Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2018.08.14. 19:41 BundesBlog

Képes nyári beszámoló a Mölltaler Gletscher vidékéről

Kirándulás a karintiai Mölltal Gletscher sírégiójában, augusztus egyik forró napján.

Ausztriában Tirol, Salzburg és Stájer szövetségi tartományok után a nyolcvanas évek vége felé Karintia is belépett a gleccser-síterülettel rendelkezők klubjába, méghozzá a Mölltaler Gletscher sportcentrum megnyitásával, illetve annak folyamatos fejlesztésével. A Pitztal-gleccserhez hasonlóan az 1222 méter tszf. magasságban fekvő alappontot - azaz autóparkolót egy földalatti (Gletscherexpress fantázianevű) siklójármű köti össze a 2234 méter magasságú, felsőbb régióval. A környező téli pályák mellett innen egy (Eisseebahn névre hallgató) kiskabinos gondola-lifttel folytathatjuk utunkat 2800 méteres magasságig. Ezen a ponton még mindig csak a gleccserfolyam alsó szintjénél vagyunk: innen is indulnak különböző nehézségű és hosszúságú téli pályák lefelé a völgy irányába, ráadásul egy napozó-teraszos éttermet is találunk közvetlenül a felvonóház mellett, ahol gyönyörködhetünk a környező zord hegycsúcsok látványában. Az alpincentertől tovább csúszva - vagy ha kirándulunk, akkor gyalogolva - érjük el a gleccserpálya csúcspontjára, azaz a 3122 méter magas Schareck-re közlekedő ülőliftet.

map.jpg

Mölltaler Gletscher sítérképe. A három feljutási fázist a lila számok jelzik. A hármas számmal jelzett, széles lejtőn terül el a gleccserfolyam (becsületes nevén Wurtenkees).  (www.gletscher.co.at)

A kereken 1900 méteres szintkülönbség leküzdése viszonylag hamar teljesíthető, leszámítva a lifteknél történő várakozást. Azonban ez nem volt mindig így: sorrendileg először a kiskabinos felvonót, valamint a gleccser területén üzemelő ülőliftet adták át 1987-ben. A 4,8 kilométer pályahosszúságú siklóra még 1997-ig várni kellett. Addig pedig a sícentrum környékén lévő vízerőmű-hálózat kanyargós és meredek szervizútján kellett felautózni. A felvonó megépülésével a feljutási idő mindössze 8 percre zsugorodott.

dsc_0203.JPG

Flattach nevű településtől egy kisebb hegyi autózással érjük el a sícentrum parkolóját. A völgyállomás bejárata nem sokat árul el a felvonóról..

dsc_0194.JPG

.. csak ha közelebb megyünk a belső kapuhoz. A képen jobb oldalt látható konténerben a vezérlés kapott helyett. Ugyanilyen egység található a felső végállomáson is. 

dsc_0191.JPG

Az egyenként 236 személyes, olasz gyártmányú siklójárműpár egyike látható. Az 1-es kocsi a gleccserpályától nem messze található Sonnblick (3106 m) hegycsúcsról kapta a nevét, a 2-es pedig Ausztria legmagasabb csúcsáról, a Großglockner-ről (3798 m), amely hegy szintén a közelben található, lévén hogy a Magas-Tauern területén vagyunk. A felvonó szerkezeti részét az osztrák alpesi siklók jól ismert hazai gyártója, a bécsi Waagner-Biro szállította. 

dsc_0029.JPG

Német nyelvterületeken, főleg autópálya-alagutakban gyakran láthatunk kivilágított szoborfülkéket, benne Szent Borbála szobrával (németül Tunnelpatin), akit a bányászok és más egyéb veszélyes munkát végzők védőszentjeként, a modern időkben pedig a mélyépítők védelmezőjeként is tisztelnek. Itt a szobor az alsó végállomáson kapott helyet.

dsc_0040.JPG

A felső és alsó végállomást a fényképen látható vágánytakaró ponyvával is ellátták, amely megakadályozza, hogy a lépcsős peronról valaki a sínek közé beessen. Induláskor a kocsi maga után vonszolja és közben a vágány fölé kifeszíti azt, majd az alagút bejáratánál, azaz a peron végénél elengedi (videó róla). Mindezek ellenére a beléptető automaták maximum annyi embert engednek át, ahány személy elfér a járműben (kijelző segítségével mutatják, hogy még hányan mehetnek be), induláskor pedig tilos tartózkodni a lépcsősoron.

dsc_0038.JPG

A siklójármű vezérlőpultja. Érdekes, hogy a végállomásokon található, már fentebb bemutatott "vezérlő konténerekben" menet közben nem tartózkodott senki, csak a vezető fülkékben. Valószínűleg a lift az indítást követően teljesen automatikusan működik, természetesen a kocsikban tartózkodó személyzet szigorú felügyelete mellett.

dsc_0188.JPG

A jármű két nagy utastér-blokkal rendelkezik, középen egy-egy fallal elválasztva. Ezen belül a közös légtér további négy részre van felosztva, a padlózat pedig lépcsőzetes. A kapruni tűzkatasztrófa óta megszigorított rendelkezéseknek megfelelően el vannak látva belső kamerákkal, ablaktörő kalapácsokkal és segélyhívó berendezésekkel. (A tűzoltó készülékeket viszont a vezetőfülkékben láttam.)

dsc_0045.JPG

Következik a feljutás második fázisa, az Eisseebahn nevű gondola-lifttel. Noha a felvonó viszonylag gyorsan "nyeli" az utasokat, a siklóval megérkező tömeg egyszerre zúdul rá a liftre, még a nyári időszakban is hosszú sort produkálva. Amíg ez az embertömeg szépen elfogy, érdemes kicsit fotózgatni.

dsc_0057.JPG

A völgyállomás az elfogyott tömeg után. A nyolcvanas évek vége felé átadott, Girak gyártmányú felvonó-rendszer 2001 körül a svájci Garaventa közreműködésével kisebb felújításon átesett.

dsc_0071.JPG

Érkezés 2800 méter magasra. A piros színű épület az étterem, körben a napozó terasszal.

dsc_0086.JPG

A feljutás harmadik fázisa: az étteremtől le kell sétálni - vagy megfelelő hómennyiség esetén síelni - a fotón látható ülőlifthez. A fényképen egyébként két felvonó is kivehető, melyek vonalvezetése egymással párhuzamos, nyáron azonban csak a lassabbik üzemel, az is csak délután kettő óráig.

dsc_0098.JPG

A "nyári", kétszemélyes (szintén Girak gyártmányú) ülőlift alsó állomása, a sízők részére havas becsúszóval. A gyalogosoknak jobbról, a kék fülke mellett kell besétálniuk.

dsc_0163.JPG

Augusztus hónap a Mölltal-gleccser szempontjából már a kilencvenes években sem volt igazán nevezhető hóbiztos szezonnak. Az utóbbi évek igen meleg nyarai pedig csak rontanak a helyzeten. Sajnos a gleccser is évről évre egyre jobban zsugorodik. Dél körül a sikló-felvonó felső végállomásánál még láttam egy-két síbakancsos embert, akik befejezték az aznapi lesiklásukat. Ez érthető, hiszen délutánra eléggé leromlik a pálya állapota: vagy a kopasz gleccser jegén kell csúszkálni, vagy a latyakos, vizes havon. Az önfeledten szánkózó, kisgyermekes családoknak viszont láthatóan nem volt panaszuk a hó állapotára..

dsc_0121.JPG

Visszatérve a harmadik szakaszhoz: felfelé menet néha egy-egy felhő átkúszott a hegycsúcsokon, egy pillanatra télies hangulatot kölcsönözve az útnak. A fotón egyébként egy gleccser-felvonóoszlop, vagy inkább állvány látható, amely nincsen szilárdan lerögzítve a talajra, hanem a mozgó jégfolyamon mindig lehetőség van azt újra-pozicionálni.

Érkezés a 3122 méteres csúcsra: +10 Celsius fok, erős szél és gyönyörű kilátás várta az utasokat.

dsc_0150.JPG

Ez már a lefelé menet. A háttérben kissé balra látható, világos színű épület a kiskabinos lift felső végállomása melletti alpincenter. Szemből nézve - megfelelő hómennyiség esetén - a sízők onnan balról lefelé és jobbra kanyarodva tudnak lecsúszni az ülőlifthez, legalábbis a mostani, nyári szezonban.

dsc_0170.JPG

Még egy pillantás a gleccserre, amelynek valódi neve Wurtenkees. Előtérben egy átalakított és hordággyal felszerelt mentő gondola-kabin látható, valószínűleg azért, hogy ratrakkal szállítható legyen a felső sípályákon.

A fényképek mellett készítettem egy kis videóösszeállítás is a második szakasz felvonójáról.

 

(A nem megjelölt fotók származása saját forrás.)

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: sikló gleccser Ausztria Karintia gondola-lift Waagner-Biro nyári beszámoló


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr5714178723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.