Hogyan működik sorozatunk következő témája azok a kétsebességes sífelvonók, ahol több - általában 4-10 személyes kabin, vagy 4-8 személyes szék közlekedik egy végtelenített kötélpályán (a kabinokat formájuk miatt szokták buboréknak, vagy tojásnak is nevezni, de elterjedt a gondola-lift kifejezés is).
(Utoljára frissítve: 2024. május)
Az alapelv: a kabinok, vagy ülőeszközök a végállomáson (vagy a középállomáson) a folyamatosan futó drótkötélpályáról lejönnek, majd egy lassabb sebességű szállítóláncon körbehaladva visszafordulnak (középállomás esetén pedig továbbhaladnak), ekkor zajlik le a ki- és beszállás folyamata. A felvonóházat elhagyva újra felgyorsulnak, rögzítődnek a kötélpályán és folytatják útjukat a végállomás felé. A kétsebességes rendszer előnye, hogy adott idő alatt nagy számú utas - pl. síelő - komfortosan szállítható a csúcsállomásra, a nagyobb utazósebességnek köszönhetően pedig kevesebb várakozással kell töltenünk az időt, mire elérünk a célállomásra (így pl. többet síelhetünk).
Maga a felvonó-rendszer nem új keletű, igazából nem sokkal a második világháború után kezdték el bevetni őket, akkoriban még egy-egy kabin jellemzően kettő-négy embert tudott szállítani. Ülős lifteknél a technika még kevéssé terjedt el: az első ilyen típusok az úgynevezett oldalülős felvonók voltak (a svájci fejlesztésű Von Roll VR101-es típus), ahol az utasok a menetiránynak oldalt utaztak, a korai modelleknél szállítólánc híján a székeket a végállomáson a felvonókezelő mozgatta, illetve indította el. A későbbi időkben a technológia fejlődésével a liftek egyre gyorsabbak lettek. A kabinokat nagyobb befogadó képességűekre cserélték, valamint a rendszer fokozatosan teret nyert az ülős lifteknél is. Addig az ülőliftek többsége inkább a klasszikusnak mondható, lassabb, egysebességes rendszerrel közlekedtek, ami azt jelenti, hogy a székek a kötélpályán állandóan rögzítve vannak, leszerelni csak karbantartás vagy szezonszünet idején szokták. Manapság is építenek egysebességes, olcsóbb ülőlift rendszereket különböző síterepeken, a völgyállomáson létesített futószőnyeges megoldással, ezáltal növelhető a lift üzemi sebessége, mivel a székbe beülő utast is mozgatják.
Egy korszerű, több-kabinos sílift tipikus példája
(Stubnerkogelbahn, Bad Gastein, Ausztria - lift-world.info by Michael Zaubzer)
A Zwölferhorn Seilbahn az 50-es években épült és egészen 2019 év végéig üzemelt. A 38 tagú kabinflotta mindegyike - ha szűkösen is - de 4 utas szállítására volt alkalmas.
(St. Gilgen, Ausztria lift-world.info by Radim Polcer)
Zwölferhorn Seilbahn a felvonóházból. A több, mint 50 éves konstrukció ellenére a kabinok "adagolása" automatikusan zajlott. Az önálló körbefordulást a vezetősín fokozatos lejtésével, az indítást pedig a kép felső részén is látható indítószerkezettel oldották meg, amely a holtponton átgurította a kabint. Ezután egy lejtős sínszakaszon a gravitáció már kellő sebességre felgyorsította, amely megegyezett a drótkötélpálya tempójával. (lift-world.info by Radim Polcer)
Egyébként ez a felvonó két-köteles-rendszerű volt, melynek alkalmazásával küszöbölhetőek voltak a túlzott kötél-belógások, illetve nem volt szükség egy túlméretezett hajtómű beépítésére: a fix teherhordó kötélen gurult a kabin, a vonókötél pedig mozgatta. A gondolaliftek ezen (kétköteles) alkalmazását a feltalálója után Wallmannsberger-rendszernek is hívják. (lift-world.info by Radim Polcer)
Indítás és fogadás korszerű megoldása. Alapelve: gumikerekek a szomszédjukhoz képest egyre gyorsabban forognak, míg az utolsó kerekek sebessége már a kötélpályáéval egyeznek meg. (bergbahnen.org)
A lassabb sebességű szállítólánc a felvonóházban. Napjainkban inkább a gumikerekes megoldást alkalmazzák. (bergbahnen.org)
A rendszer lelke: a gyorsrögzítő (azaz kuplungos) szerkezet az ülőlift vagy kabin kapaszkodóján - alulról fotózva. A jobboldalon található "sebváltóra" emlékeztető kar felhúzásakor a rögzítés megszűnik. (lift-world.info by darkstar)
Egy másik, de hasonló elven működő, gyorsrögzítő szerkezet nyitott (oldott) állapotban..
..valamint zárt (rögzített) állapotban. (bergbahnen.org)
A felvonóházból kihaladó egység rögzítésének pillanata - videón. Ellentétben az előző fotókon bemutatott két-állapotú (nyitott és zárt állapotú) gyorsrögzítőkkel, ennél a típusnál egyetlen stabil (zárt) állapota van a kupplungszerkezetnek: a kulcspillanatban a rugós szerkezetet lenyomva nyitják a rögzítő karmokat, majd utána visszaengedve azt, a rugós feszítés önerejéből (ismét) rázár az acélsodronyra.
A gyorsrögzítős rendszer ülős lifttel (Aineckbahn, Katschberg, Ausztria; lift-world.info by darkstar)
Korszerű 6 személyes ülőlift. Hat ember kényelmes és nyugodt beszállásához szükséges a lassabb sebesség a végállomáson. (Obertauern, Ausztria; lift-world.info by Radim Polcer)
Ugyanez a sílift egy kvázi-középállomással. Noha a székek lelassítanak a kötélpálya kanyarodása miatt, ki- és beszállni ebben az esetben nem lehetséges. (lift-world.info)
Egy korszerű sífelvonó végállomása (Hochfügen, Zillertal, Ausztria; lift-world.info by Radim Polcer)
A kabinokat éjszakára leveszik és egy garázsban tárolják. Ez a művelet is teljesen automatikus. (Maierlbahn, Kitzbühel, Ausztria; lift-world.info by Dachstein)
Az alapelv ugyanaz, csak két vonókötéllel. Ezek a 24 személyes kabinok az oldalszéllel jobban megbirkóznak. (Gletscherbus, Hintertux, Ausztria; lift-world.info by Radim Polcer)
Még nagyobb, 30-személyes kabinokkal üzemelő sílift. Ehhez már 2 darab fix teherhordó és egy vonókötélre van szüksége a kabinoknak. A kép baloldalán látható V-alakú készülék tartja el a 3 kötelet egymástól. (3S Bahn, Kitzbühel, Ausztria; lift-world.info by Ram-Brand)
Végül egy klasszikus, Von Roll - illetve annak típusa után VR101-es rendszerű felvonó videója, amely az egyesült államokbeli Tulsa-ban üzemel. Az indítás eredetileg a "madzag" megrántásával történik, itt azonban a kioldószerkezetet automatizálták. Egyébként a svájci VR101-es licensz alapján számos oldalülős lift épült Szlovákia és Csehország síterepein még az ötvenes években (a Transporta Chrudim gyártásában). Ezen a felvételen székek helyett kabinok közlekednek.
Szólj hozzá!
Címkék: hogyan működik sílift kabinos-lift gondola-lift ülő-lift két-sebességes
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.