Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2016.01.12. 14:40 BundesBlog

Salzbergbahn - Hallein hajdanvolt felvonója a sóbányához

Ausztriában, a Salzburg-tartománybeli Hallein egyik nevezetessége, a tőle nem messze található sóbányája. Fontos tény, hogy maga a kitermelő hely nem a városban, hanem a 325 méterrel fölötte lévő Bad Dürrnberg nevű falucskában található az osztrák-bajor határ közelében. Mindazonáltal a bánya Halleinhez tartozott, melynek köszönhetően hosszú időkig a településnek anyagi jólétet biztosított - ehhez még hozzájárult adneti márvány-bányászata is.

Bad Dürrnberg bányája egyike a világ legrégebbi só-lelőhelyeinek, a körülbelül 2500 éve ott élt kelták is ismerték. A tárnákba turisták is lemehetnek csoportosan egy kis bányavasút, valamint egy hatalmas fa csúszda segítségével. Mindezek mellett a környék glaubersó tartalmú gyógyfürdővel is rendelkezik, ez mozgásszervi és felső légúti betegségek kezelésére javallt.
A meredek hegyoldalba épült település könnyebb megközelítése érdekében a második világháború után Marschall-segély bevonásával egy gondola liftet építettek Halleinből, amelyet a helyi lakosság és a látogatók is egyaránt használtak, kiváltva az alatta kanyargó eléggé keskeny és meredek, valamint nem túl jó minőségű hegyi-utat.

bad_durrnberg.jpg

Egy korabeli képeslapon, igaz utólag berajzolva, de elhelyezkedés szempontjából helyesen feltüntetve látható, hogy hogyan is vezetett a felvonó útvonala. Lent a völgyben tehát Hallein fekszik, fölötte Bad Dürrnberg bányásztelepülése. Nem messze a felvonó felső végállomásától volt a bánya bejárata. Háttérben a 2522 méter magas Hoher Göll (osztrák-bajor) határhegy látható. (plus.google.com - Maxi. ESB - COSY Verlag)

Az osztrák Girak által gyártott liftet 1952-ben adták át és kb. ötven évig üzemelt, bezárása után nem sokkal, azaz 2002-ben el is bontották. Sorsa igazából már a nyolcvanas évek elején kezdett megpecsételődni, amikor átadták a korszerű és a téli szezonban is nyitva tartó L256-os országutat Hallein és Dürrnberg között, így már a turistabuszok is könnyedén elérték a bányamúzeum területét. A lebontás után csupán a hegyi végállomás épülete maradt meg úgy tíz esztendeig, amikor azt is elbontották.

bad_durrnberg_08-c.jpg

Az ebay nevű aukciós oldalon kínálnak eladásra régi, postai bélyeggel ellátott és lepecsételt képeslapokat is, néhány Euróért. Ezek között találhatunk néhányat a Salzbergbahn felső (dürnbergi) végállomásáról.. (www.ebay.at - COSY Verlag)

bad_durrnberg_07-c.jpg

..valamint a halleini alsóról is. (www.ebay.de - COSY Verlag)

bad_durrnberg_04-dokumentationszentrum.jpg

bad_durrnberg_05-dokumentationszentrum.jpg

Képek a bezárt felső végállomás épületéről, 2010 környékén. Mára már ezt is elbontották. (www.dokumentationszentrum-eisenbahnforschung.org)

bad_durrnberg_02.jpg

A kabinflotta egyik tagja más "munkakörben": a közeli sípályát kiszolgáló Zinkenlift kassza-fülkéjeként. (www.meinbezirk.at)

bad_durrnberg_03.jpg

A fenti kabin is a Salzbergbahn flottáját képezte. Alakja jelentősen eltér az előző képen látottól, melyre az lehet a magyarázat, hogy a szállítóegységeket a valamikor a felvonó történetében lecserélhették más típusúakra. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

Sajnos a Sazbergbahnról az interneten nem sok (korabeli) anyagot lehet találni (ha mégis van valakinek, mindenképp szóljon!), azonban ha kíváncsiak vagyunk, hogyan is működött, nem kell mást tennünk, mint a szomszédos, Felső-Ausztria tartományba utazni, a még mindig üzemelő és műszakilag nagyon hasonló Zwölfernhornbahn megtekintése végett, a Wolfgangsee partjánál. Róla bővebben ebben a bejegyzésben is lehet olvasni: Hogyan működik a kis-kabinos és ülős gyorslift?

zwölferhornseilbahn-24605.jpg

Hasonló kinézetű kabinokkal és műszakilag hasonló felépítésű felvonó üzemel a Wolfgangsee partjánál lévő St. Gilgenben is. Aki kíváncsi, hogyan is működött a Salzbergbahn, az még itt kipróbálhatja. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Ausztria gondola-lift


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr308258508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.