Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2017.02.27. 12:07 BundesBlog

Polybahn - egy svájci "egyetemi" siklóról

Zürich belvárosában, a főpályaudvartól néhány perc sétára, a Bahnhofbrücke nevű hídon átkelve egy hangulatos sikló-vonalra bukkanhatunk. A két utca - illetve egy villamosvonal felett átívelő pálya viszonylag rövid, hossza csupán 176 méter. Az alsó végpontja az egymás mellett szorosan álló középületek egyikében található, a felső állomása pedig a patinás Államszövetségi Műszaki Egyetem (Eidgenössische Technische Hochschule - ETH) területén lévő kilátóterasz és kedvelt turistacélpont közvetlen közelében kapott helyet. A sikló neve is ebből ered, mivel az oktatási intézményt annak idején Eidgenössisches Polytechnikum-nak hívták.

polybahn_01_wiki.jpg

(Wikimédia - MPorciusCato)

A liftet 1889-ben nyitották meg a nagyközönség előtt, mely eredetileg vízballaszt meghajtású volt. Ez azt jelenti, hogy a közös acélkábelen oda-vissza közlekedő siklójárműpár egyik tagjának ballaszttartályát vízzel töltötték fel, így a lefelé tartó út során a folyadék többletsúlya elegendő volt ahhoz, hogy egyben fel is vontassa a völgyállomásnál várakozó járművet, mindennemű hajtómotor alkalmazása nélkül. Az út végén a vizet leengedték, a felső végállomásra beérkezett jármű tartályát pedig feltöltötték, újrakezdve az egész folyamatot. Az említett megoldással csupán nyolc évig üzemelt a svájci sikló, 1897-ben átalakították központi villamos meghajtásúra.

polybahn_02_wiki.jpg

Félúton a kitérőnél, ahol a járműpár találkozik. A rövid vonal ezen a szakaszon kicsit el is kanyarodik. (Wikimédia - Roland zh)

Az 1970-es évek elejére a vonal már évek óta veszteségesen működött, ezért az államtól kapott, 1976-ban lejárandó működési engedélyét az üzemeltető Zürichbergbahn már nem kívánta meghosszabbíttatni, így a siklót a teljes megszűnés fenyegette. 1972-ben összefogás indult "Pro Polybahn" néven a megmentésére. A törekvést siker koronázta: 1976-ban a vonalat a Schweizerische Bankgesellschaft nevű svájci pénzintézet a koncesszió lejárta előtti utolsó pillanatban átvette. A tulajdonosi szerepkörre egy külön vállalkozást alapítottak, SBG Polybahn AG néven, az üzemeltetési feladatokkal pedig a Zürichi Közlekedési Társaságot bízták meg. 107 évvel a sikló megnyitása után, 1996-ban teljesen felújították, a két személyszállító egységet kicserélték, meghagyva "békebeli" kinézetét. A rendszer immáron teljesen automatán üzemel, a járműpárok pedig 2-5 perces időközönként közlekednek, az út körülbelül másfél percig tart. A kilencvenes évek végén történt svájci bankegyesülés miatt a sikló neve UBS Polybahn-ra változott.

polybahn_04_wiki.jpg

A kilátóterasz melletti felső végállomás pavilonszerű épülete, a pálya felől nézve. Stílusa Magyarországon sem annyira idegen, gondoljunk például a budapesti Svábhegy környékére. (Wikimédia - Roland zh)

polybahn_03_01_wiki.jpg

Panoráma-részlet a Polyterrasse kilátóhelyről. A teljes panoráma fotó itt tekinthető meg. (Wikimédia - Thomas Wolf)

"Virtuális" Polyterrasse. (Google térkép)

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: város sikló Zürich ETH-Zürich


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr1112296907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.