Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.05.31. 14:26 BundesBlog

Extrém teszt-sorozat 1988-ból

eth-zurich02.jpg

(Snapsots from Video © ETH-Zürich 1988)

A helyszín Sölden, Tirol - Ausztria. Gaislachkoglbahn nevű ingaüzemű, nagykabinos felvonót 1988-ban cserélték le korszerűbbre (ezt a korszerűbb változatot azóta már ismét újabbra cserélték). Mivel egy bontásra ítélt kötélpályáról volt szó, a Zürichi Műszaki Egyetemnek lehetősége nyílt számos nem szokványos, vészfékezéssel kapcsolatos tesztet végrehajtani rajta, függetlenül attól, mennyire rongálódik meg a lift. A kísérletekkel többek közt az ilyen esetekre készített számítógépes szimulációkat kívánták ellenőrizni, összevetni, további fejlesztések céljából.

A próbákról videónaplót is készítettek, hozzáfűzött elemzésem (időkódokkal) a beágyazott videó után olvashatók.

Egy kis kiegészítő infó magáról a felvonó-rendszerről (bővebben itt van leírva): Az ingaüzemű, nagykabinos rendszernél két típusú kötéllel találkozhatunk: magát a teherhordást egy (vagy két) vastagabb, fix kötélre bízzák: ez a teherhordó kötél, ezen gurul a kabin futóműve. A vontatást egy vékonyabb, végtelenített vonókötéllel oldják meg. A felvonóházban található hajtómű ezt a kötelet mozgatja, azon keresztül pedig a kabinpárt. A kabinok futóműveit ellátják automata biztonsági fékrendszerrel is (lásd. példa fényképet lejjebb), amely vész esetén - például a vonókötél elszakadásakor - működésbe lép és a fékpofákat a teherhordó kötélhez szorítja, ezzel megakadályozza a kabin elszabadulását.

Ha nem jelenne meg a beágyazott videó, akkor itt: https://www.youtube.com/watch?v=pPQWz_NIBTs, vagy itt: fangbremsen-eth-zurich.wmv is megtekinthető!

A felvételen egy-egy kísérletet többször visszajátszanak, valós és lassított (1/7) sebességen.

Videó bevezető része:

0:21 - A teljes kötélpálya sematikus bemutatása főbb méreteivel.

0:29 - Kísérleti terület sematikus bemutatása főbb méreteivel, lejtési viszonyaival.

Egyszerű tesztek:

0:39 - Első teszt: kabin sima vészfékezése a felvonóház vezérlőhelyéről kezdeményezve, a hajtómű fékrendszertét használva, 100%-os kabinterhelés mellett, 7 m/s (25,2 km/h) sebességről.

1:08 - Második teszt: kabin vészfékezése a hajtómű fékrendszere, valamint a kabin futóművébe épített vészfékrendszere segítségével (a kabinból kezdeményezve).

A "bemelegítő kísérletek" után következzenek az izgalmasabb tesztek:

2:36 - Harmadik teszt: kötélszakadási szimuláció. A vonókötélre egy berendezést erősítettek, amely a megfelelő pillanatban azt elvágja, méghozzá a kabinhoz képest a völgy-felőli szakaszon. A szakadás következtében a kabin vészfék-rendszere működésbe lép. Látható, hogy az erős fékezés következében füst jelentkezik (ez normális), a vonókötél megmaradt felső szakasza is még képes bizonyos mértékben megfogni a kabint (mivel a kötélpálya meghajtás is leáll), tehát az is segít a hatékony fékezési folyamatban. A vágókészülék felső része a teherhordó kötélen gurul, ezzel magyarázható az, hogy miután elszakította a vonókötelet, az nem zuhant a talajra, hanem a völgyállomás felé kezdett leszaladni.

3:39 - A harmadik teszt során az elszakított vonókötél alsó, meglazult szakasza valószínűleg végigcsúszott az 1. számú felvonóoszlop átellenes görgőin, melynek következtében annyira felhevült, hogy füstölni kezdett.

4:07 - Negyedik teszt: ugyanez a kísérlet, csak közvetlen az egyik felvonóoszlopnál, kisebb pályalejtési viszony mellett. Ennél az esetnél a kilengés mértéke és ereje olyan nagy volt, hogy a kabinszekrény is jól láthatóan deformálódott (kitört plexiüvegdarabok is lehullottak).

5:24 - Ötödik teszt: a vonókötelet a kabinhoz képest a hegy-felőli szakaszon vágják el. Ebben az esetben csak a kabin futóművébe épített fékrendszer tudja megállítani a járművet. A fékút sokkal hosszabbá válik és a fékek felhevülése is nagyobb mértékű. Ne felejtsük el, a kabin terhelése 100%-os, tehát a kísérlet során olyan esetet szimulálnak, mintha 50 ember utazna rajta.

7:30 - Az ötödik kísérlet a völgyállomás felől nézve.

9:11 - Az eldeformálódott kabinszekrény a kísérletek után - az utolsó teszt előtt szerkezeti megerősítést végeztek rajta. (Nem csoda, hiszen ennyi katasztrófával egyetlen liftkabin sem találkozik egész pályafutása során.)

fangbremse.jpg

A fenti képen egy kabin futóművének automata biztonsági fékrendszere látható közelről, amely vész esetén a teherhordó kötelet befogja. Tőle jobbra, kissé lejjebb a vonókötél helyezkedik el: ez mozgatja magát a személyszállító egységet. (cablecar.ch)

cht7.jpg

Az ellenpélda: a grúziai bányászváros, Chiatura egyik személyszállító felvonóját látjuk. A futóművet semmilyen biztonsági fékrendszerrel nem látták el.. (www.transportglobus.info)

Szólj hozzá!

Címkék: Ausztria nagykabin Sölden fékteszt ETH-Zürich


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr367498130

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.