Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2018.03.10. 14:29 BundesBlog

Bürgenstock - svájci sziklamászás siklóval és személyfelvonóval

A svájci Vierwaldstättersee (amelyet a környék legismertebb települése után Luzerni-tónak is szoktak nevezni) a nemzetközi turizmus körében az 1800-as évek óta nagy népszerűségnek örvend. A számos öböllel és medencével tagolt, gleccser-vájta, 114 négyzetkilométernyi felületű alpesi tó a környező hegyekről letekintve a legszebb. Így van ez az 1127 méter magas Bürgenstock esetében is. A tó nyugati kanyarulatánál található masszívum központi tömbje egyfajta platót képez, melynek köszönhetően a hegycsúcs környezetében nemcsak éttermek vagy fogadók, hanem nagyobb luxusszállodák is felépülhettek - ezen beruházásokra jóval az első világháború előtti időszakban sor is került. A hegység leglátványosabb, szinte fal meredekségű oldala észak felől csodálható meg, amelynek lábánál egy háromszög alakú földnyelv nyúlik be egyenesen a tóba. Partjánál menetrend szerinti hajójáratok is kikötnek. Bejegyzésünk két főszereplője is e körzethez köthető.

bs09.jpg

Bürgenstock a Vierwaldstätter-tónál, nyugat felől, méghozzá Svájc egyik ikonikus hegyéről, a Pilátusról fotózva. A képen jól kivehető a meredek földnyelv is, ahol a hajók ki tudnak kötni. Tőle följebb, jobbra a sziklaorom mögött lévő hegyplató látható. A szállodák a minél szebb kilátás érdekében a hegyplató szélénél épültek fel. (Wikimédia - Dietrich Michael Weidmann)

burgenstock-map_z_2.jpg

Ugyanez térképen ábrázolva, rajta lila színnel jelölve (a bejegyzés két főszereplője) a Bürgenstock-Bahn, valamint a Hammetschwand-Lift. A piros vonalak a szövetségi kantonhatárokat jelzik. (Térképalap: www.openstreetmap.org)

1. Bürgenstock-sikló

Ha tehát a hegy felső platójára a feljutást a Kehrsiten-Bürgenstock kompállomástól szeretnénk megkísérelni, azt a Bürgenstock-Bahn nevű sikló segítségével megtehetjük (egyébként a hegy nyugati csücskétől, Stansstad település felől egy kanyargós autóút is felvezet). A közös acélkábelen mozgatott, ingaüzemű járműpár 434 méterről indul és 874 méterre érkezik meg, ahol a szállodakomplexumok is helyet kaptak. A pálya hossza 930 méter, az utazás pedig körülbelül négy percig tart. Az elegáns üdülőhelyekhez hasonlóan a siklóvonal is patinás múlttal büszkélkedhet, amelyet 1888-ban adtak át a nagyközönségnek. Természetesen azóta számos átfogó renováláson átesett, legutoljára nemrég, azaz 2017-ben nyitották meg újra - a Garaventa vállalat közreműködésével. A rekonstrukció keretén belül a modernizált felső végállomást az egyik, frissen épített hotel alsó szintjébe integrálták, a személykocsik külső, "békebeli" stílusát azonban meghagyták.

bs04.jpg

Lefelé tekintve, a siklópálya felső szakasza a sziklafallal párhuzamosan halad, középtájt a kitérőnél élesen kanyarodik és ráfordul a földnyelvre, a hajókikötő felé. A kép még a 2017-es felújítás előtti időszakból készült. A vonalvezetés ugyanakkor maradt a régi. (Wikimédia - Jan Uyttebroeck)

bs08.jpg

A közelmúltban nagyszabású beruházások indultak a Bürgenstock-hegytetőn. A szálloda építkezések és felújítások keretén belül a siklólift is teljesen megújult. A kép alsó részén a pálya utolsó szakasza is jól kivehető. (Wikimédia - Emanuel Ammon/AURA)

bs05.jpg

Az alsó pályaszakasz és az egyik siklójármű a renoválás után. A kocsi klasszikus stílusjegyei megmaradtak. (Videó a lefelé menetről: itt!) Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a háttérben látható hegy is jól ismert a turisták és a fogaskerekű vasút szerelmeseinek körében, melynek neve Rigi(www.standseilbahnen.ch)

A völgyállomás nehéz szárazföldi megközelíthetősége miatt az átépítés során uszállyal szállították a helyszínre az új járműveket. (Videolink)

2. Hammetschwand-Lift

A hegy legnagyobb műszaki attrakciójának története is már több mint száz éves: Hammetschwand-Liftet 1905-ben adták át a turistáknak. A Bürgenstock-siklóhoz hasonlóan több ízben is korszerűsítették, a legutolsó a kilencvenes évek legelején ment végbe, a Schindler vállalat közreműködésével. A felvonó ötletét az adta, hogy a szállodák, azaz a plató széle felől a sziklafallal párhuzamosan egy kirándulóösvényt is építettek. A hegybe vájt panorámaút a hegygerinchez képest kissé lejjebb halad, így azt az 1127 méter magas hegycsúccsal ez a 152 méteres magasságú személyfelvonó köti össze. A tizenkét személyes, üvegfalú liftszekrény a szikla gyomrát hamar elhagyja és útját egy rácsszerkezetes toronyban folytatja tovább, így menet közben az elénk táruló panorámában szinte végig gyönyörködhetünk.

bs02.jpg

A régi képeslap felső részén a Hammetschwand-Lift acéltornya látható. (Wikimédia - SchiDD)

bs06.jpg

Felső végpont közelebbről. (Wikimédia - baumanns)

bs07.jpg

A lift acélszerkezetes tornya a panorámaút felől nézve. jól látszik, hogy az alsó szakasz a sziklafalban végződik. (Wikimédia - baumanns)

A könnyűszerkezetes híddal összekötött, szédítő mélységből kinövő acéltorony látványa lenyűgöző és egyben zavarba ejtő. Pláne, ha alacsony felhőtakaró borítja lent végig a tavat - ilyenkor olyan érzésünk támadhat, mintha a személylifttel egyenesen a mennyországba érkeztünk volna meg. Az érzetre ráerősít a végállomás templomtorony-szerű sipkája is.

bs03.jpg

Lifttel a felhők felett.. (Wikimédia - Leiju)

Azonban a lift elhelyezkedése nemcsak földrajzi szempontból érdekes. Az alatta elterülő Vierwaldstättersee a nevét a rajta megosztozó négy kantonról (régiesen Waldstatt-ról) kapta. Bürgenstock hegyvonulata elméletileg Nidwalden kanton területén fekszik, kivéve a hegycsúcsot és annak környezetét (ahogy a térkép-ábrán is jelezve van). Tudniillik Luzern kanton "belelóg" az előbb említett kanton területébe, ezzel szárazföldi exklávét képezve, ezért az itt található Hammetschwand felvonó is Luzern közigazgatási régiójában található - ellentétben a siklóval.

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: sikló Svájc épület-felvonó személyfelvonó


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr513723590

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.