Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.06.13. 12:17 BundesBlog

Képes nyári beszámoló Salzkammergut környékéről

Az idén kivételesen korábbra (május legvégén, illetve június legelején) tervezett ausztriai kirándulásom alkalmával igazi előszezoni hangulattal szembesültem. Salzkammergut néhány turisztikai gócpontját, mint például Hallstatt városkáját vagy Gmundent leszámítva a többi helyszínt viszonylag szerényebb számú közönség látogatta, nem beszélve a hegyi Hüttékről: az egyik ilyen helyen például én voltam az egyetlen ebédelni vágyó vendég, miattam kapcsolták fel a vendégtér világításait, valamint a háttérzenét. Az alábbi beszámolóban három helyszín kerül bemutatásra.

Katrin Seilbahn – Bad Ischl

Bad Ischl hallatán a turistáknak általában a következők ugranak be: isler sütemény, gyógyfürdő, Ferenc József császár, Lehár Ferenc zeneszerző. Talán kevesebben tudják, de az ötvenes évek legvége óta "házi" síhellyel is rendelkezik, méghozzá a délnyugatra fekvő 1542 méteres Katrin-hegyen. A nyáron is működő négyszemélyes gondola lift osztrák viszonylatban már korosnak számít: 1978 óta közlekedik, leváltva az 1959-ben üzembe állított elődjét.

dsc_0041.jpg

Életkép a Katrin-lift völgyállomásának várócsarnokában. Nyári szezonban, főleg ha még kevés az utas (fénykép készítésekor én voltam az egyedüli), szakaszosan, azaz félóránként indítják be a felvonót. Ha az utasok elfogytak és az összes kiránduló megérkezett a felső végállomásra, ismét leállítják a következő kezdési időpontig. A fotón látható óra szerint még öt percet kellett várnom, hogy kinyissák az üvegajtót.

 dsc_0042.jpg

Az alsó végállomás felvonóházában az előd-lift garnitúrájából ki volt állítva egy kabin. Ezek még kétszemélyesek voltak: a bal oldali képen látszik az ajtó mellett lévő két síléctartó. A jobb oldali fotón látható, kabinra erősített fura csövek kvázi "lökhárítóként" funkcionáltak: a végállomáson miután lejöttek a végtelenített kötélpályáról, egymás mögött sorakozva lassan körbefordulva várakoztak az újbóli útra, ilyenkor egymásnak koccanhattak, a lökhárító megléte nélkül megsértve például a plexiüvegezésüket.

A képes beszámolót színesítve videofelvételt is készítettem a lefelé vezető útról. (Ha nem jelenne meg a beágyazás: YouTube link)

 

dsc_0077.jpg

Fentről nemcsak Bad Ischl városát csodálhatjuk meg, hanem a távolban a Traunsee déli végét is.

dsc_0070.jpg

Katrin-hegyet egyébként teljesen körbe lehet kirándulni. A képen a Hallstatti-tó északi kanyarulatát láthatjuk, a háttérben blog-oldalunk egyik régebbi szereplőjével, a Krippenstein vonulataival.

Feuerkogelbahn - Ebensee

A Traunsee déli csücskénél lévő Ebensee település liftje több szempontból is érdekes. Először is a német Bleichert közreműködésével gyártott előd-liftet már 1927-ben megnyitották a nagyközönségnek, ezzel megszerezve Ausztria harmadik legrégebbi nagykabinos felvonója címet (a Tiroler Zugspitzbahn, illetve a Raxseilbahn után). Az 1588 méteres magasságra vezető kötélpályát természetesen többször korszerűsítették: 1946-ban nagyobb (18 helyett 25 személyes) kabinokat kapott a Jenbacher Werke gyártól, az ötvenes évek közepén a hajtóművet modernizálták, megnövelve a maximális utazósebességet. A legnagyobb mértékű korszerűsítést 1985-ben végezték el rajta, gyakorlatilag a felvonóházakat leszámítva mindent lecseréltek. A nyolcvanas évek formatervi trendjének megfelelő kinézetű, immár 37 személyes kabinpárt kapott elektromos ajtóvezérléssel, a felvonó legnagyobb sebessége pedig a korábbi 6,2 m/s-ról 12 m/s-ra (kb. 43 km/h-ra) emelkedett.

A felvonó másik érdekessége, az 1960-as években forgatott Kémek a Sasfészekben című angol-amerikai háborús filmben történő szereplése. Erről egy korábbi bejegyzésben már megemlékeztem.

 dsc_0248.jpg

Feuerkogelbahn völgyállomása. Liftrekonstrukciók alkalmával bevált és megszokott módszer, ha meg kívánják hagyni a meglévő épületet, ugyanakkor nagyobb méretű kabinra cserélik az elődöt, jobbra-balra mozgó csúszóperont építenek be. Miután a szállító egység elhagyja az épületet, a peron átcsúszik a másik oldalra, fogadva az ellen-kabint.

dsc_0261-s.jpg

A fenti két képen ugyanaz a felvonóház, csak belülről. A bal oldali fotón jól kivehető a lépcsősorral egybeépített csúszóperon.

dsc_0325.jpg

A felső végállomástól kb. negyedórás séta után, a Kranabethhütte felől nézve. A hátteret Gmunden városa szolgáltatja.

dsc_0305.jpg

Feuerkogel természetesen sípályákkal is rendelkezik, a képen az egyik korongos húzóliftje látható. A fotó azért érdekes és szokatlan, mert nyáron a húzóegységeket teljesen le szokták szerelni: csak a felvonóoszlopok és az üres kötélpálya árulja el, hogy télen egyébként ott sílift üzemel. Jelen esetben - valószínűleg karbantartási céllal - azonban csak az alsó részüket távolították el.

dsc_0348.jpg

Az 1946-ban gyártott, második generációs kabint az egyik hegyi étterem mellett állították ki. Új funkciója szerint a Feuerkogel felvonó történetét bemutató múzeum. Mind a kabin, mind a benne lévő fotótablók állapota sajnos folyamatosan romlik. Egy-egy napsütés fakította fénykép le is esett a tablóüvegek aljára.

dsc_0358.jpg

A kabinmúzeum belülről. A központi helyet elfoglaló portrén Rudolf Ippisch, a Feuerkogel kötélpályájának kiötlője látható.

dsc_0355.jpgdsc_0354.jpg

A régi és az új teherhordó kötél egy-egy darabját is kiállították: a kötélgyártás fejlődése szembetűnő.

Feuerkogel felvonóról is készítettem egy rövid videót. 0:34-nél megfigyelhető a régi kötélpálya egyik vasbeton oszlopának fundamentuma. A legvégén látható a lift elektromos ajtóvezérlése működés közben. (YouTube videolink)

Kulm sísánc - Taupliz/Bad Mittendorf

Síugró versenyek egyik rendszeres résztvevője a Kulmkogel oldalában létesített természetes sánc - méreteit tekintve a pontos megnevezése sírepülő sánc, mely több átépítést is megélt, legutoljára 2014-ben, így elődjénél természetesen még nagyobb lett - az ún. hillsize jellemzője már eléri 225 métert. (Dióhéjban a hillsize az indulási és érkezési pont közötti távolság. A sánclejtő alján található érkezési pont környékét kell minden versenyzőnek megcéloznia. Ha mindenki másnál messzebb sikerül túlszárnyalnia azt, sáncrekordot állít fel.) Versenyen kívül a műtárgy szabadon látogatható. Tekintve, hogy a legutóbbi átépítés előtt sem rendelkezett szerény méretekkel, még a 2004-es rekonstrukció alkalmával a versenyzők és a személyzet részére ülőliftet is telepítettek, a zsűri és közvetítő épületnél pedig egy középállomást is kialakítottak.

dsc_0470-s.jpg

 Sánc mellett közvetlen balra (és kissé följebb) látható a zsűri és közvetítő épület, kicsivel még arrébb, szintén balra a természetes sánc erdejében vezet az ülőlift nyomvonala.

dsc_0450.jpg

Sánclift alsó állomása..

dsc_0465.jpg

.. valamint a középállomása. A gyártással a dél-tiroli Leitner céget bízták meg.

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Ausztria Salzkammergut nagykabin gondola-lift Leitner Ebensee Bleichert Girak Katrin Bad Ischl nyári beszámoló Feuerkogel


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr688801510

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.