Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.11.11. 00:48 BundesBlog

Tizenöt esztendeje történt a kapruni tragédia

A most következő, szokatlanul komor hangulatú bejegyzés apropója egy gyászos évforduló: 15 éve, azaz 2000. november 11-én történt Ausztria legsúlyosabb felvonó-katasztrófája.

Előzmények

A 910 méteren fekvő völgyből Kitzsteinhorn gleccsersípályája aljához, azaz a központi, 2500 méter magasan lévő, Alpincenter nevű állomásig eredetileg egy kétszakaszos, nagykabinos lifttel lehetett feljutni (a második szakasz még most is látható, teher- és személyzeti felvonóként használják). A jóval nagyobb befogadó képességű és gyorsabb feljutást biztosító siklójárművet 1974-ben adták át az osztrák Waagner Biro acélipari és felvonógyártó vállalat közreműködésével. A sínpályán két 180 személyes szerelvény közlekedett ingaüzemben, maga a pálya 3900 méter hosszú volt, ebből 3,3 kilométer alagútban vezetett, a kitérő is - ahol a járművek találkoztak - a hegy gyomrában kapott helyet. Egyébként a magasan fekvő síterepek gyors eléréséhez ez a fajta közlekedési eszköz nem volt ismeretlen, mivel 1 kocsi egyszerre száz vagy kétszáz személyt is képes elszállítani egyetlen odaút alkalmával, az üzem pedig bármilyen rossz időjárási körülmények között is folyamatosan fenntartható. Hátrányaként lehet említeni a minél hatékonyabb szállítókapacitás érdekében fellépő zsúfoltságot, főleg főszezonok alkalmával.

kaprun2-1.jpg

Sikló még az eredeti, 1974-ben üzembe állított járműpár egyikével. A páros egyik tagja a Gletscherdrachen, a másik a Kitzsteingams fantázianevet kapta. Az alsó végállomás nem volt fedett. (www.funimag.com - Michel Azéma)

kaprun2-2.jpg

A pálya alsó, 600 méteres szakasza a szabadban vezetett, háttérben az alagút bejáratával. (www.funimag.com - Michel Azéma)

kaprun2-3.jpg

Hegy gyomrában lévő kitérő a két eredeti járművel, nem sokkal az átadás után. Csak a fotó kedvéért állították meg így őket. (www.alpinforum.com - schifreak)

1993-ban egy átfogó rekonstrukció keretén belül a régi járműpárt leselejtezték és egy korszerű formatervezésűre cserélték le, melyet az osztrák Swoboda karosszériagyár szállított. Ebben az időben már egy másik, kétszakaszos felvonó-rendszer is közlekedett a siklóval párhuzamosan - a régi nagykabinos liftek helyett, így a nyári felújítás ideje alatt is zavartalanul üzemelhetett a gleccser.

kaprun2-4.jpg

A rekonstrukció utáni új jármű egyike. Az elnevezéseket megtartották: a nagy 'G' betű a KitzsteinGams-ot, a másik szerelvényre festett 'D' pedig a GletscherDrachen-t jelölte. (www.funimag.com)

2000.11.11.

A siklópárt a hegyállomáson lévő elektromos hajtómű mozgatta acélkábel segítségével, a szerelvényeket ellátták hidraulikus biztonsági fékberendezésekkel, illetve minden járművön felügyelő személy is utazott, aki legelöl egy szeparált fülkében foglalt helyet. Többek között az ő feladata a tolóajtók központi zárása, illetve meggyőződni a biztonságos elindulás feltételeiről, erről a irányító központot értesíteni is kell. Az ellenőrzés azon a délelőttön is megtörtént, veszélyt nem észlelt. A katasztrófa forrását okozó tűz az elzárt hátsó (a visszaút alkalmával használt) vezetőfülkében keletkezett, nem sokkal az alagútba való behaladáskor. A jármű utasterét nem látták el fűtéssel, mivel az ott utazók síruhában tartózkodtak, az út pedig relatíve rövid, kb. 8 percig tartott. Azonban a vezérfülkékben a személyzet részére egy otthoni használatra tervezett (Fakir Hobby TLB márkájú) hősugárzót építettek be, mely álláskor fűtötte a kabint, induláskor pedig automatikusan kikapcsolt. Sajnos a fűtő berendezést a hidraulikus fékcsövekhez túl közel szerelték fel, amelynek csatlakozásaiból fékolaj szivárgott, igaz kismértékben, de annyira elegendő mennyiségben, hogy a hősugárzó még izzó állapotban lévő fűtőszálain keresztül felgyulladjon. A keletkezett füstöt a vezér csak későn vette észre, amikor a tűz miatt a féknyomás csökkenni kezdett, a szerelvény pedig az alagút sötétjében megállt, ráadásul a tolóajtók is hidraulikus vezérlésűek voltak, így azok sem működtek, az esetet pedig súlyosbította, hogy az utastérben nem voltak fölszerelve tűzoltókészülékek, csak a vezérlő fülkékben. A jármű törésbiztos üvegei nem voltak egyáltalán nyithatóak, csak néhány embernek sikerült egy-kettőt kiütni, akik a kocsi völgy felé eső részében utaztak. Közöttük tartózkodott egy önkéntes tűzoltó is, aki éppen szabadságát töltötte. Ő javasolta, hogy lefelé - első hallásra furának tűnve - a tűzön áttörve meneküljenek, mivel a ferde alagútban kialakult kémény hatás miatt a mérgező és forró füstben felfelé menet biztosan megfulladnának. Neki lett igaza: tizenegy társával együtt épségben elérték az alagút lenti bejáratát. Közben a járműfelügyelőnek sikerült kinyitni a szerelvény ajtajait, a többi, még eszméletüknél lévő utasokkal együtt felfelé indult el, kimenekülésük sajnos emiatt a döntés miatt lehetetlen volt. A tragédiában összesen 155 ember vesztette életét, többek között a lefelé tartó szerelvény felügyelője és az azon tartózkodó egyetlen utas is. A tűz olyan intenzíven tombolt, hogy füstje az alagút felső végénél lévő, 2500 méteren fekvő Alpincenter épületében is sűrűn gomolygott, 3 ember életét követelve.

kaprun2-7.jpg

A felfelé tartó szerelvény a tomboló tűzben teljesen kiégett. (www.spiegel.de - dpa)

kaprun2-8.jpg

A fentről jött (Gletscherdrachen nevű) szerelvény messzebb volt a tűz forrásától, ezért az épen maradt. A fenti képen a műszaki egység éppen levontatja. (www.hufu.at/arthur-warias/maerz01_08-1.htm)

kaprun2-5.jpg

Igazságügyi szakértők részletesen átvizsgálták az előző fotón szereplő sikló szerelvényt, amely nagy segítségnek bizonyult az eset rekonstruálása szempontjából, mivel az majdhogynem sértetlen maradt, így volt összehasonlítási alapjuk. A fenti kép szintén a vizsgálatkor készült, ahol is a vezérlő pult alsó részébe beépített, eredetileg háztartási célra készült hősugárzó látható, elülső és hátulsó burkolatát szétszedve külön-külön erősítették fel a pult falára. Közvetlen mögötte a hidraulikus fékrendszer vezetékei találhatóak. Üzemi körülmények között ezek 190 körüli bar nyomás alatt voltak. (www.dieaufdecker.com - KTZ)

Utóélet

A tragédia hatalmas felháborodást váltott ki világszerte (az áldozatok között osztrák, német, japán, amerikai, szlovén, holland, angol és cseh állampolgárságú is volt). A tömegkatasztrófa után a gyártó Swoboda céggel, a kapruni lifttársaság vezetőségével, a Bosch Rexroth nevű vezérléstechnikai céggel, valamint hatósági ellenőrökkel szemben büntetőeljárást folytattak le. A bírósági tárgyalás lezártával egyértelmű bizonyíték hiányában felmentették őket. Az osztrák Igazságügyi Minisztérium javaslatára azonban az áldozatok hozzátartozóinak és a tragédia túlélőinek a Kormány, a kapruni lifttársaság, illetve a Generali Biztosító közösen, összesen 13,9 millió Euró értékben fizetett kártérítést. A Swoboda karosszériagyárat 2001-ben más tulajdonosoknak eladták, neve 2005-től Carvatech lett.

kaprun2-6.jpg

A sikló völgyállomása mellett egy kriptaszerű emléképületet hoztak létre, ahol a látogatók leróhatják kegyeletüket. Minden üvegcsík egyedi színű, amely egy-egy áldozatot szimbolizál. (picasaweb.google.com - Josef Müller)

Természetesen az eset hatással volt a felvonó szakmára is: szigorították a biztonsági előírásokat, valamint számos rendeletet módosítottak, hogy ehhez hasonló tragédia többé ne forduljon elő. Így például minden sikló járművet ellátnak utastérbe szerelt kamerákkal, segélyhívó berendezésekkel, az automata ajtókat pedig vész esetén az utasok is ki tudják nyitni manuálisan, nem csak a felügyelő személyzet. Sajnos ezen biztonsági felszerelésekkel nem voltak ellátva a kapruni járművek.

A siklót a tragédia és a vizsgálat után nem kívánták helyreállítani, szerepét a szomszédságában telepített kötélpályák vették át. Az alagutat esetenként teherszállítási célokra használták, 2014-ben pedig a teljes lezárásáról döntöttek.


Hubertus Godeysen - Hannes Uhl: 155 - Kriminalfall Kaprun

A szerzőpáros 2014-ben jelentette meg könyvét "155" címmel, melyet ötévnyi kutatómunka előzött meg és tényfeltáró jelleggel mutatja be a tömegkatasztrófát követő bírósági procedúrát annak fényében, hogy miért nem született elmarasztaló ítélet senkivel szemben. (155.at)


 

Kapcsolódó oldalak:

8 komment

Címkék: katasztrófa sikló Ausztria Kaprun Swoboda Kitzsteinhorn


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr748058312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fingerbangs 2015.11.11. 19:33:23

szomorú történet :(

zsírdisznó 2015.11.11. 21:12:41

akik egy szabadnapos tűzoltó vezetésével a menekültek

themates 2015.11.11. 22:15:57

Mindenhol ott vannak a menekültek.

Amugy elképesztő, hogy képesek voltak azt a hősugárzót a képen látható módon beszerelni...

Első mohikán 2015.11.12. 03:22:36

Én azt nem értem, hogy a tűzoltó javaslatára csupán 11 ember indult lefelé, a többi 150-valahány nem hallgatott rá, illetve valószínűleg nem is hallották/találkoztak vele és felfelé próbálkoztak a meneküléssel, pedig szerintem elég nyilvánvaló, hogy nem a füst terjedésének irányába kéne futni. Még ha nem tűzoltó az ember, hanem laikus, akkor is. Bár így utólag könnyű okosnak lenni, a pánikhelyzetben meg szintén könnyű rossz döntést hozni, ráadásul sokan nyilván csak ösztönösen követték az elöl menekülőket, bízva abban, hogy ők jó irányba futnak...na de 150-ből senkinek nem esett le, hogy a füst felé futunk emberek!?... Szomorú.

odamondó 2015.11.12. 07:22:55

@taxi33: így van utólag könnyű okosnak lenni, de nekem például az ugrott be hogy lefelé menekülni mindig könnyebb fizikailag.

Természetesen itt az a kérdés mennyire tombolt a tűz egy átlag ember hogy érezte stb.

Na közben utána olvastam néztem a történetnek. A vonat 2 vagonból állt és ugye nem volt tűzjelző se vészjelző a vezetőhöz. Tehát hiába észlelték a füstöt tüzet időben a vezető erről nem tudott addig amíg a kocsi magától le nem fékezett. A 12 kimenekült ember leghátul tartózkodott és még a tűz elején kijutottak ahol elindultak lefelé. Tűz pedig tudva levőleg gyorsan terjed és erősödik így a többieknek szinte semmi esélyük sem volt. Ráadásul a menekülő útvonal szűkössége miatt aki lefelé akart volna menekülni sem biztos hogy tudott ha valakik alulról nyomulnak felfelé...

Narancsszínű karlendítés 2015.11.12. 08:43:16

Próbált már valaki síbakancsban versenytfutni?

Lady Ann 2015.11.12. 10:29:08

@taxi33: A tűz a kocsi lenti végénél volt, a tűzoltó azt javasolta, hogy törjenek át a a tűz mellett.
Az emberek ösztönösen a tűz elől menekültek, ami itt felfelé volt + síbakancsban felfelé sokkal könnyebb menni, mint lefelé...

odamondó 2015.11.12. 11:13:10

@Lady Ann: fölösleges vitázni az irányokról. A youtubeon van dokumentumfilm a legtöbb ember a vagonban fulladt meg és égett porrá.