Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2018.12.01. 20:30 BundesBlog

Lapszemle: Sielők.hu

Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen

Gasteiner Bergbahnen

(kép: www.skigastein.com)

A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes feljutás a múlté. Hétvégén átadták az ultramodern tízfős Schlossalmbahn-t, amely kényelmesen és gyorsan a tetőre szállítja a téli sportolókat.

Tovább a Sielők.hu cikkéhez! >>


Wikimédia

A cikkben említett régi Schlossalmbahn siklójármű (Wikimédia - Isenherz (Mark Handy))

2018.11.25. 16:12 BundesBlog

Feuerkogelbahn új kabinjai

A 2016-os nyári beszámolómban is szerepelő, Traunsee (Salzkammergut) déli csücskétől induló felvonó ha részben is, de ismét megújult.
Ausztria harmadik legrégebbi nagykabinos kötélpályáján - a Feuerkogelbahnon - legutoljára 1985-ben végeztek átfogó rekonstrukciót, ekkor kapott korszerű kabinpárt is. Harminchárom évnyi téli-nyári szolgálat után elérkezett a személyszállító egységek cseréjének ideje. Az osztrák Carvatech karosszériagyártó vállalattól rendelt 35 személyes kabinok, valamint a hozzájuk tartozó új (szintén osztrák gyártmányú) futóművek mindösszesen 1,3 millió Euróba kerültek. Az üzembe helyezési munkálatok a héten zajlottak le, amiről a liftkezelő társaság képeket is megosztott facebook-oldalán. A nagyközönség a téli szezonnyitáskor, azaz december 15-étől próbálhatja ki az új kabinokat.

fk_02.jpg

Az összeszerelési és beemelési művelet előkészítő munkálatai. (Feuerkogel facebook oldala)

fk_01.jpg

Futómű ráemelése a kabinra. Az összeszerelés után az egészet felemelik és ráillesztik a kötélpályára. Háttérben a régi kabinok láthatók, futóműveiktől megszabadítva. (Feuerkogel facebook oldala)

dsc_0325.jpg

Az előd kabint ábrázoló fénykép, amely mostantól már történelem. (saját fotó)

 

2018.10.27. 11:16 BundesBlog

Idén százharminc éves a sícentrumok egyik jól ismert szereplője

A dél-tiroli Leitner-Ropeways ünnepli idén százharmincadik születésnapját. Ezen apropóból jöjjön egy kis történelmi áttekintés a cégről.

1888, Tirol: Gabriel Leitner megalapítja gépipari vállalkozását, amely mezőgazdasági berendezések, teher-kötélpályák, vízerőmű turbinák, valamint fűrészgépek gyártására szakosodik. 1908-ban közreműködnek Európa egyik első személyszállító hegyi kötélpályájának, a bozeni ill. bolzanoi Kohlererbahn építésében.

leitn_01.jpg

1908-ban átadott Kohlererbahn / Funivia del Colle. Azóta természetesen a lift többszöri generációváltását éli. (Bozen / Bolzano - www.gemeinde.bozen.it)

Az első világháborút lezáró békeszerződések értelmében az üzem immáron az olaszországi Dél-Tirolhoz (azaz Trentino-Alto Adige tartományhoz) tartozik.1925-ben az egységet 10 fősre bővítették, valamint átálltak a modern sorozatgyártásos technológiára.
A második világháború után fellendülésnek induló síturizmus hatására a vállalat fokozatosan kibővítette profilját. 1947-ben át is adta Olaszország első ülőliftjét, a festői dolomitokban, Corvara in Badia nevű településnél. Az 1970-es években a vállalkozás leállította agrárgépekkel foglalkozó részlegét, helyette hókotró és sípálya karbantartó járművek ("ratrakok") gyártásába fogott.

leitn_08_leit.jpg

Leitner ülőlift a hetvenes évek közepén. (www.leitner-ropeways.com)

A cég sikerességét mi sem bizonyítja, mint hogy sterzingi/vipitenoi központjukat egy 40 000 négyzetméteres iparteleppé bővítik ki. 1983-ban kifejlesztik saját kétsebességes (azaz a végállomásokon a kötélpályáról automatikusan lecsatlakozó) gondola- és ülőlift-rendszerüket.
Az 1990-es évek végén az üzem a tengerentúlra terjeszkedik: az Egyesült Államokban megalapítják leányvállalatukat, valamint egy kanadai felvonó-céget is felvásárolnak. 1999-ben megszerzik az osztrák Waagner Biro acélipari vállalat felvonógyártó részlegét. Szintén ebben az évben adják át az első kétköteles, nagy fesztávolságot áthidaló, 15-személyes gondola-lift rendszerüket - ismételten az olasz dolomitokban (St. Ulrich in Gröden/Ortisei). 2000-ben felvásárolják a neves francia felvonógyártó vállalat, a Poma részvényeinek többségét, ellenben nem olvasztják teljesen magukba, hanem stratégiai partnerségi szerződést kötnek vele. Ugyanakkor az USA-ban működő kirendeltségeket egyesítik Leitner-Poma néven. A közös égisz alatt működő, coloradói székhelyű társaság nemcsak az amerikai piacot látja el, hanem a kanadai, ausztrál és új-zélandit is. Első számú konkurenciájuk a szintén európai, azaz osztrák tulajdonú, Salt Lake Cityben lévő Doppelmayr CTEC. Ugyancsak az ezredforduló elején a cég konzorciumot alapít Leitner Group néven, melynek jelenleg a következő vállalkozások a tagjai:

  • Leitner Ropeways
  • Poma
  • Agudio: olasz kötélpályagyártó vállalat. Fő profiljuk a teherfelvonók gyártása, pl. bányaüzemeknél.
  • Prinoth: sípálya karbantartó járműveket gyártó olasz cég.
  • Leitwind: szélturbina gyártó cég.
  • Demaclenko: hóágyú-rendszereket gyártó vállalat.
  • MiniMetro: kötöttpályás, könnyű városi tömegközlekedési eszközöket gyártó részleg. Működési elvük az acélkábeles mozgatású siklóékkal egyezik meg.

Hasonlóan az osztrák Doppelmayr + svájci CWA vállalathoz, komplett kötélpálya rendszer megrendelése esetén a Leitner is "saját" (azaz szerződéses) kabingyártó céggel, a francia Sigma Cabins társasággal dolgozik.

Ezredfordulón debütált DirectDrive nevű találmányuk is, amelynek lényege a hajtómű nélküli rendszer. A speciális forgóegység közvetlen a kötélfordító tárcsával van kapcsolatban, a lehető legkevesebbre redukálva a mozgóalkatrészek számát. A hajtásszabályozás inverterek segítségével történik.

A száraz szöveges bemutató után jöjjön egy kis képes referencialista a teljesség igénye nélkül:

leitn_03_lw.jpg

Négyszemélyes (kuplungos) plexiburás ülőlift; Ratschings/Racines - Dél-Tirol, Olaszország (www.lift-world.info - Christopher)

zillertal_shuttle-hochfugen-37167.jpg

Nyolcszemélyes gondola lift-rendszer (Sigma kabinokkal); Hochfügen (Zillertal) - Tirol, Ausztria(www.lift-world.info - Radim Polcer)

leitn_06_wiki.jpg

Előzőhöz hasonló rendszer, de városi használatra;  Telefèric de Montjuïc - Barcelona (Katalónia), Spanyolország. (Wikimédia - Mummelgrummel)

leitn_07.jpg

Svájci Klein Matterhorn frissen átadott, háromköteles (3S) rendszerű felvonója, a Sigma gyár Symphony fantázianevű kabinjaival. (www.matterhornparadise.ch sajtó fotótár)

leitn_02_wiki.jpg

 Roosewelt Island Tramway; New York - USA. Szintén Sigma kabinnal szállítva. (Wikimédia - Autopilot)

leitn_04_lw.jpg

Kilencvenszemélyes ingaüzemű, nagykabinos lift-rendszer - kivételesen Carvatech gyártmányú kabinnal; Corvatsch - Graubünden, Svájc. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

leitn_05_wiki.jpg

Hungerburg-sikló; Innsbruck - Tirol, Ausztria (Wikimédia - BKP)

A fotók után álljon itt egy rövid videó (kissé "magasztos" zenei aláfestéssel) az olaszországi Pisa városában közlekedő MiniMetro-rendszerükről. Működési elve az acélkábeles mozgatású siklóékkal egyezik meg.

 

Kapcsolódó oldalak: