Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. október 09. 09:54Ritka baleset: kisrepülőgép akadt fenn a sílift drótkábelein Teglio település mellett található Prato Valentino (Valtellina) síterep ülőliftjébe repült bele egy ultrakönnyű típusú repülőgép,...
  • Lapszemle: index.hu
    Lapszemle: index.hu 2019. augusztus 11. 18:11Valaki jó ötletnek gondolta elvágni a drótkötélpálya kötelét Szándékosan elvághatták egy népszerű idegenforgalmi látványosság, a Vancouvertől északra lévő Sea to Sky 885 méter magas...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2019. május 12. 12:17"Nézze meg a Mátrát libegve is!" Átadták a Mátra első libegőjét, amely Mátrafüred-Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Az Oxygen Adrenalin Park saját finanszírozásában építette meg...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. február 27. 18:09Norvégia: Porsche dizájnt kapott az új kabinos lift (Bartholet Maschinenbau AG - News) A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

CoubCoub

 

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.10.19. 13:46 BundesBlog

Franciák a világpiacon - a Poma története

A német-osztrák-svájci nagy liftgyártók mellett érdemes említést tenni egy szintén neves, franciaországi vállalkozásról is, a Pomagalski vagy ismertebb nevén a Poma vállalatról.

A grenoble-i székhelyű vállalkozást Jean Pomagalski alapította 1947-ben, de már jóval a cége megalapítása előtt egy gyors és hatékony sífelvonó tökéletesítésén fáradozott. Húzólift találmányát végül is sikeresen megalkotta, így elkezdődhetett az értékesítés. Marketingstratégiai okokból a rendszert egyszerűen Pomaliftnek nevezte el, szakmai körökben is így hivatkoznak rá, amelynek alapelve és technikai alapja még mind a mai napig változatlan.

A fenti oktató videó jól szemlélteti a Poma-rendszerű húzóliftek elvét: szemben a hagyományos kialakítással, kötél és csévélőrendszer helyett a korongos húzóegységek teleszkópos rúddal rendelkeznek, illetve nincsenek fixen rögzítve a kötélpályán, hanem az alsó végállomáson lecsatlakozva egy automata berendezés összegyűjti őket. A húzóliftekről bővebben itt lehet olvasni!

Bő tíz év elteltével a cég profilja az ülőliftekkel bővült, sőt termékével meghódította az észak-amerikai piacokat is.

poma01.jpg

Poma egy korai szériás, kétszemélyes ülőliftje Vermontban (USA). (Wikimédia - Crystalmountainskier)

Francia síturizmus a hatvanas években hihetetlenül felfutott, olyannyira, hogy a megnövekedett számú vendégsereget az akkortájt üzemelő húzó- és ülőliftek alig bírták kiszolgálni, így technikailag tovább kellett lépni a szállítókapacitás drasztikus emelése végett. A szomszédos Svájcban ekkor már kiforrott konstrukciójú gondola-liftek üzemeltek, valamint Franciaországban is megjelentek olyan felvonógyárak, melyek kínáltak ilyen típusú kötélpályákat. A Poma vezetése rájött, arra már nincsen idő, hogy egy teljesen új konstrukciót kifejlesszenek és teszteljenek, ezért úgy döntöttek, hogy a francia Sacmi nevű konkurens felvonógyárat felvásárolják, az általuk kitalált kis-kabinos felvonó rendszerét pedig továbbfejlesztik. A műanyag és plexi anyagok felhasználásával készült személyszállító kabinokat a Poma érdekeltségébe tartozó Sigma Plastique gyárral közösen tervezték és gyártották, formáját és műszaki megoldását tekintve forradalminak, sőt egyenesen futurisztikusnak számítottak.

poma02.jpg

Korabeli reklámfotón a debütáló négyszemélyes gondolalift, a Sigma SP4-es típusú kabinja látható. A végállomáson - amikor a személyszállító egység lejön a végtelenített vonókötélről - a tojás formára emlékeztető kabin automatikusan szétnyílik. Mivel a plexi ablakok nem voltak nyithatóak, menet közben egy kallantyú segítségével résnyire "szét lehetett feszíteni" a kabin falát. (www.remontees-mecaniques.net - Laurent Berne gyűjteményéből)

poma03.jpg

 A hetvenes évek közepén a csehszlovák Tatrapoma nevű gyár a francia cég licence alapján gyártotta ugyanezen rendszerű lifteket, így például a szlovák síterepen is találkozhattunk vele. (Wikimédia - Pudelek)

poma05.jpg

A franciaországi Courchevel sícentrumának hajdani gondola-liftje: a "szétnyílt tojásokat" az automata rendszer a völgyállomáson lassú sebességgel visszafordítja. (lift-world.info - Kaldini)

1970-es években a Poma is piacra dobta saját kétsebességes ülőlift konstrukcióját, valamint a világon először ők forgalmaztak hatszemélyes kiskabinos gondola-lifteket ugyanezen időszakban, a rendszer „lelkének” számító kuplungos kötélrögzítő készüléket (amely segítségével a kabin le tud jönni a végtelenített kötélpályáról a végállomásokon) is tovább tökéletesítették: a konstrukció olyan sikeres lett, hogy más külföldi felvonógyártó is átvette a szerkezet alapelvét. A cég a nyolcvanas évek elején belépett a nagykabinos, ingaüzemű liftek piacára is, azonban itt sem kezdtek egy teljesen új technológia kifejlesztésében, hanem alapként egy svájci felvonógyártól licencet vásároltak meg. Mindeközben a Poma komoly világcéggé nőtte ki magát, a Föld számos pontján megtalálhatóak voltak Kínától az Egyesült Államokig, jelenleg is a világ 73 országába szállít különböző típusú lifteket.

grenoble-lw-4.jpg

Grenoble folyója felett átívelő, Poma gyártmányú csoportlift. A liftről bővebben itt írtam. (lift-world.info - Peter Lovás)

poma06.jpg

A szlovéniai Bohinj és Vogel hegye közt közlekedő, Poma gyártmányú, ingaüzemű, nagykabinos lift. (lift-world.info - whistler)

poma07.jpg

A cégtől sosem álltak messze az innovatív megoldások. Ilyen például a nyolcvanas évek közepén épített és napjainkban is üzemelő, franciaországi Megève "lebegő-siklója". Működési elve a későbbi időkben elterjedt Funitel-rendszerre hasonlít. A kötélpályán két 75 személyes kabin közlekedik ingaüzemben. (www.remontees-mecaniques.net)

Mindezek ellenére az 1990-es években szerény időszakot könyvelhetett el a cég, mind eladás, mind látványos innováció terén - egyesek az évtized közepét jellemző, hóban ínséges időjárást okolták. A kétezres évek legelején a piac egyik konkurens cége, a dél-tiroli Leitner felvásárolta a Poma részvényeit, ugyanakkor nem olvasztotta teljesen magába, hanem stratégiai partnerségi szerződést kötött vele, ezzel egymást kölcsönösen is erősítve. Csak az észak-amerikai kirendeltségüket egyesítették, Leitner-Poma néven. A coloradói székhelyű társaság nemcsak az amerikai piacot látja el, hanem a kanadai, ausztrál és új-zélandit is. Első számú konkurenciájuk a szintén európai, azaz osztrák tulajdonú, Salt Lake Cityben lévő Doppelmayr CTEC.

poma04.jpg

2010-ben felújított Roosevelt Island Tramway nevű városi kötélpálya New York City-ben, a Leitner-Poma közreműködésével. (Wikimédia - Jim.henderson)

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Franciaország Leitner Ki kicsoda Poma


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr707986039

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.