Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. október 09. 09:54Ritka baleset: kisrepülőgép akadt fenn a sílift drótkábelein Teglio település mellett található Prato Valentino (Valtellina) síterep ülőliftjébe repült bele egy ultrakönnyű típusú repülőgép,...
  • Lapszemle: index.hu
    Lapszemle: index.hu 2019. augusztus 11. 18:11Valaki jó ötletnek gondolta elvágni a drótkötélpálya kötelét Szándékosan elvághatták egy népszerű idegenforgalmi látványosság, a Vancouvertől északra lévő Sea to Sky 885 méter magas...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2019. május 12. 12:17"Nézze meg a Mátrát libegve is!" Átadták a Mátra első libegőjét, amely Mátrafüred-Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Az Oxygen Adrenalin Park saját finanszírozásában építette meg...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. február 27. 18:09Norvégia: Porsche dizájnt kapott az új kabinos lift (Bartholet Maschinenbau AG - News) A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

CoubCoub

 

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.11.24. 12:54 BundesBlog

Wetterhorn-Aufzug: azaz Svájc legelső személyszállító kötélpályája

1905-ben Wilhelm Feldmann német mérnök vezetésével és a svájci Von Roll vas- és acélipari vállalat kivitelezésében megkezdődött egy történelmi jelentőségű felvonó építése a Jungfrau-hegyvidéktől északkeletre fekvő, Grindelwald nevű településnél, a 3692 méter magas Wetterhorn lábánál. Három évvel később, 1908-ban át is adták a turistaforgalomnak Svájc legelső személyszállító kötélpályáját (az Aufzug elnevezést a németben egyébként az épületfelvonókra alkalmazzák, a Schwebebahn vagy Seilbahn csak később terjedt el a szakmában).

Az 1257 és 1677 méteres magasság között közlekedő liftet eredetileg egy négyszakaszos rendszer első tagjának szánták, mivel a végső cél maga Wetterhorn csúcsa lett volna. A kötélpályán két 16 személyes kabin közlekedett ingaüzemben, amelyek 2-2 teherhordó kábelen gurultak, illetve 2-2 vonókötél mozgatta őket 1,2 m/s-os (azaz 4,32 km/órás) sebességgel. A felvonó nemcsak úttörő volt a maga nemében, hanem kialakítását, biztonsági rendszerét tekintve is figyelemre méltónak számított, annak ellenére, hogy ebben az időszakban nem léteztek konkrét biztonsági szabályzatok és előírások, mint napjainkban. A kötélpályát mozgató hajtómű két független fékrendszerrel rendelkezett, valamint a kabinok futóművei biztonsági fogókészülékekkel voltak ellátva. Áramszünet vagy az elektromotor meghibásodása esetén egy manuális segédhajtómű segítségével tudták az utasokat lehozni. Sőt, a kabinoknál fellépő meghibásodás (pl. elakadás) esetén is volt megoldás: ugyanazon a kötélpályán közlekedő, de független meghajtással rendelkező, kvázi mentő-liftet lehetett bevetni, amellyel eljuthattak a bajba került személyszállító egységhez. A sziklás Wetterhorn zord természeti adottságaiból fakadóan a felső felvonóházat a masszívum falába kellett felépíteni, a völgyből vezető kötélpálya átlagos meredeksége pedig meghaladta 49 fokot.

wh01_2.jpg

Korabeli fotó a felső végállomásról. Kép jól érzékelteti, hogy mennyire meredek volt a kötélpálya a legfelső szakaszon. A V-alakú vasszerkezet felett lévő épület a gépház. (www.seilbahn-nostalgie.ch)

wh02.jpg

A kötélpálya egy másik szemszögből. (www.zeno.org)

wh03.jpg

A Luzerni közlekedési múzeumban ki van állítva a Wetterhorn-kabin hiteles másolata (egy másik kabin-másolatot a völgyállomás helyétől nem messze is kiállítottak). Mivel a kötélpálya meglehetősen meredek szögben vezetett fölfelé, a futómű pedig eléggé közel helyezkedett el a tetőhöz, így egy rést kellett hagyni a "tornácos bungalóra" emlékeztető személyszállító egység közepén, hogy az acélkábelek elférjenek. (Verkehrshaus der Schweiz - www.verkehrshaus.ch)

wh04.jpg

Természetesen az utazóközönséget nem engedték fel a tetőre, csupán a karbantartó személyzet mehetett a korláttal körbekerített felső részre. Az első ilyen típusú felvonóra körülbelül száz évet kellett még várni Svájcban. A fotó készítésekor a Wetterhorn oldalánál lenyúló Grindelwald-gleccser nyelve még egész mélyen leért a völgyig, amit a felvonóból is meg lehetett csodálni. Háttérben a hegymászók körében népszerű, 3970 méter magas Eiger látható. (Grindelwald for excellence - www.griwa.com)

wh09.jpg

Komolyan készülhettek a többi szakasz megépítésére is, hiszen a képen látható, eredeti menetrenden is I. Szekcióként van feltüntetve a Wetterhorn-lift. A tábla tanúsága szerint 30 percenként indultak a kabinok fel-, illetve lefelé, reggel fél nyolc és este hét között, déli 12 és 13 óra között pedig ebédszünetet tartottak. (www.alpinforum.com - schifreak)

Sajnos a felvonó pályafutása nem tartott sokáig. A bezárásnak nem műszaki, hanem tisztán financiális okai voltak. Hiába kereste fel számos turista a megnyitást követő időkben, az I. Világháború végleg közbeszólt. Svájc noha semleges maradt és harcok nem dúlták, a turizmus oly mértékben megcsappant, hogy a kötélpálya üzemeltetése veszteségessé vált, így 1915-ben leállították. Érdekes módon a rá következő békeidőkben sem nyílt lehetőség az újranyitásra, így a végleges elbontás mellett döntöttek. Az épületek közül csak a felső végállomás maradt meg épségben.

wh07.jpg

A felső végállomást nem bontották el, sőt jelenlegi állapotát nézve áteshetett némi renováláson is - a képen nem szereplő, alsó épületből azonban nem sok maradt. (www.hikr.orgchamuotsch)

wh08.jpg

Grindelwald látképe napjainkban, háttérben a Wetterhorn. A piros vonal a hajdanvolt kötélpálya helyét jelöli. Az ezerkilencszázas évek elején a csúcsig vezető, négyszakaszos kötélpálya-rendszer tervének megvalósítása emberfeletti teljesítmény lett volna. (kép: www.summitpost.org - gimpilator)

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: történelem Svájc kabinos-lift Wetterhorn


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr328102600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.