közleménye szerint a tegnapi üzemzárás után egy rutinszerű...
  • Békebeli függés - a Drezdai FüggővasútDrezda Loschwitz városrészében igazi technikai érdekességre bukkanhatunk: a Drezdai Közlekedési Vállalat által üzemeltetett jármű műszakilag egy sikló, illetve egy függővasút keveréke, amelyet közel...
  • BMW látványos bemutatójaGépjárművek terén bevallom nem vagyok naprakész, mindenesetre a BMW blog oldal szerint 2014. szeptember 27-étől egy új - elmondásuk szerint - családi szabadidő autót dobnak piacra BMW 2-es sorozatú...
  • Boppard-ülőlift: utazás a szőlőültetvények felettBoppard, a borászatáról ismert, hangulatos Rajna-vidéki kisváros fekvése is különleges: (a blogban szintén szerepelt) Koblenztől körülbelül 20 kilométerre lévő település közvetlen a dombok között...
  • Budapest drótkötélpályája: a LibegőA Budai-hegyekben a menetrend szerint járó Fogaskerekű vasút mellett talán a másik legnagyobb műszaki attrakciónak számít a Jánoshegyi Légpálya, avagy ismertebb nevén a Libegő. Története egészen a...
  • Bürgenstock - svájci sziklamászás siklóval és személyfelvonóvalA svájci Vierwaldstättersee (amelyet a környék legismertebb települése után Luzerni-tónak is szoktak nevezni) a nemzetközi turizmus körében az 1800-as évek óta nagy népszerűségnek örvend. A számos...
  • Chiatura - a szovjet felvonóvárosA grúziai Chiatura a szovjet időkben a mangánbányászat fellegvárának számított, ezért az ötvenes években a hatóságok úgy döntöttek, a kitermelés és elszállítás hatékonyságát drótkötélpályák...
  • Coub villámvideókEgyelőre kísérleti jelleggel, új, Coub csatornával bővül a Kötélpálya blog. A maximum 10 másodperc hosszúságú, színes villámvideók elsősorban szórakoztató jelleggel segítenek bepillantást nyerni a...
  • Courmayeur - Chamonix: felvonókkal a Mont Blanc hegyláncainMont Blanc-alagútnál „látványosabb” és kalandosabb olasz-francia határátkelést kínál a két ország, három-négyezer méter magas hegyvonulatait és gleccsereit átszelő kötélpályái. Update...
  • Családi vállalkozásból piacvezető kötélpálya-cég: a DoppelmayrA Kötélpálya-blog nem kevés számú bejegyzésében szerepel az osztrák Doppelmayr cég neve. Nem véletlenül, hiszen napjainkra a világ legnagyobb kötélpálya-konstruktőrévé vált. Cégér az egyik...
  • Csipesz tartó felvonó-mániásoknakMonkey Business nevű vállalkozás különböző ötletes ajándéktárgy gyártására és forgalmazására szakosodott. A rengeteg dizájnos használati eszköz mellett kedveznek a kötélpálya kedvelőinek is, méghozzá...
  • Dachstein SüdwandbahnFelső-Ausztria és Stájerország között húzódó Dachstein-masszívum gleccserpályáihoz vezető nagykabinos ingaliftet 1966-ban kezdték el építeni a hegy déli falánál és 3 évvel később, 1969-ben adták át a...
  • Dachstein Südwandbahn: új kabinokkal - és egy terasszalDachstein-gleccser nagykabinos liftjének témájához egy kis UPDATE-INFÓ: A 998 méteres szintkülönbséget áthidaló felvonó 2013 májusában új, Carvatech gyártmányú kabinokat kapott... ...amelyből az...
  • Doppelmayr bemutatja legújabb vietnami rekorder felvonójátVietnam neve hallatán elsőre nem feltétlenül a kötélpályák jutnak eszünkbe, pedig nem akármilyen felvonókkal büszkélkedik az ország. Álljon itt például - ezen blog egyik bejegyzésében is ismertetett -...
  • Doppelmayr-gyorslift a hetvenes évek AusztriájábólA Doppelmayr felvonógyártó vállalat egy 1976-ból származó videóját osztotta meg YouTube-csatornáján, mely az ausztriai Wildkogelbahn-t mutatja be (Neukirchen am Grossvenediger, Salzburg tartomány). A...
  • Dubrovnik panoráma-kötélpályájaHorvátország legdélibb kikötővárosát, Adria gyöngyét talán már nem kell bemutatnom senkinek. Mondhatni szinte adta magát az ötlet, hogy a Dubrovnik mögött közvetlen elterülő, 412 méter magas...
  • Dursey Island Cable Car - Írország egyetlen kabinos felvonójaAz ország dél-nyugati csücskében található, körülbelül 5,6 négyzetkilométer nagyságú Dursey Island jellegzetes ír sziget: zord, sziklás partjait körbe az óceán hullámai ostromolják, lankás felszínét...
  • Egy "dallamlift" svájcban (videó)A következő érdekes videóra bukkantam a Seilbahntechnik.net Facebook-oldalán: A helyszín Svájc, Adelboden-Lenk sírégió. E "dallamlift" alapja egy sima húzólift (korongos vagy csákányos felvonó)....
  • Egy genovai kastély és annak rendhagyó liftjérőlGenova, Olaszország legnagyobb kikötővárosa egy hegyekkel övezett, félkaréj-szerű öbölben terül el. Domborzati adottságai miatt a számos műemlékkel is büszkélkedő településen a hagyományos...
  • Egy kis történelem: Adolf Bleichert & Co. felvonógyárA hajdani lipcsei felvonógyár a mostani osztrák Doppelmayr-hoz hasonlóan a világ legnagyobb vállalatbirodalma volt - persze még egy korábbi időszakban, a 20. század elején. Azonban a gazdasági...
  • Egy kombi-lift a hatvanas évekbőlTulfes / Ausztria A húzóliftek tipikusan olyan felvonók, melyeket szinte csak téli szezonban lehet üzemeltetni. A "szinte" szót azért használom, mert akad azért kivétel: néhány helyen például a...
  • Egy kötéltáncos háromezer méterenFreddy Nock a híres svájci Nock-cirkuszdinasztia sarjaként, a család hírnevét szokatlan mutatványaival kívánta tovább öregbíteni: kötéltánc-produkcióinak helyszínéül nem mást választott, mint az...
  • Egy liftkabingyár története - CWA ConstructionsKi kicsoda rovatom első szereplője sokak számára nem ismeretlen, több bejegyzésben is szerepelt, amely ősszel ünnepelte 75 éves fennállását. A születésnap alkalmából egy kisebb kiállítás keretén belül...
  • Egy sikló a gleccser fölött - a Grossglockner GletscherbahnAusztria legismertebb hágójának - a Grossglockner-Hochalpenstrasse - egyik kiágazásánál található a 9 km hosszan elnyúló Pasterze-gleccser. A 3798 méter magas Grossglockner-hegy lábánál...
  • Egy svájci bányalift a harmincas évekből (+videó)A svájci Melbach közelében több mint nyolcvan éve, 1931 óta folyik gipsz-kitermelés. A külszíni fejtés során kibányászott nyersanyagot csillés teherlift segítségével szállítják 920 méter tszf....
  • Egy svájci múzeumlift emlékéreAzok számára, akik nem csak az utóbbi években látogatják a szlovákiai síterepeket, ismerősen csenghet az ún. (kétszemélyes) oldalülős lifttípus. A hasonlóság e bejegyzésben szereplő svájci felvonó és...
  • Egy szoborkabin története - a Dachstein-Krippenstein felvonóA felső-ausztriai Hallstatt mellett fekvő Obertraun községének egyik kereszteződésében áll egy szobor-felvonókabin. Az alkotást persze nem szobrászmester készítette, a szebb napokat is megélt kabin...
  • Elkészült! - Átadták Zugspitze új felvonójátAz ígéreteknek megfelelően, a mai napon ünnepélyes keretek között átadták Németország legmagasabb hegycsúcsára közlekedő új nagykabinos felvonóját. Az 1963-ban beüzemelt Zugspitze-felvonó, vagy más...
  • Épül Magyarország első kabinos felvonójaA sátoraljaújhelyi Zemplén Kalandpark rögtön három attrakcióval is előrukkol. Az első, hogy ez lesz Magyarország első kabinos liftje. A második, hogy két hegyet kötnek vele össze: az 541 méteres...
  • Érdekes felvonó a sízés hőskorából: a "szánkólift"Pontos magyar elnevezés híján körülbelül így lehetne legjobban lefordítani azt a felvonórendszert, amelyet az alpesi sízés hajnalán találtak fel és amely azóta már csak technika-történelem. Főleg...
  • Észak-Korea új sícentruma, retro liftekkelBevallom őszintén ezidáig valahogy elkerülte ezen érdekes és kissé szokatlan sícentrum a figyelmemet, magát a témát is egyik olvasóm ajánlotta nekem. Most bepótolom. Kim Dzsongun Észak-Korea...
  • Európa leggyorsabb siklója - a WurzeralmbahnElsőre talán nem gondolnánk, de ha Európa leggyorsabb siklóliftjét szeretnénk felkeresni, akkor azt az Alpok északkeleti csücskében, Felső-Ausztria tartomány családias léptékű sícentrumában találjuk...
  • Extrém teszt-sorozat 1988-ból(Snapsots from Video © ETH-Zürich 1988) A helyszín Sölden, Tirol - Ausztria. Gaislachkoglbahn nevű ingaüzemű, nagykabinos felvonót 1988-ban cserélték le korszerűbbre (ezt a korszerűbb változatot...
  • Felvonó a Szafari-parkbanA blogban volt már szó város, tengeröböl felett, vagy kolostornál közlekedő liftekről. A most bemutatandó kabinos felvonó - kötélpályák szempontjából szintén egzotikus helyen üzemel: a Kolmardeni...
  • Felvonó az ötvenes évekből - a Laber BergbahnBajorországban a muzeális korúnak számító felvonók megőrzésének hagyománya van. Ők büszkélkedhetnek például a világ legrégebbi, eredeti állapotában megőrzött, máig is üzemelő, nagykabinos felvonójával...
  • Feuerkogelbahn új kabinjaiA 2016-os nyári beszámolómban is szerepelő, Traunsee (Salzkammergut) déli csücskétől induló felvonó ha részben is, de ismét megújult.Ausztria harmadik legrégebbi nagykabinos kötélpályáján - a...
  • Fjordok, sarki fény és éjjeli napsugarak: Tromsø felvonójaA sarkkörtől 350 kilométerrel északra fekvő, 75 ezer fős norvég városban, Tromsø-ben (ejtsd.: trumszö) járunk. Az 1950-es évek végén egy igen jelentős idegenforgalmi látványosság építési munkálataiba...
  • Franciák a világpiacon - a Poma történeteA német-osztrák-svájci nagy liftgyártók mellett érdemes említést tenni egy szintén neves, franciaországi vállalkozásról is, a Pomagalski vagy ismertebb nevén a Poma vállalatról. A grenoble-i...
  • Gibraltári kötélpálya - felvonó Földközi-tenger kijárata felettA 6,5 négyzetkilométernyi Gibraltár városállama voltaképpen egy 425 m magas, 1250 m széles mészkőszirt: a Gibraltár-szikla. A felvonó a városközpontot köti össze a középső, 412 méter magasságú...
  • Grünbergbahn - Gmunden új felvonójaAusztria - Salzkammergut-régió: A festői Traunsee mellett fekvő Gmunden településtől délkelet felé sétálva találhatjuk Grünberg - osztrák viszonylatban alacsonynak számító - 984 méteres hegyét....
  • Grúz kormány: emberi hiba okozta a lift-balesetetMárcius 23-án sajtótájékoztatót tartott a grúz gazdasági miniszter, melyben elmondta, hogy a múlt heti, 11 ember sérülését okozó baleset az elsődleges vizsgálatok alapján emberi hibára vezethető...
  • Grúziai síbaleset - a Doppelmayr szakértői már kiutaztakA pénteki grúziai síbaleset megrázó képsorai már bejárták a világhálót, valamint majdnem minden hírportál tudósított az elszabadult felvonó esetéről. Külföldi és magyar híreket böngészve egyelőre csak...
  • Hajószállító siklók: emeljük a tétetAz előző, lengyelországi hajószállító siklórámpa bejegyzéshez számos érdekes témajavaslat érkezett. Így most emeljük a tétet: az alábbi kötélpályás siklóberendezések nemcsak egyetlen hajó szállítására...
  • Hartkeiserbahn - siklóból gondola-liftTiroli Ellmau sícentruma 44 évnyi szolgálat után elbúcsúzott siklójától, leváltva azt egy korszerű gondolalift-rendszerre. Wilder Kaiser mellett fekvő, Ski-Welt pályarendszerhez tartozó Ellmau...
  • Hatékonyság és kényelem - kombinált liftA technológia fejlődésének köszönhetően - szállítás szempontjából - egyre hatékonyabb sífelvonók épülnek. Szükséges is, hiszen meg kell birkózniuk az egyre növekvő, sportolni vágyó tömeggel. A blog...
  • Helytakarékosan közlekedő városi kabinpár - Brest új felvonójaUtóbbi időkben egyre több város tekint egyfajta tömegközlekedési alternatívaként a kötélpályákra. Ez érthető, hiszen a légvonalbeli közlekedésnek gyakorlatilag ez az egyik legolcsóbb és leghatékonyabb...
  • Hogyan működik a húzólift?Húzólift, tányéros, korongos, csákányos felvonó. Csak néhány kifejezés, amit mi is ismerhetünk e lifttípusnál. Persze létezik egyszerűbb felépítése is, mint például gyermek- vagy tanulópályán üzemelő...
  • Hogyan működik a kis-kabinos és ülős gyorslift?Hogyan működik sorozatunk következő témája azok a kétsebességes sífelvonók, ahol több - általában 4-10 személyes kabin, vagy 4-8 személyes szék közlekedik egy végtelenített kötélpályán (a kabinokat...
  • Hogyan működnek a Csoportliftek?Ennek a lifttípusnak az érdekessége, hogy noha alapegysége kis méretű kabinokból áll, nem a klasszikus módon működik, mint ahogy már itt írtam (Hogyan működik a kis-kabinos és ülős gyorslift?)....
  • Hogyan működnek a kosaras felvonók?Ezek a felvonók, nevükből adódóan nyitott, kosárra emlékeztető liftek, melyekben egyenként 2 személy tud állva utazni. A liftkezelő a beszállás után a rácsos ajtót reteszeli, hogy útközben ne essenek...
  • Hogyan működnek a nagykabinos inga-liftek?Hogyan működik-rovat első témájának keretén belül a nagykabinos, inga-üzemű liftet nézzük meg röviden. Ezeket a felvonókat főleg olyan helyeken alkalmazzák, ahol kevés alátámasztással, azaz...
  • Húzólift, "dupla csavarral"A most bemutatandó, érdekes mérnöki megoldás alapszituációja a húzóliftekkel foglalkozó bejegyzésben már említésre került, azaz hogy a korongos vagy csákányos sífelvonóknál létezik egy speciális eset,...
  • Idén százharminc éves a sícentrumok egyik jól ismert szereplőjeA dél-tiroli Leitner-Ropeways ünnepli idén százharmincadik születésnapját. Ezen apropóból jöjjön egy kis történelmi áttekintés a cégről. 1888, Tirol: Gabriel Leitner megalapítja gépipari...
  • Így készült a svájci Stoos-sikló - dióhéjbanA gyártó Doppelmayr/Garaventa cég egy rövidebb videóban összegezte a svájci Stoos-sikló építését és beüzemelését, amely 2017 decemberében került átadásra. A jármű szokatlan - öt darab, fokozatosan...
  • Innsbrucki sísánc siklójaInnsbruck olimpiai sísánca – más néven a Bergisel Sísánc jelenleg is olyan rangos versenyeknek ad otthont, mint például az évente megrendezett négysáncverseny - azon belül pedig a viadal harmadik...
  • Ítéletidő CsehországbanHíradásokból tudjuk, hogy a vasárnapi szélvihar Csehországban is hatalmas pusztításokat okozott.A német határhoz közel fekvő Bublava-Stříbrná sírégiónál készített és Facebook-on is közzétett fotókon...
  • Katonai felvonó Dachstein hegyeinélA felső-ausztriai Obertraun-ból induló, kétszakaszos Oberfeld-csoportlift felső végállomásánál egykor katonai kiképzőterületként és kaszárnyaként szolgáló létesítmény található. A...
  • Képes nyári beszámoló a Dachstein mellőlA salzkammergut-i Krippenstein kötélpályáiról már több ízben eset szó e blog hasábjain: Egy szoborkabin története - a Dachstein-Krippenstein felvonó Katonai felvonó Dachstein hegyeinél. Az ott...
  • Képes nyári beszámoló a Mölltaler Gletscher vidékérőlKirándulás a karintiai Mölltal Gletscher sírégiójában, augusztus egyik forró napján. Ausztriában Tirol, Salzburg és Stájer szövetségi tartományok után a nyolcvanas évek vége felé Karintia is belépett...
  • Képes nyári beszámoló Salzkammergut környékérőlAz idén kivételesen korábbra (május legvégén, illetve június legelején) tervezett ausztriai kirándulásom alkalmával igazi előszezoni hangulattal szembesültem. Salzkammergut néhány turisztikai...
  • Képes nyári beszámoló TirolbólIdei nyári képes beszámolómban Tirol keleti felébe kalauzolom el az olvasókat. Zillertal - Ahornbahn: Erről a felvonóról egy korábbi cikkemben már esett szó. Röviden a kötélpályáról annyit érdemes...
  • Képes nyári beszámoló: a James Bond lift, valamint Tirol legmagasabban fekvő kávézójaTirolt nem lehet megunni, ráadásul idén az osztrák tartomány második legmagasabb hegyének, a Wildspitzének (3770 m) környékét volt szerencsénk bejárni. A nevezetes csúcs körül gleccservidékek,...
  • Képes nyári beszámoló: Tirol és Svájc határánálIdei nyári képes beszámolómban a tiroli Paznaun és Silvretta vidékére kalauzolom el az olvasókat. Tirol nyugati szélén fekvő Paznaun-völgy és Silvretta-hegyvidék több híres, patinás síközpontot is...
  • Képes nyári beszámoló: Wagrain és Untersberg felvonóiKövetkezzen most egy képes nyári - természetesen kötélpályás - élménybeszámoló a blog oldal egyik lelkes olvasójától, Zsák Andrástól. Át is adom a szót: Wagrain, G-Link függővasút: Itt található a...
  • Két csúcs között: a kanadai Peak 2 Peak kötélpályaA helyszín a kanadai Vancouvertől 125 km-re található Whistler Blackcomb sírégió. A 2008-ban átadott, összesen 28-darabos egyenként 28 személyes kabinflottával rendelkező kötélpálya két hegycsúcsot...
  • Kiegészítés a Galzigbahn-cikkhezEgyik kedves olvasóm jogos felvetése az volt: miért kellet ilyen érdekes és bonyolult megoldást találni a lépcsőzés kiküszöbölésére?Nos, egyetértve a kérdéssel, szerintem inkább látványosságnak...
  • Kitzsteinhorn új gleccserlift-rendszereAusztria legelső gleccsersípályája 1965 óta folyamatosan változik és alakul, egyre több és korszerűbb felvonó épül lejtőin. A legfrissebb attrakciójuk Gletscherjet III és IV névre hallgat. A két,...
  • Kötélpálya a városban 1.: Roosevelt Island TramwayTalán sokaknak, főleg akik síelni járnak képzavaros lehet egy drótkötélpálya a város kellős közepén. Néhány nagyváros már büszkélkedhet ezzel a nem utolsósorban turisztikai céllal épült közlekedési...
  • Kötélpálya a városban 10.: La Paz felvonórendszere - tömegközlekedés 3600 méterenA bolíviai La Paz a Choqueyapu folyó kanyonjában egy fennsík alatt fekvő város 3600 méteres tengerszint feletti magasságban. Ez jelenleg a világ legmagasabban fekvő "fővárosa", egyes internetes...
  • Kötélpálya a városban 11.: Köln felvonójaVárosi kötélpályákkal kapcsolatban a Rajnáról esett már szó, amikor is a németországi Koblenz városa feszített ki kábelt a folyó fölé 2011-ben, méghozzá a kétévenként megrendezett országos kertészeti...
  • Kötélpálya a városban 2.: Vinpearl Cable CarRovatunk következő szereplője a vietnami Nha Trang kikötővárosban található. A (65 darab) nyolcszemélyes kabinokkal felszerelt, 3311 méter hosszú kötélpálya Nha Trang-ot köti össze Hon-Tre-szigettel...
  • Kötélpálya a városban 4.: Felvonóval a Temze felett - Emirates Air LineLondonban rendezett, 2012-es olimpiai játékok idején nyitották meg a Temzét 1 kilométeres hosszúságban átszelő Emirates Air Line drótkötélpályát, amelyet a Transport for London (TfL) közlekedési...
  • Kötélpálya a városban 5.: Kabinos lifttel kórházba - Portland Aerial TramOregon Health & Science University, azaz az Oregon állam orvosi egyeteme megbízásából épített kötélpálya célja, hogy az intézmény Nyugat-Portland két különböző pontján fekvő létesítményét egy...
  • Kötélpálya a városban 6.: Vizcaya-híd - függőkomp a Nervión folyó felettA spanyolországi Bilbaóban található, UNESCO Világörökséget élvező vashíd a Vizcayai-öbölbe torkolló Nervión-folyón ível át, összekötve a bal parton elhelyezkedő Portugalete és a jobb parti Getxo...
  • Kötélpálya a városban 7.: Kötélen a Rajna felettNémetországban kétévente rendezett országos kertészeti és tájépítészeti kiállítás, németül "Bundesgartenschau" olyannyira nagy attrakciónak számít arrafelé, hogy a 2011-es eseménynek otthont adó...
  • Kötélpálya a városban 8.: Lebegő "ping-pong labdák" - a Grenoble Bastille kötélpálya (+videó)A németországi Koblenz Rajna-kötélpályájához hasonló - de időben azt jóval meghaladó - megoldással találkozhatunk, ha a francia alpokbeli Grenoble városába látogatunk: a lift 200 méter magasan fekvő...
  • Kötélpálya a városban 9.: Barcelona kikötője felett - Teleférico del Puerto (+ videó)Noha a katalán nagyváros nem kifejezetten az alpesi települések közé sorolható, számos siklóval, valamint két darab kötélpályával is büszkélkedhet. Ezek közül az egyik legérdekesebb a Montjuïc-hegyről...
  • Krossobanen - fókuszban a napturizmusA norvégiai Rjukan kötélpályáját - a Krossobanen-t 1928-ban adták át, a német Bleichert felvonógyártó vállalat kivitelezésében. A völgyállomás 403 méteren, a hegyi állomása (Gvepseborg) pedig 886...
  • Kulisszák mögött - egy kabinfelújítás történeteVilág számos - főleg "hegyekkel megáldott" pontján egyre több kabinos felvonót, illetve plexi burás ülőlifteket helyeznek üzembe. Köztudott, hogy az üveggel szemben a plexi kiváló tulajdonságai közé...
  • Láthatatlan energia a kabinokbanSízés vagy kirándulás alkalmával, főleg nagy befogadó-képességű (pl. nyolcvan-, százszemélyes) kabinnal utazva talán már természetes számunkra, hogy elektronikusan nyílnak és csukódnak az ajtók,...
  • Lecserélik Németország legmagasabb hegyére közlekedő felvonójátNemrégiben adta hírül a Frankurter Allgemeine Zeitung, hogy elkezdődtek a 2962 méter magas Zugspitze bajorországi oldalán közlekedő felvonójának megújítási munkálatai. A projekt körülbelül két évig...
  • Lift a tenger alatt - a Téléscaphe de CallelongueTengeröböl felett kifeszített kötélpályáról e blog oldal hasábjain már esett szó, víz alatti felvonóról még nem, igaz, sok nem is létezett belőle, csupán egy példánnyal kísérleteztek Marseille sziklás...
  • Lift és kávézó Ausztria "tetején" - Wildspitzbahn 3440 mMúlt heti, "A világ legmagasabban fekvő felvonója" című bejegyzés után még egy téma erejéig maradnék a rekordoknál, méghozzá nyugati szomszédunk, Ausztria legmagasabb liftjét bemutatva, amely Tirol...
  • Liftek fedett sípályákon: Dubai és BispingenOlyan szokatlan helyen, mint egy fedett, mesterséges klímával biztosított sípályán is fel kell jutni valahogy a „mű-hegy” csúcsára. A dubai Mall of Emirates bevásárlóközpontban található, 400...
  • Liftek filmekben 2.: Kémek a sasfészekben1969-es Richard Burton és Clint Eastwood főszereplésével készült Kémek a sasfészekben c. háborús film híres drótkötélpályás jelenetét a festői Traunsee mellett fekvő Ebensee-ben vették fel...
  • Link-felvonók - látványos összeköttetésEgyre korszerűbb lifteknek köszönhetően már több helyen "divatos" műszaki jelenség a sí centrum két helyszínét vagy komplett hegyét összekötő ún. Link-felvonók. Persze a divaton túl haszna is van, ha...
  • Lisszabon ikonikus siklóiA tizenkilencedik század vége felé Portugália fővárosában is elindult a kötött pályás tömegközlekedés forradalma. Mivel Lisszabon történelmi városrésze - Rómához hasonlóan - hét kisebb dombra épült, e...
  • Madeira panoráma-felvonóiMadeira-szigetcsoport központi vulkanikus tömbjét egy hatalmas hegylánc uralja, az óceánpartok legtöbbször sziklaszirtekben, illetve nagyon meredek partszakaszokban végződnek. Ennek megfelelően nagyon...
  • Magashegyi Hütték teherfelvonóiAz Alpok hegyei közt ezeket a kisebb teherlifteket - vagy németül Materialseilbahn-okat – főleg a menedékházak, turistaházak vagy Hütték árukkal való ellátására, valamint a magasan fekvő,...
  • Magnezit bánya helyén síparadicsom - néhány mementóvalKi gondolná, hogy az itthoni sízők körében is ismert tiroli Zillertal-sícentrum szívében valamikor egy komplett hegyi bányásztelepülés üzemelt? Hazai körökben is talán ismerősen cseng az ausztriai...
  • Mariazelli liftcsere: nagykabinos helyett gondola-liftMariazell történetében nemrég egy korszak zárult le, amikor is az eredetileg 1928-ban átadott ingaüzemű nagykabinos liftet 90 év elteltével elbontották, helyére pedig egy új, gondola-rendszerű...
  • Még egy kis életkép Silvretta környékérőlAz alábbi bejegyzés még az ezt megelőző képes nyári beszámolóból kimaradt, ami valamelyest érinti a kötélpálya-témát. A helyszín Ischgl településtől egy kicsit dél-nyugatabbra fekvő, sokak számára...
  • Megújul a tiroli Serfaus sírégió metrójaA helyszín Tirol dél-nyugati részén, az 1400 méter magas völgyteraszon fekvő zsákfalu, Serfaus. A tőle nyugatra elterülő sícentrum felvonóinak alapállomásai a település központján keresztül vezető...
  • Megújul Königssee 63 éves liftje, a JennerbahnIsmét egy alpesi oldtimer-lift vonul nyugdíjba - bő 63 éves szolgálat után. Egy élő műszaki ritkasággal leszünk szegényebbek. Bajorország dél-keleti csücskében, az osztrák alpesi vonulatba beékelődve...
  • Meran / Merano liftkabinjának új munkaköreA dél-tiroli Meran / Merano síterepének 1960-as évek végén átadott, nagykabinos ingaüzemű felvonója egészen 2010-ig üzemelt, amikor is felváltotta nagyobb befogadóképességű, Doppelmayr gyártmányú...
  • Mire való a felvonóoszlop jellegzetes, felső trapéz alakú része?Húsvét elmúltával a sípályák többsége bezár, elindulhatnak a karbantartási munkák, felkészítve a nyári szezonra azokat a lifteket, melyek majd részt vesznek a kirándulók kiszolgálásában. Ezen...
  • Montserrati Kolostor kötélpályája és siklóiSanta Maria de Montserrat bencés kolostora 880 környékén épült Katalóniában, Barcelonától 50 kilométerre, az 1236 méter magas Montserrat sziklás hegyén. A kolostor az 1500-as években egy...
  • Moszkva-parti felvonózásA Moszkvában található Veréb-hegy (oroszul: Vorobjovi gori) nevével ellentétben egy körülbelül 80 méter magas, nagy kiterjedésű domb, amelynek ismertsége leginkább földrajzi elhelyezkedésének és...
  • Norvég fjordvidék madártávlatból - a Loen SkyliftNorvégia, fjordok - e két szó hallatán lelki szemeink előtt zord hegyekkel körülölelt tengeröböl-labirintusokat és tórendszereket látunk. Hajóról vagy a vízpartról nézve a látvány lenyűgöző, erről...
  • Nyár végi "kis színes" AusztriábólAugusztus közepe táján, pár nap erejéig ellátogattam Ausztriába. Természetesen velem volt a fényképezőm is, amit némely esetben "mozgóképes üzemmódba" kapcsoltam. Egy nagyobb túra után, szálláshelyem...
  • Nyár végi "kis színes" KarintiábólAz ősz egyben a nyári nosztalgiázás ideje is: az alábbi képcsokor az augusztusi hosszú hétvégén készült. A helyszín a Karintiában található Spittal an der Drau település síhegye, a Goldeck. Nyári...
  • Nyitott tetővel - A Cabrio-BahnSvájcban a festői Vierwaldstättersee, illetve a híres Pilatus-hegy szomszédságában található 1898 méter magas Stanserhorn-ra 1975-ben létesítettek először drótkötélpályát (a felvonó-állomás egyébként...
  • Obersalzbergbahn (Berchtesgaden)Turistákat és a téli szánkózókat kiszolgáló bajorországi Obersalzbergbahn-t 1950-ben nyitották meg, olyan kezdeményezők közreműködésével, mint a híres német hegymászó, Josef Aschauer....
  • Okutama szellemliftjeTokiótól nyugat felé, kb. kilencven kilométerre fekszik a főváros ivóvíz utánpótlását biztosító, Okutama nevű felduzzasztott tó, amely 1000 - 1200 méter magas hegyek között kanyarog....
  • Önjáró tesztlift a Doppelmayr-tólAz osztrák Doppelmayr felvonógyártó cég egy 1983-as archív felvételt tett közzé YouTube csatornáján: a videóban egy olyan liftkabint teszteltek saját üzemegységük területén, mely képes önállóan...
  • Opicinai Villamos - városi vasút és siklóKörülbelül négy évvel ezelőtt írtam a Wikipédián egy bejegyzést a Triesztnél található Opicinai Villamosról. Apropója hogy itt is megosztom e cikk érdekesebb részeit, hogy a városi vasút egy kb. 800...
  • Óriáskerék és sílift: a Galzigbahn (Update)St. Anton am Arlberg sírégiójánál található Galzigbahn-t 2006-ban a Doppelmayr közreműködésével építették át úgynevezett Funitel-rendszerű felvonóvá, melynek működési elve a kétsebességes kiskabinos...
  • Osztrákok a Nagy FalnálA Kínai Nagy Fal egyik legnépszerűbb és leglátogatottabb része az ún. Badaling-szakasz, ez nem is csoda, hiszen a Pekingtől csupán 80 kilométerre lévő idegenforgalmi látványosság közúton és vasúton...
  • Papírmodell-liftek - csináld magadProfesszionális modell-liftek témáját érintve következzen ennek egy "instant" változata - méghozzá a papírmodelleké. Talán már nem is annyira ismeretlen azon papírmodellek fajtája - legyen szó...
  • Polinka: egy lengyelországi egyetem saját felvonójaEgyetemek campusain közlekedő kötélpályák bemutatása nem ismeretlen ezen blog hasábjain. A lengyelországi Wrocław (magyarul: Boroszló) történelmi város is egy ilyen speciális szállító eszközzel...
  • Polster Classic, azaz egy 68 éves szolgálat vége68 éves szolgálat után a téli szezon zárásával végleg leállították a stájerországi Präbichl síterep együlős felvonóját. Ezen klasszikus típusokból az Alpokban már nem sokat találunk, mivel...
  • Polybahn - egy svájci "egyetemi" siklórólZürich belvárosában, a főpályaudvartól néhány perc sétára, a Bahnhofbrücke nevű hídon átkelve egy hangulatos sikló-vonalra bukkanhatunk. A két utca - illetve egy villamosvonal felett átívelő pálya...
  • Porosz hajószállító siklók a Balti-tenger feléAz észak-lengyelországi Ostróda - Elbląg csatorna (lengyelül: Kanał Elbląski / németül: Oberländischer Kanal) története az 1800-as évek elejére nyúlik vissza. A terület 19. században...
  • Régi idők oldalülőse modern köntösben - a GumenbahnA helyszín Braunwald, Glarus kanton - Svájc keleti része, ahol meglehetősen nagy nosztalgiával gondolhatnak a régi idők oldalülős felvonójára, melyet maga a kifejlesztő svájci vállalat, a Von...
  • Régi kötelek ötletes újrahasznosításaA liftkötelek élettartalma véges. Egy bizonyos mértékű nyúlás után, illetve az esetleges anyagfáradás miatt leselejtezik őket. Íme, egy ötletes újrahasznosítása, amely a semmeringi...
  • Rio de Janeiro százéves kötélpályájaA napfényes Rio de Janeiro-ban száz éve, 1912-ben nyitották meg a nagyközönség előtt a Cukorsüveg-kötélpálya (portugálul Teleférico do Pão de Açúcar) első szakaszát, amely a 220 méter magas Morro da...
  • Rosh Hanikra barlangrendszer kötélpályájaIzrael északi részén, a Földközi-tenger partjánál, méghozzá a libanoni határ közvetlen közelében lévő érdekes geológiai képződmény nagyon népszerű turisztikai célpont, szentföldi utazást szervező...
  • Salzbergbahn - Hallein hajdanvolt felvonója a sóbányáhozAusztriában, a Salzburg-tartománybeli Hallein egyik nevezetessége, a tőle nem messze található sóbányája. Fontos tény, hogy maga a kitermelő hely nem a városban, hanem a 325 méterrel fölötte lévő Bad...
  • Salzburg kötélpályája: az UntersbergbahnA festői Salzburg látképét meghatározó, körülbelül 2000 méter magas Untersberg-hegyre 1961 óta lehet kötélpálya segítségével feljutni. Mivel a hegyvonulat az osztrák-bajor(német) határvonalon fekszik,...
  • San Francisco városi siklóiEzek a speciális, manuálisan működtetett sikló járművek 1873-óta közlekednek San Francisco meredek utcáin, a hálózat legnagyobb kiterjedését 1890-re érte el. Az 1900-as évek közepére azonban eléggé...
  • Sikló a Türingiai erdőbenA Türingiai erdőben található Oberweißbach-sikló a Schwarza-völgyi vasút (Schwarzatalbahn) részét képezi, amelyet azért építettek még az 1923-as években, hogy kapcsolatot teremtsen a fő vasútvonal és...
  • Sikló és kabinos lift egyben - Tunnelbahn FleissalmKét liftstílust is elegyítettek a Heiligenblut-sícentrum területén található Tunnelbahn Fleissalm nevű felvonónál, mivel a csoport-liftre emlékeztető rendszer - a völgyállomás előtt lévő alsó,...
  • Sílift a völgyhíd lábainál - Bergeralm liftA tiroli Bergeralm sírégió 12-13 kilométerre fekszik az olasz (dél-tiroli) határtól, közvetlen mellette pedig a Brenner-autópálya kanyarog. A sztráda az Alpok egyik fontos észak-déli irányú...
  • Sílift-kabinok óriáskerékenHogy kerül az Erzsébet téren álló, mobil óriáskerék egy kötélpályákkal foglalkozó blog oldalára? A válasz a 60 méter átmérőjű kerékre szerelt kabinokban keresendő. A 41 darabos, egyenként...
  • Síliftek mozgó gleccserekenMagasan fekvő gleccsereken létesített síterepek egyértelmű előnye, hogy olyan időszakban is használhatók, amikor más, lejjebb fekvő pályákon már régen leolvadt a hó, a sízők helyett pedig csak...
  • Skyway Monte Bianco: új olasz látványosság, francia aggodalommalMajdnem pontosan két éve írtam a francia-olasz, Mont Blanc vidékét átszelő, látványos kötélpálya-rendszerről. Azóta történtek változások az olaszországi Courmayeur háza táján: az osztrák Doppelmayr...
  • Stuttgarti Waldfriedhof temető siklójaStuttgart délnyugati részén fekvő, 31 hektárnyi területű Waldfriedhof a város legnagyobb temetője. Olyan prominens személyek nyugszanak itt, mint például a híres mérnök és feltaláló Robert Bosch. Az...
  • Szakiskola, "hús-vér" laborliftekkelEgy olyan országnak amely komoly felvonógyártó hagyományokkal (valamint nem elhanyagolható mennyiségű kötélpályával) büszkélkedhet, elengedhetetlen feltétel a kellő számú szakmai utánpótlás, valamint...
  • Szingapúri kötélpálya - öbölparti utazás egy irodaházon keresztülA maláj félsziget déli csücskén elhelyezkedő, világ egyik legdinamikusabban fejlődő városállamának közlekedése nem mondható egyhangúnak. A csupán 716 négyzetkilométernyi területű, de közel 5 és fél...
  • Típus kislexikonAz utóbbi évtizedek technikai fejlődésével a felvonópiac típuspalettája egyre színesebbé válik, így a könnyebb rendszerezés és beazonosítás végett a szakma a sokféle liftváltozatot meghatározott...
  • Tizenöt esztendeje történt a kapruni tragédiaA most következő, szokatlanul komor hangulatú bejegyzés apropója egy gyászos évforduló: 15 éve, azaz 2000. november 11-én történt Ausztria legsúlyosabb felvonó-katasztrófája. Előzmények A 910...
  • Trondheim város kerékpár-liftjeA többi észak- és nyugat-európai országokhoz hasonlóan Norvégiában is nagy hagyománya van a kerékpározásnak. A városi és városközi bicikliút-hálózat mellett számos infrastruktúra teszi könnyebbé e...
  • Tudta-e rovat 2.: A PredigtstuhlbahnA világ legrégebbi, eredeti állapotában megőrzött, máig is üzemelő, nagykabinos felvonója a németországi Predigtstuhlbahn, Bad Reichenhallban. Az 1928-ban átadott, mai napig is üzembiztosan működő...
  • Tudta-e rovat 3.: Európa legmagasabban fekvő felvonóházaA svájci Zermatt síparadicsoma dicsekedhet ezzel a rekorddal, ugyanis a Klein Matterhorn-hegy nagykabinos liftjének felvonóháza 3820 méter magasan található, amely Európában a legmagasabbnak számít....
  • Új, összekötő liftrendszer beruházása KaprunbanLegutoljára 2015-öt környékén szerepelt e blogban Ausztria egyik legismertebb sírégiója, egy nagyszabású fejlesztése kapcsán. Most ismét egy grandiózus projekt híre miatt került a szakmai fórumok...
  • Ülőlift evakuálási gyakorlatAz alábbi videót az egyesült államokbeli Salt Lake Citytől - a 2002-es téli olimpiai játékok helyszínétől nem messze található Park City Mountain sí és szabadidő központban készítették, mely azt...
  • Ülőlifttel a tárnákbaA németországi székhelyű, bányaeszközöket gyártó és forgalmazó cégbirodalom oszlopos tagjának számító, Becker Mining South Africa nevű leányvállalata hatékony és biztonságos megoldást kínál a tárnákba...
  • Update hír La Paz városi kötélpályájárólAz eredeti bejegyzés írásakor a Zöld vonalon, azaz a Línea Verdén még folytak a munkálatok. Nos, december 4-én ünnepélyesen átadták ezt a szakaszt is a nagyközönségnek: Frissen átadott Zöld vonal -...
  • Út a Lomnici-csúcsraEgyik lelkes blogolvasóm ötlete és témajavaslata alapján beleástam magam egy kicsit a Magas-Tátra felvonó-történetébe és jelenkorába: ezen belül is a kötélpályás közlekedésbe a Lomnici-csúcsra, anno...
  • Utazás a világ legmélyebben fekvő turistaliftjévelAz izraeli Masszáda (jelentése "erőd") az ókori Júdea elleni római hadjárat egyik emblematikus helyszíne. Az elszigetelt fennsíkon található erődítménybe (ahol eredetileg Heródes palotái, valamint...
  • Utazás Európa legmeredekebb siklójánA svájci Bern kantonban, nem messze a Grimsel-hágó mellett közlekedik Európa legmeredekebb siklójaként számon tartott hegyi járműve, amely az 1850 méter magasan fekvő Gelmersee nevű mesterséges tóhoz...
  • Velence siklója - Venice People MoverNem árulok el nagy titkot, ha azt mondom Velencét évente rengeteg turista keresi fel a világ minden pontjáról. Ezért az autóval érkező vendégek számára a város nyugati szélén található Tronchetto...
  • Videócsokor modell- és játékfelvonókrólYoutube-ot böngészve számos felvonóról szóló videó mellett sok izgalmas és ötletes modell-liftet bemutató filmre is bukkanhatunk, íme néhány közülük - a teljesség igénye nélkül: Ha összerakható,...
  • Világ legnagyobb jégbarlangjának felvonója - Eisriesenwelt SeilbahnKlasszikus, saját hasonlattal élve "koffer" kinézetű, ingaüzemű nagykabinokból az idő és a technika haladtával már egyre kevesebb példány látható, ennek egyik még megmaradt képviselője az ausztriai...
  • Vízisí-kötélpálya a tó felettAz ötvenes évek legvégén egy forradalmi kötélpálya-rendszert mutatott be egy német mérnök a Schleswig-Holstein tartománybéli Bordesholmer-tavon. Azóta már a világ minden pontján - köztük...
  • Weißsee Gleccserliftje a Magas-Tauern szívébenBevallom, e képes nyári beszámolóm több szempontból is kissé megkésettnek tekinthető. Egyrészt jócskán az ősz közepén járunk, másrészt az itt bemutatott fotók között jó párat még 2009 nyarán...
  • Wetterhorn-Aufzug: azaz Svájc legelső személyszállító kötélpályája1905-ben Wilhelm Feldmann német mérnök vezetésével és a svájci Von Roll vas- és acélipari vállalat kivitelezésében megkezdődött egy történelmi jelentőségű felvonó építése a Jungfrau-hegyvidéktől...
  • Zermatt mini-siklójaA svájci Zermatt sírégió liftjei és siklói közül jó néhány nyáron is üzemel és szállítja a kirándulni vágyókat: a 2232 méter magasan fekvő Leisee tengerszem és strandfürdő is legkényelmesebben a...
  • Zermatt: Klein Matterhorn új felvonójaHa az utóbbi évek nagyszabású és látványos beruházásait nézzük, a 3S, azaz háromköteles (2 fix alátámasztó + 1 vonóköteles) rendszerű óriás-gondola felvonók egyre jobban előtérbe kerülnek. Ez nem...

Lapszemlék

  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2020. február 09. 14:32Síliftek: rekordbevételt ért el a Doppelmayr A vorarlbergi gyár lassan közelít az egymilliárd eurós bevételhez, amely 40%-os emelkedést jelent a megelőző évhez képest. A gyár egyik legjobban...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. október 09. 09:54Ritka baleset: kisrepülőgép akadt fenn a sílift drótkábelein Teglio település mellett található Prato Valentino (Valtellina) síterep ülőliftjébe repült bele egy ultrakönnyű típusú repülőgép,...
  • Lapszemle: index.hu
    Lapszemle: index.hu 2019. augusztus 11. 18:11Valaki jó ötletnek gondolta elvágni a drótkötélpálya kötelét Szándékosan elvághatták egy népszerű idegenforgalmi látványosság, a Vancouvertől északra lévő Sea to Sky 885 méter magas...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2019. május 12. 12:17"Nézze meg a Mátrát libegve is!" Átadták a Mátra első libegőjét, amely Mátrafüred-Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Az Oxygen Adrenalin Park saját finanszírozásában építette meg...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. február 27. 18:09Norvégia: Porsche dizájnt kapott az új kabinos lift (Bartholet Maschinenbau AG - News) A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

CoubCoub

 

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Tipp: egérrel a link fölé érve mini bevezető nyílik le.

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

 

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.03.16. 18:18 BundesBlog

Út a Lomnici-csúcsra

Egyik lelkes blogolvasóm ötlete és témajavaslata alapján beleástam magam egy kicsit a Magas-Tátra felvonó-történetébe és jelenkorába: ezen belül is a kötélpályás közlekedésbe a Lomnici-csúcsra, anno és most.

Történetünk a harmincas években kezdődik, amikor is Országh György a Tátralomnici Állami Gyógyfürdő akkori igazgatója a turistaforgalom felélénkítése céljából egy Lomnici-csúcsra (Lomnický Štít) vezetendő drótkötélpálya tervét kezdte szorgalmazni. Meg kell jegyezni, hogy az üdülőkörzet neve idegenforgalmi szempontból ekkor már nem volt teljesen ismeretlen, hiszen a századforduló környékén nemcsak szállodák és gyógyfürdők épültek errefelé, hanem több sporttelep, síiskola, jégpálya, sőt egy 1,17 kilométer hosszú gyors-szánkópálya is létesült, valóságos télisport-fellegvárrá alakítva át a környéket - nem beszélve az egyre több kirándulni és hegyet mászni vágyókról. Mindenesetre a felvetést tett is követte, melynek köszönhetően elkezdődött Tátralomnic / Tatranská Lomnica ingaüzemű felvonó-rendszerének építése. A projekt nem kis erőfeszítés, munka - és sajnos két halálos áldozat - árán 1940-re készült el. A kötélpálya gépészeti részével a cseh Wiesner gyárat bízták meg (a vállalkozást 1945 után államosították Transporta Chrudim néven).

tl_map_s.jpg

Tátralomnic felvonói - zölddel jelölve az elsőként épített, de azóta már nem közlekedő liftet. A képre kattintva nagyobb változat jelenik meg. (www.sielok.hu)

A 2634 méter magas hegycsúcsot két szakaszban lehetett elérni, 1 átszállással. Az alsó kötélpályán 30 személyes kabinpár közlekedett Tátralomnic település peremén épült, monarchiai időket idéző Prága Grandhotel (860m), illtetve az 1751 méter magasan fekvő Kő-pataki-tó / Skalnaté Pleso között. Az előzőleg említett sport szánkópálya könnyű megközelítése végett - amely a szálloda feletti részen helyezkedett el - egy középállomással is ellátták a felvonót, melyet egyszerűen csak Startnak neveztek el.

tl_02.jpg

Kötélpálya alsó szekciója, háttérben a Start nevű középállomással. (www.vt.sk)

tl_03.jpg

Start középállomás közelebbről (1165m), még az eredeti kabinokkal. A későbbi felújítás alkalmával ezeket korszerűbbre cserélték. (www.vt.sk)

Nagyobb attrakciónak a második, Kő-pataki-tó és Lomnici-csúcs között közlekedő felvonószakasz számított, amelynek szintkülönbsége elérte a 856 métert, mindezt egyetlen kötél-alátámasztással oldották meg, melyet a felső végállomástól nem messze építettek. A felső felvonóházból szédítő mélység tárult a turista elé, nem beszélve az utazás legvégső szakaszáról, amikor is a kötélpálya meredeksége miatt a kabin alja majdhogynem súrolta a zord hegycsúcs szikláit. A második szekciónál eredetileg is egyetlen, tizenöt személyes kabin közlekedett ingaüzemben - és közlekedik jelenleg is.

tl_05.jpg

Lomnici-csúcsra vezető 15 személyes kabin még az átfogó felújítás előtti időkből. (lift-world.info - Peter Lovás)

tl_06.jpg

Lomnici-csúcs teraszáról nézve. A kép alján kivehető a kabin, amint éppen a nyitott "sziklaalagútban" halad. Mögötte látható a felső kötélpálya egyetlen tartóoszlopa. Az új lift építésekor már nem volt rá szükség, így elbontották. (lift-world.info - Peter Lovás)

tl_11.jpg

A felvonóház előtti szakaszon a kötélpálya meglehetősen meredek szögben ért be, emiatt egy "kivezető pályát" kellett a portálhoz hozzáépíteni, hogy a liftkabin ne akadjon el a sziklákban, illetve a nagy mennyiségű hóban. Az új kötélpályánál ezt is átalakították. (www.vt.sk)

Több, a témával foglalkozó internetes oldal szerint, szintkülönbség tekintetében a tátralomnici, kétszakaszos kötélpálya tartotta a világrekordot egészen az ötvenes évek közepéig, a franciaországi Chamonix - Aiguille du Midi közt közlekedő felvonórendszer átadásáig.

Tátralomnicot természetesen a sízők is szívesen felkeresték így a negyvenes évekre kiépített infrastruktúrát a későbbiek folyamán további fejlesztések követték. A beruházásoknak plusz lendületet adott az itt rendezett 1970-es sí világbajnokság is. A település nyugati részéből egy új és nagyobb szállítókapacitású, kétszakaszos gondola-lift köteleit is kifeszítették a Kő-pataki-tóig, ezáltal az eredetileg épített kötélpálya alsó szekciója forgalmi szempontból fokozatosan háttérbe szorult, ráadásul ugyanebben az évben, azaz 1973-ban tragikus balesetet is történt ezen a liftszakaszon. Utólagos vizsgálatok szerint az ingalift teherhordó kötelének belső pászmái elkorrodálódtak, emiatt az elszakadt, a rajta közlekedő kabin pedig lezuhant. A forgalmat két évre rá tudták helyreállítani.

tl_12.jpg

1973-ban átadott, kétszakaszos gondola-lift első generációja, a Transporta Chrudim kivitelezésében, amely szép lassan háttérbe szorította az előd-liftet. (www.cas.sk - ČTK)

A csúcsra közlekedő felső felvonószakasz felett is eljárt lassan az idő, mielőbb sürgetővé vált tehát egy átfogó rekonstrukció, amellyel a svájci Von Roll céget bízták meg. Az átépítés 1988-89-ben zajlott le. Az immáron újra korszerűnek mondható felvonó 856 méteres szintkülönbséggel bíró kötélpályáját egyetlen tartóoszlop sem támasztja alá. (Ezt az is elárulja, hogy a kabin futóműve és maga a kabinszekrény között nem egy-, hanem kétoldalas felfüggesztés látható - ezáltal jellegzetes karaktert adva neki.) 

tl_04.jpg

Svájci közreműködéssel korszerűsített, Lomnici-csúcsra vezető kötélpálya és 15 személyes kabinja. A 856 méteres szintkülönbséget körülbelül 9 perc alatt megteszi. A lift dupla teherhordó kötéllel rendelkezik, amelyen a kabin futóművei gurulnak. A ráerősített háromszög-alakú szerkezetek pedig azért felelnek, hogy egymástól állandó távolságra legyenek és ne érjenek össze pl. széllökések esetén. A középső, görgős részen a kabin mozgatásáért felelős, végtelenített vonókötél fut. Egyébként a kötélpálya természetes belógásának látványa nagyon megkapó.. (Wikipédia - Petr Vilgus)

Az 1973-ban átadott, Kő-pataki-tóig közlekedő, kétszakaszos gondola felvonót a rendszerváltás után, 1995-ben cserélték le osztrák Girak gyártmányú liftekre. Ebből az első szakasz, amely a település nyugati felét, illetve a Start felvonóház környékét köti össze még most is üzemel, sőt a téli időszakban egy vele párhuzamosan közlekedő, hatszemélyes ülős - lecsukható plexi tetős kivitelű - lift is közlekedik. A második, Start és Kő-pataki-tó közt működő szakaszt 2013-ban cserélték le Doppelmayr gyártmányú, nagyobb befogadó képességű gondola-liftre - kissé módosított útvonalon. A Grandhotel és Kő-pataki-tó közt közlekedő, nagykabinos ingaliftet ekkor már réges-rég leállították. Szocreál stílusba hajló épületei még állnak, felvonóoszlopait azonban elbontották, kabinjait leszerelték, hajdani útvonalát a még látható irtás alapján fellelhetjük. Start nevű középállomást belül ízlésesen átalakították étteremmé, meghagyva a felső szinten lévő, eredeti műszaki létesítményeket.

tl_07.jpg

Útban Kő-pataki-tó állomás felé. A képen az 1973-ban épített gondola-lift 1995-ben korszerűsített változata látható (osztrák Girak gyártmány). A fotó jobb oldalán az eredeti, Grandhotel felől jövő kötélpályának felvonóházát lehet látni. Mögötte indul a felső kötélpálya a Lomnici-csúcsra. (lift-world.info - Radim Polcer)

tl_08.jpg

2013-ban az előbbi képen látott (Girak gyártmányú) kiskabinos felvonót elbontották, helyette már ez a gondola-lift közlekedik, melynek kabinjai egyenként 15 személyesek. (lift-world.info - Radim Polcer)

tl_09.jpg

Tátralomnic (Grandhotel Prága) - Start - Kő-pataki-tó útvonalon közlekedő eredeti kötélpálya utolsó, bezáráskori állapota a felső felvonóháznál - a "konkurens" gondola-lift szomszédságában. Azóta a köteleket, felvonóoszlopokat is elbontották, a kabinokat elszállították. (lift-world.info - Radim Polcer)

tl_01.jpg

Ugyanennek a liftnek Start nevű, volt középállomás épülete étteremként született újjá, meghagyva a felső szinten lévő műszaki berendezéseket. (www.jasna.sk) 

tl_10.jpg

Ez pedig a Grandhotel melletti, alsó felvonóháza. A súlyos tömegű épület egyelőre még megúszta az elbontást. (lift-world.info - Radim Polcer)

 

Eredeti ötlet: Lőrincz Gábor olvasótól.

7 komment

Címkék: Szlovákia Tátra nagykabin Doppelmayr gondola-lift Girak Tátralomnic Wiesner


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr107265129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2015.03.17. 22:17:00

Hű, ez nagyon megváltozott a nyolcvanas évek óta! Pedig érdekes volt, ahogy a "kis" és a "nagylanovka" külön helyről indult, aztán a Startnál egymás mellé sorolt, és együtt ment a Kőpataki-tóig. De a legdögösebb az volt, ahogy a kislanovka iránya ott "megtört"; mintha úgy rémlene, hogy automatikusan leakadt a vontatásról, aztán ráakadt egy másikra. Sajnos leginkább csak az rémlik, hogy a függesztőszerkezeten két nagy kar fel- illetve lecsattanása jelezte, hogy rögzítve van-e a vontatókötélhez, vagy sem. Körülbelül űrtechnológiának tűnt, hogy honnan tudja a kabin, hogy mikor kell rácsattannia a madzagra :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2015.03.17. 22:21:05

A csúcsig vivő "egyvágányos" rész viszont borzongató volt '84-ben, öregnek tűnt... de azért ki kellett próbálni. Halványan rémlik, hogy fent a csúcson láttunk egy hegymászót, aztán lelanovkáztunk, megebédeltünk (virsli + forró tea viaszos papírpohárban), aztán beálltunk a lanovkához álló sorba, ami gyakran többórás mutatvány volt. És miközben várakoztunk, hordágyon elvitték mellettünk a fent látott hegymászót, akit értelemszerűen lanovkával vittek le, csak neki nyilván nem kellett várakoznia.

Ez egyébként vajon a felső vasút kabinja? 2007-ben fotóztam vonatból, a vasút poprádi telepén:
hampage.hu/kozlekedes/tatratura/img_8420.jpg

BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2015.03.18. 10:40:02

@Hamster: Nehéz megmondani. A lomnici mintha szögletesebb lett volna. Persze kisebb felújítások alkalmával történt kabincsere, mint például az alsó kötélpályánál - az eredeti gépészet megtartása mellett.

másnapos 2015.03.26. 16:14:35

@Hamster: Gyerekként nyálcsorgatós ámulattal figyeltem, ahogy a Startnál a kislanovkából nem kellett kiszállni, hanem egy ravasz „S” alakú pályán kanyarogva ráakadt a másik vonókötélre (valahol itt: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Lanovka_na_Skalnate_pleso,_spodni.JPG ). Valóban jó kis csattogással, ami nagyban hozzájárult a félelemmel vegyes csodálatomhoz.

A kislanovka alsó és felső állomásánál lévő hatalmas oszlop (és görgősor) eléggé beégett a retinámba ( www.lanovky.sk/_img/clanky/cr/cernahora01.jpg - tudom, ez nem az, de ilyen volt, az tuti), a hanggal együtt, ahogy (a belső lámpa zöldre váltása után) nekilendült a kabinková és végig vágtatott ezen a hatalmas oszlopon lévő görgősoron :))

Nekem még volt szerencsém a Grand Hotel mellől induló régi lanovkával is utazni, félelmetes volt, de hatalmas élmény...

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2015.04.09. 17:10:55

@másnapos: Az, ahogy fent kitört az épüeltből a lanovka, az tényleg alapélmény, ez volt az űrutazás elérhető verziója :) A régi lanovkát egyszer mi is ki akartuk próbálni, de épp nem járt, emlékszem, hogy a bezárt lenti pénztár körül ki volt rakva egy kábel metszete, de utazás helyett az volt, hogy átmentünk az "újhoz". Ott talán több parkolóhely volt, azért frekventáltuk? Így is érzésre éveket kellett sorbaállni.

Kaksi Kapitány 2015.04.14. 09:37:31

Nekünk azt mesélték, hogy a baleset úgy történt hogy az egyik kabin reteszelő-szerkezete leakadt a felső állomás előtt majd a kabin leszánkázott a drótkötelen, nekiütkozott az utána jövőnek és mindkettő lezuhant.

A felső pálya szinte mindig jeges volt, emiatt sok volt a baleset is, de az alsó erdei pálya a nap végén mindig kárpótolt a gyötrelmekért :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.23. 13:44:50

Bökje meg, kb.6-8 alkalomból egyszer se tudtam még feljutni a Lomnici csúcsra, mert minden esetnél elfogyott az összes, aznapra szóló jegy már kb délelőtt 11 órára.De rohadt idegesítő és bosszantó volt... :D
Szerintem valszeg ufónak kell lennie annak, aki oda fel akar jutni...
:-))
Igaz, ezek még a cseszlovák időkben voltak, illetve a rendszerváltás környékén.Lehet, manapság már jobb a helyzet.