Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.05.23. 14:45 BundesBlog

Madeira panoráma-felvonói

Madeira-szigetcsoport központi vulkanikus tömbjét egy hatalmas hegylánc uralja, az óceánpartok legtöbbször sziklaszirtekben, illetve nagyon meredek partszakaszokban végződnek. Ennek megfelelően nagyon kevés jó kikötőhellyel rendelkezik - ez alól kivétel a szigetcsoport székhelyének, Funchal településének otthont adó szakasz. A hatalmas sziklatömbök tövében lévő kisebb-nagyobb földsávokon, azaz teraszokon egzotikus gyümölcsösöket, szőlőket, illetve a turizmus fellendülésével strandsávokat is találunk.

A kötélpályák kiépítésével elsősorban a sziklaszirtek fennsíkjain lakó gazdák munkáját kívánták segíteni, könnyebb és gyorsabb lejutást biztosítva a termőföldekhez, azonban ezen közlekedési eszközök a turisták körében is egyre népszerűbb, sőt már üzembe helyeztek felvonókat kizárólag idegenforgalmi célból is.

madeira-map.jpg

Madeira felvonóinak földrajzi elhelyezkedése (OpenStreetMap)

Funchal (1)

A felsorolást rögtön egy kivétel indítja: a több mint százezer fős Funchal két kötélpályája Madeira többi liftjéhez képest viszonylag enyhe meredekséggel bír. Az egyik (2000-ben átadott) lift az erre közlekedő fogaskerekű vasutat váltotta fel. A kiskabinos gondola felvonó a város félkör-szerű kikötőjének (Édeskömény-öböl) központi részéről indul a sziget belseje felé. Egyenletesen emelkedve, a sok kis domboldalra épült házak felett lebegve eljutunk az 560 méterrel feljebb lévő - székhellyel teljesen egybeépült - Monte nevű településig, ahonnan az egész óceánöböl belátható. A 3,7 kilométeres távot körülbelül 15 perc alatt teszi meg "kényelmes" tempóban.

madeira02.jpg

A felső végállomástól nem messze, háttérben az öbölparttal. (flickr.com - stevekeiretsu)

madeira01.jpg

Óceánpart felől a sziget belseje felé nézve. (flickr.com - nutmeg66)

Nem messze a felső végállomástól indul a másik, 1,6 kilométer hosszú, szintén kiskabinos kötélpálya, amely a város fő nevezetességének számító, 70 000 négyzetméteres Trópusi kertet szolgálja ki:

madeira03.jpg

(flickr.com - Michael Gaylard)

Achadas da Cruz (2)

Látványos, meredek lifttel a sziklafal fennsíkján lévő települést kötik össze a mélyben lévő óceánparttal és parcellázott földterasszal. A felvonót a speciális kötélpályákra szakosodott osztrák Reisch Maschinenbau építette 2001-ben. Természetesen nem csak a turisták használják, hanem a helybéli gazdák is. A hatszemélyes, ingaüzemű kabinpár nyitva tartási idejére figyelni kell, mert este hat óra után a következő indulásra egészen délelőtt nyolc óráig várni kell..

madeira04.jpg

A mélyben a parcellázott földterasz széle látható. (www.visitmadeira.pt)

madeira05.jpg

(Wikimédia - zarco (coeli))

Cabo Girão vagy "Rancho" - Estrada de Santa Clara (3)

Funchaltól nyugatra (Estrada de Santa Clara mellett) található hegy óceánra néző sziklafala tövében újabb, kisebb méretű megművelt földteraszt találunk. 2003 óta üzemel itt ingaüzemű kiskabinos felvonó elsősorban a helyi gazdák munkájának megkönnyítése céljából. Kissé bonyolult menetrendjére itt is ajánlatos figyelni.

madeira06.jpg

(lift-world.info - Frank)

(YouTube videó-link)

Fajã dos Padres - Szerzetesek terasza (4)

Funchaltól szintén nyugatra fekvő, 300-350 méter magas sziklaszirtek tövében szőlőültetvényes teraszt találunk, melyet kizárólag a tenger felől lehetett megközelíteni (eredetileg a jezsuita rend szerzetesei művelték, innen is származik a Fajã dos Padres, azaz a Szerzetesek terasza név). Később egy enyhén ferde szögben közlekedő üvegkabinos személyfelvonót építettek, elérve ezt a keskeny partszakaszt a fennsík lakott területével. Újdonság az ezt leváltó, 2016 áprilisában átadott ingaüzemű kötélpálya, melyet a strandoló közönség is használ.

madeira07.jpg

Az idén átadott kötélpályát megelőző időkben a háttérben látható felvonóval lehetett lejutni a tengerpartra. (Wikimédia - Dirk Klaassen)

Santana - Rocha do Navio (5)

A sziget észak-keleti részén közlekedő felvonó szintén a mezőgazdasági dolgozók számára épült 1997-ben, mára turisztikai funkciót is betölt. Az 500 méter magas fennsíkon lévő Santana települést köti össze az alatta fekvő Rocha do Navio természetvédelmi területtel. Érdekessége, hogy a kötélpálya vonalvezetése szinte teljesen párhuzamos az óceánpart (és a sziklafal) vonalával.

madeira08.jpg

(Wikimédia - Thomas Hobbs)

(YouTube videó-link)

Garajau (6)

Funchaltól keletre lévő, 200 méteres tfsz. magasságban fekvő település 2007-ben kapott felvonót az osztrák Doppelmayr közreműködésével. A szintén ingaüzemű kiskabinos lift kizárólag turisztikai célt szolgál, elérve a település alatt elterülő kicsiny tengerparti földsávot, ahol a strandoláson kívül kipróbálhatjuk például a könnyű-búvárkodást is. A terület a Portugál Tengeri Nemzeti park része.

(YouTube videó-link)

madeira09_1.jpg

A képen jobbra lévő, sárga színnel bekarikázott épület az alsó felvonóállomás. (Wikimédia - Xosema)

 

 Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: tengerpart Portugália Madeira gondola-lift CWA inga-üzem


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr498736736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.