Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.11.06. 15:20 BundesBlog

Típus kislexikon

Az utóbbi évtizedek technikai fejlődésével a felvonópiac típuspalettája egyre színesebbé válik, így a könnyebb rendszerezés és beazonosítás végett a szakma a sokféle liftváltozatot meghatározott betűkódokkal látja el. (A kód felépítése: [személy]-[típus]/[kiegészítő felszereltség], ahol a [személy] a befogadóképességet jelöli, személyszállító egységenként.)

Áttekintésképpen alább a legelterjedtebb típusok:

CLF - ChairLift Fix

Fix rögzítésű ülőlift, mely a végpontokon a kötéltárcsa mentén visszafordulva folytatja útját.

plc05.jpg

1-CLF (egyszemélyes fix ülőlift) az egyik legősibb személyszállító kötélpályatípus egyike.
(Praebichl.Rettet.Den.Polsterlift Facebook-csoport)

Ülőlift témájú bejegyzések

CLD - ChairLift Detachable

Kétsebességes ülős gyorslift, amely a végállomáson elhagyja a végtelenített kötélhurkot és egy lassabb sebességű szállítóláncon visszafordul, megkönnyítve a ki- és beszállás folyamatát.

penken_express-lw.jpg

Penken Express fantázianevű lift a Ziller-völgyben, típusa: 6-CLD
(www.lift-world.info Radim Polcer)

CLD/B - ChairLift Detachable with Bubbles

Kétsebességes ülős gyorslift, áttetsző plexi védőburkolattal. (A plusz felszereltséget '/'-jellel szokták jelölni.)

start-lw.jpg

6-CLD/B típusú felvonó a szlovákiai Tátralomnicnál, sárga plexibuborékkal
(www.lift-world.info - Radim Polcer)

MGD - Monocable Gondola Detachable

Kétsebességes kiskabinos (gondola lift). Működési elve a CLD-liftekhez hasonló. A "monókábel" azt jelenti, hogy egyetlen kötélhurok látja el a kabinok mozgatását és a megtartását egyaránt. Német nyelvterületen használják az EUB rövidítést is, az Einseilumlaufbahn ("egyköteles körbejáró felvonó") kifejezés után.

zillertal_shuttle-hochfugen-37167.jpg

Egy tipikus, 8-MGD típusú felvonó végállomás terminálja üzem közben. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

Gondola-lift témájú bejegyzések

BGD -  Bicable Gondola Detachable

MGD rendszerhez hasonló, de kétköteles felépítésű, azaz: az egyik egy végtelenített kötélhurok, amely a kabinok mozgatásáért felelős, míg a másik, alátámasztásért felelős kötélrendszeren a szállítóegységek görgős futóműveikkel gurulnak. Német rövidítése ZUB, a Zweiseilumlaufbahn kifejezés után. Előnye, hogy nagy fesztávolságokat lehet vele áthidalni - például két felvonóoszlop között, illetve a viszonylag nagyobb befogadóképességű kabinflotta mozgatását egy kisebb felépítésű hajtóművel is meg lehet oldani, mivel a mozgatás és alátámasztás feladata két kötélrendszer közt oszlik meg. Kedvező szállítókapacitása révén már az ötvenes évektől számos helyen alkalmazták.

dsc_0243.JPG

1957-es építésű, 4-BGD típusú felvonó az ausztriai Wolfgangsee mellett. (saját fotó)

Gondola-lift témájú bejegyzések

CGD - Chairlift / Gondola Detachable

Kétsebességes ülős és kabinos (gondola) üzemű kombinált lift.

kombi-1-lift-world.jpg

6/8-CGD típusú felvonó a svájci Zermatt egyik síterepén, 6 személyes székekkel, és 8 személyes kabinokkal.
(lift-world.info - Theo)

Kombinált-lift témájú bejegyzések

FUT - Funitel

Funitel-rendszerű lift működése az MGD-elvét (kétsebességes kiskabinos gondola liftjét) követi, azonban itt két, párhuzamosan futó vonókötélhurok mozgatja a nagy befogadó képességű, buborék-szerű kabinokat, jobban ellenállva az oldalszélnek:

kieg-gletscherbus3-35067.jpg

Gletscherbus III fantázianevű felvonó a tiroli Hintertux sírégióban, típusa: 24-FUT.
(www.lift-world.info - Radim Polcer)

Funitel témájú bejegyzések

TGD - Tricable Gondola Detachable

Német nyelvterületeken Dreiseilumlaufbahn kifejezés után 3S-rendszernek is hívják. Működési elve hasonló az BGD (kétköteles) gondolaliftjéhez. A különbség az, hogy egy helyett két párhuzamos tartókötélen gurul a kabinok futóműve, ezáltal megnövekszik a kötélpálya-rendszer teherbírása, így nagyobb befogadó képességű szállítóegységek (gondolák) vethetőek be, mozgatásukhoz energiatakarékosabb hajtóművek alkalmazhatók, illetve az erős széllökéseknek is jobban ellenállnak, valamint a kábelek felvonóoszlopok közti fesztávolsága is sokkal nagyobb lehet. Ideális alkalmazási terület például két hegycsúcs vagy egy szélesebb folyó áthidalására.

koblenz-3s-wiki.jpg

35-TGD típusú Rajna-felvonó a németországi Koblenz városában
(Wikimédia - Holger Weinandt)

TGD (3S) témájú bejegyzések

AT (vagy ATW) - Aerial Tramway

Ingaüzemű kötélpálya, melyen egy vagy két darab kabin közlekedik oda-vissza (nem fordulnak vissza a végállomásokon). Legismertebb képviselője a nagykabinos változata, melynek szállítóegységenkénti befogadóképessége viszonylag tág: 30-tól egészen a 160 személyesig, vagy még nagyobb méretig lehetséges. Már a második világháború előtti időkben számos helyen alkalmazták, főleg magashegyi turisztikai látványosságok megközelítésére. Legsikeresebb gyártója ebből az időszakból a németországi Bleichert volt. Német nyelvterületen használják a PB rövidítést is, a Pendelbahn (ingalift) elnevezés után, amely talán kifejezőbb az angol elnevezéshez képest.

dsc_0758.JPG

A világ legrégebbi, eredeti állapotában megőrzött és máig is üzemelő felvonója a németországi Predigtstuhlbahn, típusa: 25-AT, gyártója természetesen a Bleichert volt. (saját fotó)

AT témájú bejegyzések

MGFP - Monocable Gondola Fixed Pulsed

Egyköteles rendszerű csoportlift, melynek lényege, hogy 3-5 darab kabin fixen van rögzítve a kötélpályára, a kabincsoportok pedig egy vagy több párt alkotnak (pl. olyan helyen, ahol a két végállomáson kívül középállomást is beiktatnak). Mivel a kabincsoport az állomásokon nem tud lejönni a kötélről (azaz fix rögzítésűek), meg kell állítani a liftet, a ki- és beszállás után pedig újraindítani. A kód utolsó 'P' betűje árulja el, hogy a kabincsoport-egységek a végállomásoknál a kötéltárcsán vissza tudnak fordulni (mindig egy irányba közlekednek).

pertisau_3.jpg

Az ausztriai Karwendelbahn, típusa: 16-MGFP. A típuskódból észrevehető, hogy az egy kissé pontatlan, mivel nem árulja el, hány 16 személyes kabin található egy csoportban. (saját fotó)

BGFJ - Bicable Gondola Fixed Jigback

Szintén csoportlift, azonban a kabincsoport-egységek ingamozgással közlekednek, azaz nem fordulnak vissza a végállomás kötéltárcsáján. Kialakításukat tekintve lehet 1 vonóköteles, illetve vonó + tartóköteles (azaz kétköteles) rendszerű. Működésük hasonlít a nagykabinos ingaüzemű (AT) felvonóéra.

gerlossteinbahn-lw.jpg

Gerlossteinbahn, az ausztriai Zell am Zillertől nem messze. Típusa: 27-BGFJ (kétköteles változat).
(www.lift-world.info - Radim Polcer)

FUF - Funifor

Funifor-rendszert a klasszikus nagykabinos ingaliftek (AT) továbbfejlesztett változatának is tekinthetjük: ez is két külön kötélrendszerrel dolgozik; az egyik a vonókötél (ami a kabint mozgatja), a másik pedig a teherhordókötél (amin gurul). A különbség a Funifor esetében az, hogy mind a két fajta kötéltípus meg van duplázva, illetve a liftkabin hosszanti szélei mentén helyezkednek el, ezáltal az oldalszélnek sokkal stabilabban ellenállnak:

salati_punta_indren-lw-2.jpg

60-FUF típusú lift az olaszországi Gressoney-nél / Aosta-völgy autonóm tartományban.
(www.lift-world.info - Radim Polcer)

Funifor témájú bejegyzések

SL - Surface Lift (németül Schlepplift)

Húzólift, síterepeken. Felépítését tekintve nem túl bonyolult, fenntartási költsége pedig alacsony. Hátránya a lassú sebessége, valamint hosszabb távolságon felül egy kissé kényelmetlen. Többféle kialakítása ismert: létezik például korongos, csákányos, visszacsévélős, teleszkópos rendszerű.

sl-wiki.jpg

2-SL típusú (csákányos) húzólift Svédországban. (Wikimédia - Bysmon)

Húzólift témájú bejegyzések

FUC - Funicular

Sikló. Jellemzője, hogy meredek sínpályán közlekedő járműpárt (esetleg egy járművet + egy ellensúlyt) egy közös acélkábel segítségével mozgatják, ingaüzemben. A járműpárok mehetnek külön, vagy közös sínpáron is középen egy kitérő szakasszal.

budavari-siklo-wiki.jpg

A Budavári Sikló, típusa: 24-FUC (Wikimédia - Misibacsi)

Sikló témájú bejegyzések

Különleges típusok:

BL - Bucket Lift

Kosaras felvonó. Ezek a felvonók, nevükből adódóan nyitott, kosárra emlékeztető liftek, melyekben egyenként 2 személy tud állva utazni. A liftkezelő a beszállás után a rácsos ajtót reteszeli, hogy útközben ne essenek ki belőle. Kevésbé elterjedtsége miatt inkább műszaki ritkaságnak, technikai érdekességnek számít. Előnyének mondható olcsó kiépítése és üzemeltetése, hátránya, hogy mivel a kosarak a végtelenített kötélpályán fixen vannak rögzítve, a ki és beszállások alkalmával a felvonó-kezelőnek le kell lassítania az egész liftet, vagy az utasoknak le és fel kell szökkennie, ez esetben a kezelő figyelmén és ügyességén is múlik, hogy ne történjenek balesetek.

fedaja-pian_di_fiacconi-23919.jpg

2-BL típusú lift az olaszországi Val di Fassa-ban.
(www.lift-world.info - Radim Polcer)

MGF - Monocable Gondola Fixed

Fixen rögzített, kiskabinos gondola lift. Általában a teljesen zárt kosaras felvonókat is ebbe a kategóriába sorolják. Különlegessége és egyben hátránya, hogy állandóan rögzítve van a kötélpályán, beleértve a visszafordító szakaszt is, ezért a felvonó tempójának jóval alacsonyabbnak kell lennie a biztonságos ki- és beszállás végett. Előnye az olcsó kiépítése és fenntarthatósága. Létezik egészen érdekes példánya is, ahol a kabinflottát hagyományos MGD-liftektől vették át:

h_1-fb.jpg

4-MGF típusú felvonó a csehországi Herlíkovice - Bubákov sírégióból.
(www.lanove-drahy.cz facebook oldala)

RPC - Ropeway Conveyor

Teherszállító kötélpálya. Rengeteg fajtája ismert, ilyen például a bányák csilleliftje, alpesi menedékházak teherfelvonója, vagy magashegyi építkezésekhez (pl. víztározókhoz) használt szállítóliftek.

zillergrund-Materialseilbahn-wiki.jpg

RPC legegyszerűbb változata például a magashegyi Hüttéket kiszolgáló teherliftek.
(Wikimédia - Christoph Praxmarer)

Teherfelvonó témájú bejegyzések

Szólj hozzá!

Címkék: típus kislexikon


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr4711921585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.