Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. október 09. 09:54Ritka baleset: kisrepülőgép akadt fenn a sílift drótkábelein Teglio település mellett található Prato Valentino (Valtellina) síterep ülőliftjébe repült bele egy ultrakönnyű típusú repülőgép,...
  • Lapszemle: index.hu
    Lapszemle: index.hu 2019. augusztus 11. 18:11Valaki jó ötletnek gondolta elvágni a drótkötélpálya kötelét Szándékosan elvághatták egy népszerű idegenforgalmi látványosság, a Vancouvertől északra lévő Sea to Sky 885 méter magas...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2019. május 12. 12:17"Nézze meg a Mátrát libegve is!" Átadták a Mátra első libegőjét, amely Mátrafüred-Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Az Oxygen Adrenalin Park saját finanszírozásában építette meg...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. február 27. 18:09Norvégia: Porsche dizájnt kapott az új kabinos lift (Bartholet Maschinenbau AG - News) A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

CoubCoub

 

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2019.10.27. 15:47 BundesBlog

Hajószállító siklók: emeljük a tétet

Az előző, lengyelországi hajószállító siklórámpa bejegyzéshez számos érdekes témajavaslat érkezett. Így most emeljük a tétet: az alábbi kötélpályás siklóberendezések nemcsak egyetlen hajó szállítására alkalmasak, mivel egy komplett, vízzel teli medencét vontatnak fel- és lefelé.

Ronquières-siklórámpa (Plan incliné de Ronquières)

A belgiumi Vallóniában található Charleroi-Brüsszel csatornát 1832-ban nyitották meg a hajóforgalomnak, az első átfogó módosítást 1914-ben hajtották végre, amikor a növekvő szállítási igényeknek megfelelően 300 tonnás folyami teherhajók közlekedtetésére tették alkalmassá. A csatorna gyenge pontjának a Ronquières-Godarville közötti szakasz bizonyult: a helyi domborzati viszonyok okozta 70 méteres szintkülönbség leküzdéséhez 14 kamrazsilipre és egy alagútra volt szükség, az áthaladás pedig két napjába került egy hajónak. A második világháború után a belga kormány egy újabb nagyszabású rekonstrukció mellett döntött, felkészítve a 1350 tonnás (szabványosított) uszályok forgalmára. Az átépítés keretén belül a Ronquières környéki szakasznak teljesen új útvonalat jelöltek ki, a zsiliprendszer helyett pedig egy 1,4 kilométer hosszú és 67,7 méter szintkülönbséget leküzdő siklórámpát építettek, amit 1968-ban adtak át. A szállítóeszköz-pár gyakorlatilag 91 x 12 méter alapterületű kádak, 3,7 méter vízoszlop magassággal. Mindkét siklójármű saját, 5200 tonnás ellensúllyal rendelkezik, így egymástól függetlenül tudnak közlekedni, mozgatásukat 8-8 acélkábel biztosítja. A 4,32 km/órás sebesség mellett az út 22 percet, az egész szállítási művelet be- és kihajózással, zsilipeléssel mindösszesen 50 percet vesz igénybe - egyetlen, nagyobb méretű hajóval számolva. A létesítmény fontos turisztikai szerepet is betölt, ennek megfelelően a felső végponton kilátóval egybeépített látogatóközpontot alakítottak ki, ahol többek között az érdeklődők megnézhetik az acélkábelek hajtó-rendszerét működés közben.

ronquieres_01.jpg

A jobb oldali ferde-lift pályán a siklókádak egyike. A medence rövidebbik oldala egyben a zsilipkapuja. Háttérben (Ronquières irányába) a másik jármű éppen a "völgyállomáson" várakozik. (Wikimédia - Boerkevitz)

ronquieres_03_1.jpg

Medencék találkozója a siklórámpán. (Wikimédia - zinneke)

ronquieres_02.jpg

Szállítómonstrum, egészen közelről. (Wikipédia - Karel Jakubec)

Saint-Louis/Arzviller hajólift (Plan incliné de Saint-Louis/Arzviller)

Franciaország észak-keleti részén kanyargó Rajna-Marne összekötő csatorna siklója Sant-Louis nevű település mellett található. A Zorn folyó mellett haladó vízi folyosó annak völgyét elhagyva körülbelül 44,5 méternyi magasságot ugorva folytatja tovább útját Arzviller irányába. Ezen a helyszínen - a belgiumi társához hasonlóan - 1969-ben átadott lift egy 17 darabos zsilip-rendszert váltott ki, egy nappal lerövidítve a Strasbourg és Nancy közötti utazási időt. A siklóépítéssel egyetemben vonalkorrekciót is végeztek, méghozzá úgy, hogy a Saint-Louis dombteraszának oldalán vezették végig az új csatornát, a völgyben párhuzamosan futó vasútvonalhoz képest kissé feljebb. A 22 fok meredekségű lejtőn mozgó kád 41,5 m hosszú, 5,5 m széles, 3,2 m magas vízoszloppal. A 14 acélkábellel mozgatott, összesen 900 tonnás szállítóegységet két darab 450 tonnás guruló betonhasáb ellensúlyozza. A szállítás összideje 25 perc zsilipeléssel együtt, a tiszta menetidő pedig 4 perc (2,16 km/h mellett).

arzviller01.jpg

Hajólift (illetve siklórámpa) a csatorna alsó szakaszából fotózva. A pálya aljánál a leengedett zsilipkapu látszik. (Wikimédia - Raimond Spekking)

arzviller02.jpg

Két kisebb hajó szállítás közben. A belgiumival ellentétben a szűkebb hely miatt a sínen guruló kád itt keresztirányba közlekedik. A képen jól látszanak a masszív beton-ellensúlyok. A csatorna és a medence zsilipkapujának felnyitása után a hajók a fotót nézve baloldali irányba folytatják útjukat. (Wikimédia - Calips)

arzviller03.jpg

Felső végállomáson lévő gépterem. (Wikimédia - Thilo Langbein)

Videó a lift működése közben. (A hajó zsilipelése és szállítása 2:50 körül kezdődik.)

Noha a beruházás célja eredetileg a teherforgalom hatékonyságának növelése volt, a hetvenes években egyre olcsóbb lett a közúti és vasúti szállítmányozás, így a hangsúly folyamatosan áttevődött a turizmusra. A lift pályafutását sajnos egy baleset is beárnyékolta. 2013 júliusában a felső terminálon egy turistahajó éppen behaladt a nyitott kád területére, amikor a siklójármű hirtelen megindult, így a hajó orra a zsilipkapuba beszorult. A váratlan megindulás következtében a csatornából a kád fala melletti résen hatalmas mennyiségben kezdett a víz lezúdulni, így a lejjebb fekvő, szomszédos Lutzelbourg nevű település vízparti épületeiből evakuálták az embereket. A balesetben személyi sérülés szerencsére nem történt, a berendezésben keletkezett károk kijavítása után a forgalom újraindult.

A blog tematikájánál maradva ebben a bejegyzésben csak a sikló-rendszerű hajóliftek kerültek bemutatásra. A vertikális felvonó elvén működő, illetve más egyéb (pl. óriáskerekes) műszaki megoldással bíró emelőrendszerek nem.

 

Kapcsolódó oldalak:

2019.10.21. 15:49 BundesBlog

Porosz hajószállító siklók a Balti-tenger felé

Az észak-lengyelországi Ostróda - Elbląg csatorna (lengyelül: Kanał Elbląski / németül: Oberländischer Kanal) története az 1800-as évek elejére nyúlik vissza. A terület 19. században Kelet-Poroszország részeként fontos szerephez jutott a faanyagok Balti-tengerig történő elszállítását illetően. Az előd-útvonalnak számító Drwęca (Drewenz) - Wisła (Weichsel / Visztula) - Nogat - Kanał Jagielloński (Kraffohlkanal) folyó- és csatornarendszeren keresztül a teherszállítás több mint hat hónapot vett igénybe, ami egyáltalán nem volt rentábilisnak nevezhető. A cél tehát egy a helyi tavakat összekötő, mesterséges csatornaútvonal megtervezése volt, amely a hosszú kerülőutat teljesen levágná.

Háttér és történet

Noha az első tervek az 1700-as évek végén már napvilágot láttak, a konkrét megvalósítási projekt indulásáig egészen 1836-ig várni kellett. A nagyszabású építkezés előkészítésével és lebonyolításával egy Georg Steenke nevű szakembert bíztak meg. A vállalkozás nem bizonyult könnyűnek, mivel a helyi domborzati viszonyoknak köszönhetően a kijelölt útvonal egy 9,6 kilométeres szakaszán - Buczyniec (Buchwalde) és Całuny (Kussfeld) között - körülbelül 100 méternyi szintkülönbséget kellett áthidalnia, hogy megközelítse a Balti-tengerszintet. Első változatban egy 20 darabos kamrazsilip-rendszert terveztek, amely lépcsőzetesen érné el a kívánt magasságot, illetve mélységet. Ehhez Steenke több országba is elutazott, hogy tanulmányozza az ottani legkorszerűbb hidrotechnikai megoldásokat. Legvégül az egyesült államokbeli New Jerseyben tett látogatása során alakult ki a végleges és a maga nemében forradalminak számító műszaki ötlet. Az ott látottakat kissé átdolgozva, munkatársaival egy ötdarabos, hajókat szállító, rámpás siklórendszert tervezett, amelyből négy darab 1860-ra el is készült. Az utolsó (Całuny-nál lévő) rámpát csak később, 1881-ben adták át a forgalomnak, mivel a helyén - az eredetileg kitalált vízlépcsős elgondolásnak megfelelően - egy öt kamrazsilipből álló rendszer már üzemelt.

elblag_siklok.jpg

Ostróda - Elbląg csatorna siklórámpa-rendszerének adatai.

elblag_marienburg_pl_3.jpg

Az egyik siklórámpa munka közben, Buczyniec (Buchwalde) mellett, a 1930-as években. (marienburg.pl - Milek)

A csatornának köszönhetően a dél felől érkező farönk áru és egyéb más nyersanyag szállítása költséghatékonyabbá vált, így a létesítmény igen hamar nagy népszerűségre tett szert: Steenke naplójában lejegyezte, hogy két évvel az 1862-es átadást követően a szállítókapacitás elérte a napi 57 hajót (ekkor még csak négy siklórámpa üzemelt).

elblag_wiki.jpg

Siklórámpa napjainkban. (Wikimédia - Henryk Borawski)

Az 1890-es években Kelet-Poroszországot is elérte a vasútépítési láz, ennek következtében a csatorna teherforgalma fokozatosan hanyatlani kezdett. Mindazonáltal az 1900-as évek elején egyre nagyobb hangsúlyt kapott az idegenforgalom: 1912-ben kirándulóhajók indultak Ostróda (Osterode) felől, sőt az első világháborút követően az egyre jövedelmezőbb üzlet reményében más hajózási társaságok is beszálltak a turizmus versenybe. A második világháború után az immáron Lengyelországhoz tartozó csatorna-rendszer hajóforgalma teljesen leállt, az csak három évvel később, 1948-ban indult újra. A turizmus pedig több mint negyven évnyi tetszhalott állapot után az 1990-es évek elején kezdett újjáéledni, amikor Ostróda város átvette a létesítmény üzemeltetését. A legutolsó, teljeskörű rekonstrukcióra 2011 és 2015 között került sor.

elblag_wiki_map.jpg

A fenti térképrészleten a csatorna felső szakasza látható az öt siklórámpa elhelyezkedésével (csillagokkal jelölve). Északon a Zalew Wiślany (Frisches Haff), a Balti-tenger egyik öble helyezkedik el. Érdekesség, hogy a második világháború utáni határrendezések következtében az északi lagúnát a nyílt tenger felé jelenleg csak Oroszország Kalinyingrádi területén keresztül lehetne elhagyni, így ha elméletben lenne is igény teherszállításra, más megoldást kellene Lengyelországnak találnia az áruk baltikumi kihajóztatására. (Wikimédia - Telewizjamsi)

Működés

Mindegyik lejtőn egy-egy könnyűszerkezetes, acélkábellel mozgatott, bölcsős kialakítású siklópár közlekedik ingaüzemben, amelyek sínen gurulva fel- és leszállítják a hajókat. Dokkoláskor a bölcsős szerkezet víz alatt, azaz egy mederben tartózkodik. E fölé úszik a hajó, amit a járműhöz kikötnek. Indításkor a siklójárművek egyenletesen kiemelkednek a vízből, a hajótest pedig felfekszik a bölcső alsó padozatára. Az öt létesítményből négy esetében az acélkábeleket vízenergia segítségével, azaz lapátos kerekek közreműködésével mozgatják, az utolsónak megépített berendezés pedig vízturbinás elektro-meghajtást használ. A 3,27 méteres nyomtávú pályák speciális kialakításának köszönhetően a kiemelkedés kezdő, illetve a merülés végső szakaszában a bölcső padlósíkja vízszintes állapotban marad, megakadályozva, hogy a kritikus pillanatban megdőlve megcsússzon valamelyik irányba az éppen szállítandó hajó.

siklo-sematikus.jpg

Siklórámpa sematikus ábrázolása.

elblag_wiki_2.jpg

Üres siklójármű ereszkedik lefelé, ahol már egy hajó várja a felvontatását. (Wikimédia - Piotr VaGla Waglowski)

Videó az egyik, vízenergiával működő siklórámpáról. Ezen szokatlan működéssel bíró szállítóeszközöket figyelve, okvetlenül felmerül a kérdés, hogy a folyamatos és nagy mennyiségű vízzel történő érintkezés folytán vajon milyen gyakoriságú karbantartást igényelhetnek.

 

Kapcsolódó oldalak:

2019.10.09. 09:54 BundesBlog

Lapszemle: Síelők.hu

Ritka baleset: kisrepülőgép akadt fenn a sílift drótkábelein

Teglio település mellett található Prato Valentino (Valtellina) síterep ülőliftjébe repült bele egy ultrakönnyű típusú repülőgép, fedélzetén két személlyel. A pilóta az ütközés következtében kirepült az ablakon és a földre zuhant. Az utasa bennragadt a szerencsétlenül járt gépben, őt a hegyimentők egy bonyolult mentőakció után szabadították ki a "fejjel lefelé" beakadt gépből. A pilótát helikopterrel a közeli kórházba szállították.

Tovább a cikkhez! >>

sielok.hu / Corpo Nazionale Soccorso Alpino e Speleologico - CNSAS

(kép: sielok.hu / Corpo Nazionale Soccorso Alpino e Speleologico - CNSAS)

2019.09.08. 14:18 BundesBlog

Nyár végi "kis színes" Karintiából

Az ősz egyben a nyári nosztalgiázás ideje is: az alábbi képcsokor az augusztusi hosszú hétvégén készült. A helyszín a Karintiában található Spittal an der Drau település síhegye, a Goldeck.

dsc_0032.JPG

Nyári üzem. Az irtás nyomai még frissnek tűnnek. Nem meglepő, hiszen a Leitner gyártmányú felvonó-rendszert 2011-ben adták át.

dsc_0020.JPG

Maga a sícentrum sokkal régebbi: a képen lévő, kétszakaszos elődliftet 1960-ban adták át (a fotón egyébként az 1650 méteren fekvő középállomás épülete látható). A kötelező korszerűsítések ellenére már eljárt felette az idő, így a kiskabinos gondola-lift átadása után először az alsó szakasz kapott kevesebb munkát, a nyári idényre korlátozva. Az idei tavaszi karbantartási munkálatok közben bekövetkezett tragikus baleset végképp eldöntötte a korosodó felvonó sorsát: az üzemeltető májusban bejelentette, hogy végleg leállíttatja. Állítólag a bezárás híre sokként érte a helyi paplanernyős vállalkozást, mivel a 15 kilogrammot nyomó, méretes hátizsák szállítására kifejezetten a nagykabinos egység volt alkalmas, ráadásul az utód-lift 2100 méter helyett csupán 1780 méter magasságig viszi fel az utasokat, így más alternatívát kell keresniük.

dsc_0011.JPG

A régi lift felső szakaszának egyik oszlopa.

dsc_0008.JPG

Az új felvonó 547 és 1780 méteres szintkülönbséget hidal át. Az előd lift ennél magasabbra, 2100 méterre vitte föl utasait, így most a síhely legfelső pontját a téli üzemkor átszállásokkal lehet csak elérni. A szemközti nagy hegy mögött jobbra elterülő csúcsok a Magas-Tauern régió dél-keleti szélét határolják. Előtérben a szokásos osztrák alpesi idilli dioráma: gyermek lecsúszó-pályák, legelésző tehenek és a halkan "zümmögő" felvonó.

dsc_0031.JPG

Háttérben kanyargó folyó a Dráva (németül a Drau).

dsc_0026.JPG

A gondola-lift felső végállomásától nem messze, 1600 méteren a hegyoldalban egy kisebb falu is elterül, tele üdülőházakkal. Az épületekhez kanyargós "makadám út" vezet fel. A régi felvonó középállomása is itt tette ki az utasokat.

 

 (A bejegyzés minden fotója saját forrás - CC BY-SA.)