Körülbelül négy évvel ezelőtt írtam a Wikipédián egy bejegyzést a Triesztnél található Opicinai Villamosról. Apropója hogy itt is megosztom e cikk érdekesebb részeit, hogy a városi vasút egy kb. 800 méteres szakasza – a világon egyedülálló módon - siklóüzemű.
A trieszti közlekedési társaság üzemeltetésében lévő 5,175 km hosszú villamosvonal a városközponttól északra található Piazza Oberdan-t köti össze a hegyekben lévő, szlovén határ melletti Villa Opicina faluval. A villamosok az 5,2 km-es viszonylat legnagyobb részén hagyományosan, a 17 méter tengerszint-feletti magasságban lévő Piazza Scorcola és a 177 méter magasan fekvő Vetta Scorcola megálló közötti 799 méteres szakaszon pedig sikló üzemben közlekednek. Ezt a 160 méteres szintkülönbséget egy speciális siklómozdony-pár segítségével küzdik le.
A villamos vonalat 1902-ben adták át a forgalomnak. A hagyományos kéttengelyű villamoskocsikat ebben az időben fogaskerekű motorkocsik vontatták fel a meredek szakaszon, majd 1928-ban a fogaskerekű szakaszt siklóüzeműre építették át. A vonalon jelenleg 6 db acélvázas, négytengelyes, forgóvázas motorkocsi közlekedik, amelyeket még 1935-ben, illetve 1942-ben gyártottak le.
A pálya siklóüzemi szakaszán acélkábelre szerelt "siklómozdony-pár", vagy más néven kábeles vontatók találhatók (olaszul: carro scudo). Amikor a villamos ezen a pályaszakaszon halad felfelé vagy lefelé, rácsatlakozik a siklóra, majd a sínpár közötti görgőkkel megvezetett kábel felhúzza, illetve leereszti a villamoskocsit a siklóberendezéssel együtt. Az első ilyen vontatót 1928-ban gyártották, amely egy 4,7 méter hosszú, nagy hasábra hasonlító berendezés volt. Ezeket 1978-ban cserélték le egy 4,98 méter hosszú, középen vezérlőfülkével ellátott vontatókocsi-párra. A harmadik generációt 2005-ben helyezték üzembe, amelynél már nem volt szükség külön vezetőfülkére, mivel azt a villamosból irányítják és felügyelik, távvezérléssel.
Opicinai Villamos Piazza Oberdan végállomása - a vonal "hagyományos" szakasza. (Wikimédia)
A második generációs - 1978 és 2005 között üzemelt - siklóvontató viszi a rákapcsolt villamoskocsit a meredek szakaszon. (Wikimédia)
Sant' Anastasio megállótól nem messze, kb. 55 méteres tengerszint feletti magasságon, háttérben a Trieszti-öböl. (Wikimédia)
2005-ben üzembe helyezett, távvezérelhető siklóvontató. (Wikimédia)
Videó a villamosvonalról - a sikló-szakasz 3:17-nél kezdődik!
Kapcsolódó oldalak:
6 komment
Címkék: város sikló Olaszország Trieszt
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gmarc 2014.02.20. 08:40:42
czjanos 2014.02.20. 13:21:52
BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2014.02.20. 14:56:31
BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2014.02.20. 15:07:08
Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.20. 15:24:36
Néhány kép a blogomon: vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/08/30/a_trieszti_vasuti_muzeumban
tuticsajok · http://tutipartner.blog.hu/ 2014.02.20. 16:47:31