Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.02.21. 13:23 BundesBlog

Dubrovnik panoráma-kötélpályája

Horvátország legdélibb kikötővárosát, Adria gyöngyét talán már nem kell bemutatnom senkinek. Mondhatni szinte adta magát az ötlet, hogy a Dubrovnik mögött közvetlen elterülő, 412 méter magas Srđ-hegyre egy kötélpálya épüljön, hiszen onnan a kilátás az elénk terülő óvárosra, az adriai térségre, valamint a környező szigetekre páratlan.

Az elhatározás még a titói szocialista Jugoszláviában született a hatvanas évek végén. A Szovjetunió felé el nem kötelezett státuszt élvező dél-szláv államban a megbízást egy "nyugati" cég, az osztrák Waagner-Biro acélipari és kötélpálya gyártó vállalat nyerte, az ingaüzemű nagykabinos lift 1969 júliusára állt üzembe. A nagy népszerűségnek örvendő felvonó egészen a kilencvenes évek legelejéig, az akkor kirobbant dél-szláv háborúig üzemelt. A katonai szempontból kiemelt stratégiával bíró Srđ-hegy a horvát és szerb-montenegrói csapatok közt dúló harcok egyik leghevesebb helyszínévé vált, melynek következtében a dubrovniki felvonó, többek közt annak felső végállomása is súlyosan megrongálódott. A háború után a város műemlék épületeit az UNESCO segítségével újjáépítették, azonban a kötélpálya felső torzó-épülete még sokáig ott állt kvázi háborús mementóként.

A változásra 2010-ig kellett várni, ekkor adták át a Doppelmayr-csoporthoz tartozó, svájci Garaventa gyártmányú kötélpályát. Az ingaüzemben közlekedő 30 személyes kabinpár kb. 4 perc alatt ér fel a 18. századi katonai erőd szomszédságában található állomásra. A vendégeket a lenyűgöző panorámán kívül egy lépcsőzetes elrendezésű, teraszos étterem is várja, valamint a mellette lévő erődítményben berendeztek egy állandó kiállítást a környéken zajlott délszláv honvédő harcokról.

A  felvonónak van hivatalos weblapja is, ahol is egy "virtuális körpanoráma" segítségével megcsodálhatjuk az elénk táruló adriai térséget, az i-betűs ikonokra kattintva pedig az egyes helyekről (szigetekről, épületekről) kaphatunk hasznos információkat: www.dubrovnikcablecar.com.

dub01.jpg

 Az első generációs, osztrák gyártmányú felvonó egy korabeli képeslapon. (www.zeljeznice.net/forum - milan_s)

dub02.jpg

Srđ-hegyre gyalogosan is fel lehetett jutni. A háború után ez a felvonóház-torzó fogadta az ide érkezőket egészen a 2009-es augusztusi elbontásáig. (www.rat-u-gradu.alat.hr - Pero Matić)

 dub03.jpg

2010-ben beüzemelt, CWA gyártmányú panoráma-kabinpár egyike. (www.lift-world.info - Christoph Kuhn)

dub04.jpg

Érkezés a 405 méter magasan fekvő, felső végállomás- és kilátó teraszhoz. Mindkét terminál szellősen lett kialakítva, azaz nem egy klasszikus értelemben vett (fedett) doboz-épületbe érkeznek a kabinok - a mediterrán időjárási viszonyoknak köszönhetően erre nincs is szükség. (www.lift-world.info - Christoph Kuhn)

dub05.jpg

A kötélpályát egyetlen felvonóoszlop támasztja alá. Formáját és kialakítását tekintve ugyanaz, mint ami az előd liftnél is volt - természetesen egy átfogó rekonstrukciót végrehajtottak rajta. (www.lift-world.info - Christoph Kuhn)

Videó egy oda-vissza útról. (link)

 

2 komment

Címkék: Horvátország Dubrovnik nagykabin CWA Garaventa


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr628407334

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

király2644 2016.02.21. 16:08:33

Tavaly volt szerencsém Dubrovnikban járni. De ami a felső végállomáson van, az egyenesen turista lehúzás. Fönt gyakorlatilag nincs semmi, az erőd nagy részén szemét mindenhol, és a vicc, hogy ki is van írva, hogy belépés csak saját felelősségre...... Az étterem az a tipikus panorámás étterem, magyar pénztárcához nem mérhető árakkal. Persze normális panoráma csak az étteremből van, ahonnan látni a várost és nem fizetős, ott meg tömegnyomor...

A kötélpálya kívülről is elég tetszetős, de egy oda vissza út (8 perc) fejenként 4000 huf, ezért mi inkább sétáltunk. A kiállítás fent egy nagy terem, fényképekkel, szintén fizetős...

Fel lehet sétálni az erődbe - kb 1,5 óra gyalog, egy nagy szerpentin -, de az egy köves út, nincs karbantartva, kitörik az ember lába, mire felér nem is vállalják be sokan, inkább kifizetik a felvonót....

Amúgy elég gyakran látni, hogy a felvonó oszlopokon kecskék süttetik a hasukat...

Szóval szép a felvonó, de ami fent van, az egy nagy lehúzás....

Wilson 2016.02.23. 11:41:06

Dubrovnik en masse egy nagy lehúzás - zsúfolt, levegőtlen, pofátlanul drága, mindenütt érzi az ember a jól megtervezett, arcátlan lehúzást. Az óvárost nem lakják, az egész egy turista látványosság, mesterkélt, bóvli. A turizmusból élő ottani horvátok elég flegmák, buták, igénytelenek. Nagy csalódás volt Dubrovnik. Mi Bosznián keresztül mentünk oda - na, az egy elvarázsoltan, drámaian szép ország minden történelmi átka ellenére, hihetetlenül kedves emberekkel. Hasonlóképp kedves, emberi hely még Montenegro. Dubrovnik elszállt. Kár.