Santa Maria de Montserrat bencés kolostora 880 környékén épült Katalóniában, Barcelonától 50 kilométerre, az 1236 méter magas Montserrat sziklás hegyén. A kolostor az 1500-as években egy bazilika-épületegyüttessel egészült ki, jelenleg is fontos keresztény zarándokhely és turista célpont.
A nehéz feljutást a XX. század elején több közlekedési eszköz kiépítésével is megkönnyítették:
1892-ben fogaskerekű vasutat létesítettek a völgytől egészen a bazilikáig, majd 1930-ban átadták az Aeri de Montserrat drótkötélpályát is. Mivel innentől kezdve párhuzamosan két közlekedési eszköz is rendelkezésre állt a feljutásra, ráadásul a nagykabinos lift egy gyorsabb alternatívát kínált, kevesebben vették igénybe a fogaskerekűt. Az ebből fakadó pénzügyi problémák, végül egy baleset miatt 1957-ben bezárták a vonalat. A növekedő látogatottság miatt, azonban napirendre került az újranyitás gondolata, hosszas tervezés után 2003 júniusában nyílt meg az immáron teljesen korszerű vonal.
A drótkötélpálya mai napig az eredeti, 1930-ban átadott műszaki konstrukciónak felel meg. A Bad Reichenhall-ban található Predigstuhlbahn-al való műszaki és kabin-szerkezeti hasonlósága annak köszönhető, hogy mindkét liftet a német Bleichert cég építette két év különbséggel. A kötélpálya völgyállomása 139 méter magasan, a hegyi állomás pedig 683 méteren fekszik, a két kabin 35-35 személyes, az utazás ideje 5,5 perc. A Spanyol Polgárháború után a súlyosan megrongálódott felvonót helyreállították és jelenleg is üzembiztosan működik.
Montserrat hegyén ezeken kívül két sikló is épült: 1918-ban a Funicular de Sant Joan, amely a kolostortól a hegy tetején álló Szent János kápolnához vezet föl - innen pazar kilátás nyílik például a tengerpart felé. A pálya hossza 503 méter a legnagyobb meredeksége pedig eléri a 65,2 %-ot. A vonalat 1997-ben teljesen felújították, ekkor kapta meg a 2 db új 60 személyes panoráma-kivitelű siklójárművet.
A másik, Funicular de la Santa Cova nevű siklót 1929-ben adták át. 56,5 %-os maximális meredekségű pályája mindössze 262 méter hosszú, a kolostortól egy barlang-kápolna felé ereszkedik le, ahol a legenda szerint egy pásztor találta meg a Mare de Déu, azaz a Fekete Madonna nevű kegyszobrocskát. A siklót 1991-ben felújították, a járműveket korhű állapot szerint restaurálták, de a 2000-es hatalmas esőzések következtében az alsó állomás, valamint az egyik jármű súlyosan megrongálódott, így a 2001-es felújítás után a Sant Joan siklójához hasonló panorámaüveges járműveket kapott.
Mindhárom vasúti vonal a Katalán Tartományi Vasút (Ferrocarriles de la Generalidad de Cataluña) társaság kezelésében áll.
A vasúti járművek, illetve a drótkötélpálya sematikus térképe (Saját grafika).
Az eredeti fogaskerekű gőzös (www.remontees-mecaniques.net).
2003-ban megnyitott, korszerűsített fogaskerekű vasút (www.remontees-mecaniques.net).
Az 1930-ban megnyílt drótkötélpálya anno a fogas vetélytársa volt (Wikipedia).
Bleichert által gyártott lift egyik jellegzetes, tömör vasbeton oszlopa (www.remontees-mecaniques.net).
Felső végállomás épülete (www.remontees-mecaniques.net).
Ugyanez a végállomás belülről az eredeti sokszögű, körpanorámás kabinnal (www.remontees-mecaniques.net).
A hegyek közt megbúvó apátság a fogas végállomásával, valamint a drótkötélpálya épületével (www.remontees-mecaniques.net).
Sant Joan panoráma-siklója (Wikipedia)
Ugyanennek a siklónak a pályája a kolostor felől nézve (Wikipedia).
Az apátság a sikló végállomásáról nézve (Wikipedia).
A másik, Santa Cova nevű sikló felső végállomásának épülete (Wikipedia)..
.. pályája (Wikipedia)..
.. valamint a barlang-kápolnánál lévő alsó végállomása (Wikipedia).
Szólj hozzá!
Címkék: sikló Spanyolország nagykabin Montserrat Bleichert
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.