Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: index.hu
    Lapszemle: index.hu 2019. augusztus 11. 18:11Valaki jó ötletnek gondolta elvágni a drótkötélpálya kötelét Szándékosan elvághatták egy népszerű idegenforgalmi látványosság, a Vancouvertől északra lévő Sea to Sky 885 méter magas...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2019. május 12. 12:17"Nézze meg a Mátrát libegve is!" Átadták a Mátra első libegőjét, amely Mátrafüred-Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Az Oxygen Adrenalin Park saját finanszírozásában építette meg...
  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2019. február 27. 18:09Norvégia: Porsche dizájnt kapott az új kabinos lift (Bartholet Maschinenbau AG - News) A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel...
  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

CoubCoub

 

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2019.07.18. 11:34 BundesBlog

Képes nyári beszámoló: a James Bond lift, valamint Tirol legmagasabban fekvő kávézója

Tirolt nem lehet megunni, ráadásul idén az osztrák tartomány második legmagasabb hegyének, a Wildspitzének (3770 m) környékét volt szerencsénk bejárni. A nevezetes csúcs körül gleccservidékek, valamint híres sícentrumok is találhatók.

Ezek közül az egyik legnevezetesebb az ötz-völgyi Sölden, az őszi sí világbajnokság házigazdája. A szállodafaluból közvetlen indul emblematikus felvonójuk, a Gaislachkoglbahn, amely a 2015-ben bemutatott James Bond - Spectre - A Fantom visszatér című film egyik jelenetében kapott szerepet. Ennek megfelelően a 3048 méter magasan fekvő, felső végállomás modern acél- és üvegkomplexumában interaktív kiállítótermet is berendeztek "007 Elements" fantázianévvel, amit az egész völgyben plakátokkal, szórólapokkal népszerűsítenek. A múzeumban többek között megtekinthető az a kis repülőgép is, amely egy alpesi istállóépületen keresztül száguldott át Őfelsége titkos ügynökével a fedélzetén.. Legalább is a prospektusok tanúsága szerint, mivel a kétszakaszos felvonó 40 eurós tarifáján felül további 14 Eurót kértek a kiállítás megtekintéséért, amelytől kivételesen eltekintettem. Azonban a hegycsúcsra felérve "ingyenesen" megcsodálható volt egy másik filmes relikvia, méghozzá egy Land Rover Defender, amely egy méretes sziklán kapaszkodva tartotta szemmel a felső végállomás melletti kávézót.

dsc_0153_l.JPG

2174 méter magasan fekvő közép-állomás épülete. Itt át kell szállni a 8 személyes kiskabinos felvonórendszerről a 30 személyes óriás gondola-liftre. A völgyet sűrű felhőtakaró borította, a hatalmas középállomás épületben is "felhős idő" uralkodott. Az alsó felvonót a turistákon kívül a downhill-kerékpárosok is igénybe veszik. Az erre a célra kialakított kabinokra egy bicikli piktogram hívja fel a figyelmet, ahová a kerékpáros gépével együtt könnyedén be tud szállni.

dsc_0154-l.JPG

A felső szakasz 3S, azaz 2 alátámasztó + 1 vonó köteles rendszerű gondola-liftje. A kabinflotta tagjai egyenként 30 személyesek. A középállomás hatalmas méreteit az is indokolja, hogy a személyszállító egységek üzemzáráskor ide kerülnek elszállásolásra.

dsc_0151.JPG

VIP kapu azok számára, akik a 007 Elements kiállításra is befizettek.

dsc_0217-l.JPG

Elhagyva a felhőtakarót a felső végállomás felé lenyűgöző kilátás tárul elénk. A képen egy Elements 007 logóval ellátott kabin látható.

dsc_0225.JPG

Felső végállomás épülete 3000 méteres magasságban.

dsc_0199-l.jpg

 A felvonótól néhány perc sétára az egyik 007-es filmes tartozék: egy Land Rover Defender. 

dsc_0187-l.jpg

"James Bond" üveg-kávézó 3000 méteren, még a déli turistaroham előtt. Körben az Ötz-völgyi-Alpok.

dsc_0266.JPG

Az alsó liftszakasz völgyállomásában üzemzárás után a nyolcszemélyes kabinokat egy szinttel feljebb lévő, tágas üvegfalú tárolórészen gyűjtik össze. A fotó készültekor egyelőre csak egyetlen személyszállító egység árválkodott ott.

 Videó a felső liftszakaszról.

A 2010-ben átadott, kétszakaszos, Doppelmayr-gyártmányú felvonórendszer 1360 és 3048 méter magasság között közlekedik. Érdekesség, hogy az 1988-tól üzemelt előd-lift sem tartozott a szokványos felvonók közé, mivel dupla vonóköteles konstrukciójával a funitel-rendszer előfutárának tekintették.

dsc_0242.JPG

Az elődlift néhány kabinja az egyik Hütténél kapott új feladatot: például söröző pavilonként szolgál tovább. Hogy jobban ellenálljanak a hegyi időjárás okozta viszontagságoknak, ácsolt kis háztetőket is kaptak.

A nyári felvonózás Ötztal-vendégkártya vásárlással egyébként olcsóbban is megúszható. Persze léteznek nagyvonalúbb tiroli sírégiók is, mint például Ischgl, ahol a nyári szezonban Paznaun-völgy bármely szállásán éjszakázó vendég számára a felvonók használata teljesen ingyenes, beleértve a határ túlsó oldalán lévő svájci Samnaun-völgy liftjeit is.

A nyári túra másik magashegyi helyszíne, az Ötz-völggyel párhuzamos Pitztal és annak gleccserrégiója.

Nyáron ezen a helyszínen sízési lehetőségre nincsen lehetőség, azonban a túrázó vendégek előtt nyitva áll. Ennek megfelelően a kizárólag téli sportolókat kiszolgáló felvonók ilyenkor nem üzemelnek. Tirol legmagasabban fekvő kávézójához (a reklámbrosúrákban így is hirdetik) egy hegy gyomrában közlekedő, 3,7 kilométeres pályahosszúságú sikló-expresszen, valamint egy Wildspitzbahn nevű, nyolcszemélyes kiskabinos felvonó-rendszeren keresztül vezet fel az út egészen 3440 méteres magasságig.

dsc_0349-l.JPG

A Gletscherexpress siklóval megérkezve a 2840 méter magas alappontra a képen látható látvány tárult elénk. A fotó előterében lévő, hóból épített mini-domb mögött látható a Wildspitzbahn amorf formájú völgyállomás épülete. Háttérben a Hinterer Brunnenkogel 3440 méteres csúcsa uralja a tájat, ahová a lift vezet. A tiroli Hintertux gleccserrégióval ellentétben Pitztal nyáron csak kirándulókat fogad.

dsc_0345-l.jpg

A Wildspitz-felvonótól jobbra lévő húzólift (Brunnenkogellift) alsó szakasza már hómentes. A 3440 méteres hegytől balra lévő katlanban valamivel jobb volt a hóhelyzet, de természetesen ott sem üzemeltek a síliftek. A nyári gleccser-tájképhez hozzátartozik a szokásos hótakaró paplanok látványa.

dsc_0350.JPG

A húzólift portáloszlopa, a csuklós "úszó" talpszerkezet, valamint a tetején végigfutó fix tartókábel elárulja, hogy egy klasszikus gleccserliftről van szó: lényege, hogy a felvonóoszlop szabadon áthelyezhető a gleccser lassan folyó jegén, a felső rögzített kábel szerepe pedig, hogy ne csukódjanak össze a portáloszlopok. Az persze más kérdés, hogy az alsó szakaszon nyáron már nincsen jég, csak szürke sziklatörmelék. Ezt a liftet még 1983-ban helyezték üzembe, ki tudja, akkor még más volt az időjárási helyzet.

dsc_0359-l.JPG

Oldalnézetben jól látható, hogy a felső fix tartókábel rögzítési pontjához képest a mozgatható talpszerkezet kissé hátrébb van, így a portáloszlop kissé becsukódott. Valószínűleg, legkésőbb a téli üzemkezdéskor újra pozicionálják őket.

dsc_0373-l.JPG

Wildspitzbahn felső végállomása a teraszos kávézóval egybeépítve. Helyhiány miatt a sziklás hegycsúcsra épített komplexum alapterülete viszonylag kicsi (hivatalosan 100 főt képes befogadni + 60 főt a teraszon), így dél körül az étteremben nagy volt a tumultus. Télen a csúcsról sípálya is indul a széles gleccserterep felé.

dsc_0376_sm.jpg

A kávézóból egy lépcsősor vezet fel egy kisebb kilátó platformra, ahol a kiskabinos felvonó névadóját, egyben Ausztria második legmagasabb hegyét csodálhatjuk meg: a 3770 méter magas Wildspitzét.

Sölden kapcsán már esett szó elődliftről. Nos, a Wildspitzbahn esetében is hasonló a helyzet, mivel a 2012-ben átadott felvonót megelőzte egy Pitz Panoramabahn nevű csoportlift. A sokkal kisebb szállítókapacitású közlekedési eszköz 1989-ben kezdte meg működését. Akkoriban a nyitott kialakítású felső végállomásnál sem étterem sem kiépített kilátóplatform nem állt.

Természetesen Wildspitz-felvonóról is készült egy rövidebb videó.

 

 Kapcsolódó bejegyzés:

 

Szólj hozzá!

Címkék: gleccser Ausztria 3S Doppelmayr Tirol gondola-lift CWA nyári beszámoló kiskabinos


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr6614957466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.