Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.11.28. 19:05 BundesBlog

Helytakarékosan közlekedő városi kabinpár - Brest új felvonója

Utóbbi időkben egyre több város tekint egyfajta tömegközlekedési alternatívaként a kötélpályákra. Ez érthető, hiszen a légvonalbeli közlekedésnek gyakorlatilag ez az egyik legolcsóbb és leghatékonyabb megvalósítása és nem utolsósorban környezetkímélő megoldás. Természetesen mérlegelni kell a felvonó más, kevésbé előnyös tényezőit is: ilyen például, hogy mennyire befolyásolja a városképet, hiszen kell egy minimális magasság a kötélpályának, amely felett biztonságosan, más közlekedési rendszert nem zavarva tud üzemelni, valamint ha elkerülhetetlen a kábelek alátámasztásáért felelős felvonóoszlopok alkalmazása, hova lehet azokat telepíteni, illetve mennyire zavarja a kötélpálya alatti sávban lakókat a felvonó-rendszer, nem is beszélve arról, ha ipari területet érint a vonalvezetése, nem veszélyezteti-e annak működését. Általában azok a városi gondola vagy nagykabinos liftek szoktak a legnépszerűbbek lenni, melyek folyó felett ívelnek át, ezáltal nemcsak a lakosok gyors eljutását biztosítják egyik partról a másikra, hanem látványosságukból fakadóan jelentős turisztikai bevételt is generálnak. A listát egy újabb város, a Bretagne nyugati csücskében fekvő Brest gyarapítja, Franciaországban.

brest_01_wiki.jpg

(Wikimédia - Madamedekeravel)

A városvezetés célja az, hogy a kötélpálya segítségével a francia haditengerészettől visszakapott és a közeli lakók számára hasznosítani kívánt területet bekössék a település vérkeringésébe. A sikeres próbamenetek után a Penfeld folyó felett közlekedő felvonót 2016. november 19-én nyitották meg a nagyközönségnek, mely a futurisztikus dizájnú üvegkabinpárja mellett egy egyedi műszaki megoldással is rendelkezik.

A svájci Bartholet felvonógyártó vállalat közreműködésével épített, Funifor rendszerre (2 tartó + 2 vonókötél) emlékeztető lift működését helytakarékossági szempontból úgy oldották meg, hogy az ingaüzemben közlekedő kabinpár nem egymás mellett, hanem egymás alatt halad. A kötélpálya egy nagy méretű, speciális szerkezetű felvonóoszloppal is rendelkezik, melynél ez a kialakítás jól megfigyelhető:

brest_02_2.jpg

Egymás alatt közlekedő kabinpár a felvonóoszlop közelében. (Wikimédia - Ph. Saget)

A két kabin egy közös hurokpáron közlekedik oda és vissza, tehát az utazás befejeztével, a végpontokon mindig csak egy-egy kabin tartózkodik. Hagyományos ingaüzemű liftek esetében akkora szélességű terminálokat kell építeni, mely egyszer a bal - egyszer pedig az éppen jobb irányból érkező kabint be tudja fogadni. Mivel itt egymás alatt közlekednek, elegendő volt 1 kabin szélességnyi befogadó peront kiépíteni, viszont a végállomás épületet vertikálisan nem volt szükséges megnyújtani, azaz emeletessé tenni. Az alábbi ábra szemlélteti, hogy miért nem:

brest_03.jpg

A kötélpálya elvi vázlata. Az egymás alatt közlekedő kabinpárok kötélpárjai egy helyre futnak be. (Bartholet Seilbahnen pdf)

A fenti ábrán vázolt elv fizikai megvalósíthatósága érdekében egy trükköt vetettek be a tervezők: a két kabin futóművének kvázi "nyomtávja" nem egyforma, amíg az egyik szélesebb, addig a másik egy kissé keskenyebb, ezáltal a kötélpárok a végpontokon nem fedik egymást, úgy futnak be a hajtóművekhez, hogy nem akadnak össze:

brest_05.jpg

Látható, hogy a két futómű kialakítása különbözik egymástól. (flickr.com - Julien LEGRAND)

A merőben új, emeletes megoldást a francia "saut de mouton à câble" kifejezés után SDMC koncepciónak nevezték el.

brest_04.jpg

Az egyik felvonóterminál a haditengerészet volt bázisának folyóparti épületében kapott helyet. A panorámakabinokat a svájci Gangloff gyártotta. (flickr.com - Julien LEGRAND)

 

További infók, képek, videók:

Szólj hozzá!

Címkék: város Franciaország Brest inga-üzem


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr3712004262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.