Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.09.13. 11:10 BundesBlog

Aiguille du Midi elfeledett liftje

Mont Blanc szomszédságában található, 3842 méter magas Aiguille du Midi - kötélpályával történő - meghódítására egészen 1955-ig kellett várni, noha az első konkrét tervek már 1905-ben napvilágot láttak. Témánk főszereplője egy előd-felvonórendszer, mely inkább csak próbálkozásnak volt tekinthető, mivel számos elé háruló akadály miatt végül sosem juthatott fel Aiguille du Midi zord csúcsához.

Természetesen a terv eléggé merésznek tűnhetett a huszadik század legelején, hiszen a kötélpályás személyszállítás igencsak gyerekkorát élte. Ebben az időszakban lelkes mérnökök számos technikai megoldásokkal kísérleteztek, annak érdekében, hogy minél hatékonyabb és biztonságosabb liftet építsenek. 1908-ban adták át például svájc legelső személyszállító kötélpályáját.

aiguille-du-midi_wiki.jpg

Aiguille du Midi (Wikimédia - Garrondo)

A megvalósításra az első világháború után került sor: az első, 1059 és 1690 méteres tengerszint feletti magasság között közlekedő, ingaüzemű nagykabinos felvonó szakasz 1924-re épült meg, az olasz Ceretti & Tanfani nevű vállalat szabadalmi tervei alapján. A völgyállomás Chamonix város Les Pélerins körzetéből indult, La Para magaslatig. A lift átadását egyébként az itt rendezett téli olimpiai játékokra időzítették, amely a bob versenyszám nézőit szállította volna, az erre kialakított középállomásig. A határidőre azonban nem sikerült elkészülnie: a kabinpárból csupán egy közlekedett - ellensúly, azaz ellen-kabin hiányában - szállítókapacitását erősen leredukálva, így az olimpiai személyzetet leszámítva a nagyközönségnek még nyárig várnia kellett, hogy kipróbálhassa.

www.remontees-mecaniques.net

Felvonó indul Les Pélerins (Chamonix) völgyállomásról.
(www.remontees-mecaniques.net - Laurent Berne)

A második, La Para - Les Glaciers közötti szakaszt (1695 m - 2404 m) 3 évre rá, 1927-ben adták át. A felvonóval nemcsak a nyári időszakban utaztak, gyönyörködve a felső végállomástól szinte karnyújtásnyira található, egészen a La Para-ig leereszkedő gleccserfolyamokban, hanem a téli hónapokban síelni vágyó turisták is felkeresték. Hamarosan a város, illetve az üzemeltetők is meglátták az ebben rejlő lehetőséget: sípályákat jelöltek ki, bajnokságokat rendeztek, a felső végállomáson szálloda és étterem épült, a felvonó kabinok elejét pedig síléctartó kosarakkal látták el.

www.remontees-mecaniques.net

www.remontees-mecaniques.net

Téli életkép a kötélpályák, valamint a sízés hőskorából.
(www.remontees-mecaniques.net - Laurent Berne)

A tervek szerint a következő lépés a Lest Glaciers-től a 3600 méter magas Col du Midi csúcsig közlekedő felvonó volt. Ebben a magasságban mind a táj mind az időjárás egyre zordabbá válik. A mérnökök itt is nagy befogadó képességű kabinokban gondolkodtak, így felvetődött egy korszerű, több tartóköteles felvonórendszer alkalmazása, melynek köszönhetően az jobban ellenállna az oldalszélnek, illetve a nyomvonal közepe táján csupán egyetlen, központi felvonóoszlop segítségével alá tudnák támasztani a teljes, 2 kilométer hosszú kötélpályát. Az előkészítő munkák 1938-ban megkezdődtek, az építőanyagokat és a munkásokat két darab, erre a célra ideiglenesen kiépített teherlifttel szállították (az egyik a központi felvonóoszlop helyéül szolgáló hegygerincre, a másik Col du Midi csúcsára közlekedett). Ellentétben a meglévő két szakasz "klasszikus" épületeivel az új völgyállomásnak - a kor "futurista" hangulatát idézve - egyszerű, égbetörő vonalakkal rendelkező vasbetonszerkezetet álmodtak meg, az erre telepített felvonó-vezérlő építmény kialakítása is merőben szokatlan volt.

www.remontees-mecaniques.net

A harmadik szakasz alsó végállomása. Az építkezések idáig jutottak. A vasbeton szerkezet viszont majdnem kész: a tervek szerint is egy végtelenül egyszerű, mindennemű borítást nélkülöző épületet szántak ide, középpontba helyezve a funkcionalitást. A képen látható, 45 fokos lejtőn lévő "kocsiban" a felvonó hajtóműve, valamint a vezérlőhelyiség kapott volna helyett. Ez a szerkezet a vasbetonra szerelt síneken mozgott volna, dinamikus ellensúlyként biztosítva a tartókábelek optimális feszességét, amelyen majd a felvonó két kabinja gurul. A feszesség mellett biztonsági szerepe is lett volna ennek a megoldásnak: például a kábelek fagyása esetén a többletsúlyuk a kocsit előre húzná, ezáltal figyelmeztetve a vezérlőt, hogy váltson lassú menetbe. A szokatlan szerkezetre az is lehet a magyarázat, hogy a két kilométer hosszú kötélpályát csupán egyetlen felvonóoszlop támasztotta volna alá, így nagyobb mértékű lett volna a kábelek belógása is.
(www.remontees-mecaniques.net - Monchu)

A második világháború kirobbanása ellenére a munkálatok nem álltak le, azok majdnem végig folyamatosan haladtak, a fegyveres konfliktus utolsó éveiben, illetve az azt követő időszakban azonban jelentősen lelassultak. A mostoha időjárási körülmények, illetve az időközben jelentkezett technikai fiaskók miatt is akadozó és sajnos balesetektől sem mentes építkezés egyre több pénzt emésztett fel. A meglévő kötélpályákra is lassan ráfért volna egy átfogó felújítás, nemcsak kora, hanem technikai elavultsága miatt is. A biztonságos üzem érdekében kisebb renoválásokon természetesen átestek - ekkor kaptak korszerű kabinokat is - szállítókapacitásuk azonban már kevésnek bizonyult. Ráadásul az átadást követően még mindig nem érték volna el Aiguille du Midi csúcsát, tehát az utolsó, azaz a negyedik szakasz kiépítése még hátra volt. Mindezeknek köszönhetően kirajzolódott egy teljesen újragondolt, új vonalon közlekedő, sokkal korszerűbb technikai megoldást felvonultató és csupán két szakaszból álló felvonó-rendszer megvalósításának terve. Amilyen hosszú ideig tartott az elődlift részleges kiépítése, oly gyorsan készült el az új kötélpálya, amelyet 1955-ben meg is nyitottak a nagyközönség számára. A hivatalos átadó előtt négy évvel, 1951-ben a régi felvonórendszert a helyi hatóságok biztonsági okokra hivatkozva a kirándulók és sízők elől lezáratták, azt már csak építkezési feladatokra használhatták, 1958-ban pedig végleg leállították.

ch_map_s.jpg

 A felvonórendszerek elhelyezkedése. Sárga vonal: a húszas években elkészült rendszer (Les Pélerins - La Para - Les Glacier); piros vonal: a befejezetlen szakasz (Les Glaciers - Col du Midi); kék vonal: a ma is közlekedő, kétszakaszos felvonó. (Google Earth)

am_05.jpg

Az új felvonó átadása után a régi kötélpálya-rendszert nem bontották el, így az épületek, felvonóoszlopok, sőt még a kabinok is fellelhetőek, amíg ellenállnak a természet erőinek (illetve a vandál kezeknek). A képen a második lift-szakasz, Les Glaciers nevű felső végállomása látható, jobbra tőle pedig a félbemaradt harmadik szakasz maradványai.
(www.camptocamp.org - Christian)

am_08.jpg

A harmadik szakasz alsó végállomásának félkész maradványai. A korábban említett, sínen mozgó vezérlő-kocsinak - úgy látszik - idővel nyoma veszett. (www.camptocamp.org - Maria Goran)

am_07.jpg

La Para - Les Glaciers szakasz egyik rozsdásodó felvonóoszlopa. A háttérben jobboldalt a napjainkban is üzemelő felvonó egyik kabinja látható. (www.camptocamp.org - Christian)

www.aiguilledumidi.net

Col du Midi (3600 m), azaz a harmadik, befejezetlen szakasz felső végállomása 2008-ban. Kész csoda, hogy az állványzat ennyi időt kibírt, méghozzá az itt uralkodó zord időjárásban.
(www.aiguilledumidi.net)

www.remontees-mecaniques.net

La Para középállomás még meglévő, második generációs kabinja - kidekorálva.
(www.remontees-mecaniques.net - L. Berne)

am_06-wiki.jpg

A legjobb állapotban jelenleg az alsó szakasz völgyállomása van, amelyet a 2000-es években teljesen felújítottak, ezzel is emléket állítva a felvonóépítés úttörőinek. A képen is látható, kötélpálya felőli nyitott oldalát üvegfallal zárták le. A Gare des Glaciers nevű, ma szálláshelyként üzemelő épületben különböző nagyságú és felszereltségű szobák kaptak helyett, valamint egy nagy közösségi terem is kialakításra került. (Wikimédia - AntonyB)

aiguille-du-midi.jpg

És amely végül elérte Aiguille du Midi csúcsát: a kötélpálya 1955-re készült el, majd 1991-ben egy átfogó felújításon esett át. (Wikimédia - Clément RAOUX)

 

Kapcsolódó oldalak:

 

1 komment

Címkék: Franciaország Mont Blanc nagykabin Aiguille du Midi Chamonix inga-üzem


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr1611693069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2016.09.15. 22:54:49

Még az átkosban, kicsit kiszabadulva, 1984-ben jártunk itt a csúcson. Magyar volt fent az egyik gépkezelő. :D
Elképesztő a kilátás, már amikor van, igaz ötpercenként változik az időjárás.A kis japán turisták (pólóban, miniszoknyában, sortban jöttek fel) arcára ráfagyott a mosoly, szó szerint...
Lassan megint kéne menni, olvasom, hogy van egy csomó új fejlesztés a környéken...Na majd talán jövő nyáron.