Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.10.09. 13:05 BundesBlog

Húzólift, "dupla csavarral"

A most bemutatandó, érdekes mérnöki megoldás alapszituációja a húzóliftekkel foglalkozó bejegyzésben már említésre került, azaz hogy a korongos vagy csákányos sífelvonóknál létezik egy speciális eset, amikor a vonalvezetésük domborzati okokból nem tud nyílegyenes lenni, ilyenkor egy "kanyar" beiktatásával azt megtörik:

schlepplift-eck.jpg

Davos/Parsenn, Svájc
(
www.bergbahnen.org)

A fenti kép tanúsága alapján maga a megoldás nem tűnik túl bonyolultnak, azonban mégis akad ezzel kapcsolatban egy probléma. Ezt megvilágítandó, az alábbi grafikán egy elméleti kanyarlift sematikus ábráját láthatjuk:

kurve.png

(CC BY-SA)

A piros nyíl azt az irányt mutatja, amerre a sízőket vontatja a felvonó, míg a fekete a visszatérő irányt jelöli a völgyállomás felé tartó, üres szállítóegységekkel. A kötélpálya közepe táján lévő kanyarodást két fordító tárcsa biztosítaná. Itt lép be az előbb említett probléma, tudniillik a visszatérő egységek az ábrán jobbra lévő fordító tárcsánál váltanának irányt, szerkezeti felépítésükből fakadóan azonban ez eléggé nehezen kivitelezhető. Az alábbi fénykép megmutatja, hogy miért:

doppelmayr-ii-mt.jpg

(www.skilift-info.de)

Ha a fotót szemügyre vesszük, beláthatjuk, hogy felül a szállítóegység kötélrögzítő szerkezete a visszaút során egyszerűen beakadna a fordítótárcsába - ha a sematikus grafikán ismertetett megoldást alkalmaznánk. (A teljesség igényével itt említeném meg, hogy volt szabadalmi megoldás erre a kötélpálya-kialakításra is, de költségessége miatt nem igazán terjedt el - ez az ún. Baco-rendszer.) Tehát más, egyszerűbb megoldást érdemes keresni, amely az alábbi animált grafikán látható:

zwirbelkurve.gif

(CC BY-SA)

Ha a piros nyíl útját követjük, az előző ábrához hasonlóan a felvontatott síző eljut a kanyar-útvonal végéig, majd kiszállás után az üres szállítóegység elindul visszafelé (fekete illetve szürke mozgó nyíl jelzi). A szaggatott vonal a legegyszerűbb megoldást mutatja, amikor is egy teljesen más útvonalon éri el újra a völgyállomást, azonban erre a szakaszra is külön felvonóoszlopokat kell telepíteni, megnövelve a kiépítés költségét. Ennek ellenére számos síhelyen találkozhatunk ilyen konstrukcióval. Ha a terepadottságok és más egyéb körülmények ezt mégis akadályoznák, akkor jöhet a rovat címét is adó "dupla csavaros" lift, mint másik megoldás.
Német körökben "Zwirbelkurvenlift-nek" nevezett (zwirbeln ~ forgat, pörget; Kurve ~ kanyar) megoldás előnye, hogy a kötélpálya hurok előre- és vissza-irányú szakasza egy kis részt leszámítva szinte végig párhuzamos úton halad (lásd. fekete színű, mozgó nyíl útvonala), így azt egy szokványos felépítésű lifthez hasonlóan közös felvonóoszlopokkal alá lehet támasztani. A grafikán pirossal jelölt tárcsa valójában két darab, egymás alatt lévő kerék: az alsó (a sízőt vontatva) az ábrán jobbra történő kanyarodást bonyolítja le, míg a felette lévő a visszafelé tartó egységeket fordítja a rajz felső részén látható, 180 fokos visszafordító tárcsa felé. A többemeletes fordító-rendszer élőben így szokott kinézni:

zw01.jpg

Kötélpálya-kavalkád avagy Zwirbelkurve.
Winklmoosalm - Steinplatte
Németország/Ausztria
(www.alpinforum.com - Harzwinter)

Az elsőre talán kuszának tűnő fotón kivehető a grafikán ismertetett elv. A hatalmas állványzat legalsó szintjén lévő fordítótárcsa segítségével kanyarodunk jobbra és haladunk tovább - lásd. kék ruhás sízők. A felette lévő tárcsa a visszafelé jövő, azaz a kép jobboldala felől érkező csákányos egységeket fordítja a háttérben látható, 180 fokos tárcsás fordítóegység irányába. A legfelső szinten pedig a már visszafordított szállítóegységek haladnak a völgyállomás felé, ismét párhuzamosan a felfelé jövőkkel. A magyarázó ábrák és fényképek után az alábbi videón láthatjuk mindezt működés közben is:

Egy hajdanvolt kanyarlift videója az ausztriai Tauplitz-sírégióban.

 

Kapcsolódó oldalak, témák:

Szólj hozzá!

Címkék: hogyan működik sílift húzólift Zwirbelkurve


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr6511778601

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.