Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.04.08. 12:54 BundesBlog

Egy kis történelem: Adolf Bleichert & Co. felvonógyár

A hajdani lipcsei felvonógyár a mostani osztrák Doppelmayr-hoz hasonlóan a világ legnagyobb vállalatbirodalma volt - persze még egy korábbi időszakban, a 20. század elején. Azonban a gazdasági világválság nem kímélte, valamint a háború utáni évek sem bántak vele kegyesen. Mondhatnánk azt is, rossz időben és rossz helyen volt.

Adolf Bleichert Dessauban született 1845-ben, lipcsei szülők gyermekeként. Mérnöki tanulmányai alatt ismerkedett össze Theodor Ottoval és együtt alapították meg kötélpálya tervező vállalkozásukat, amelynek első terméke egy teher felvonó-rendszer volt Teutschenthalban, nem sokra rá pedig a Krupp művek egyik kohó egységétől kaptak megbízást. A közös munka nem sokáig tartott, 1876-ban elválltak útjaik. Otto ezután Julius Pohliggal, a kötélpálya ipar egy szintén neves úttörőjével dolgozott tovább, Bleichert pedig sógora segítségével megalapította Adolf Bleichert & Co., Fabrik für Drahtseilbahnen nevű cégét Lipcsében. A felvonók tervezésével és gyártásával foglalkozó cég rövid időn belül sikeressé vált, ekkor még az ipari szektort szolgálták ki teljes egészében - mint például bányaüzemeket. Olyan sikeres fejlesztéseknek is köszönhetően, mint az automata gyorsrögzítő rendszer, melynek segítségével a teherszállító egység le tudott csatlakozni a végtelenített kötélpályáról a végállomásokon, Németországon kívül Franciaországba, Spanyolországba, Nagy-Britanniába és Japánba is exportálták felvonóikat. Bleichert társ-vállalatként az észak-amerikai Trenton Iron Company-t bízta meg termékeik gyártásával és forgalmazásával, így felvonó-rendszerük belépett az Egyesült Államok piacára is. A századforduló után Argentínába is eljutottak. Adolf Bleichert 1901-es halálával két fia, Max és Paul vette át a vállalkozást.

Az első világháború idején természetesen külföldi piacukat elvesztették, ezen idő alatt a haditermelés számára szállítórendszereket fejlesztettek és építettek. A háború után azonban nagy fordulópont következett be. Az olaszországi Dél-Tirolban egy bizonyos Luis Zuegg (tökéletesített és továbbfejlesztett) találmánya keltette fel a vállalat érdeklődését: a mérnök egy nagykabinos ingaüzemű liftet állított üzembe a Meran melletti Hafling / Avelengo településnél. Egy évre rá - 1924-ben - a cégnek sikerült megállapodnia a mérnökkel, a lincensz-szerződés megkötése után pedig elindulhatott a "Bleichert-Zuegg" rendszerű felvonók gyártása.

musterseilbahn-meran.jpg

Luis Zuegg minta-liftje a Meran/Merano melletti Hafling/Avelengonál, Dél-Tirolban. (www.tecneum.eu - Albert Innerhofer - Tourismusverein Hafling-Vöran-Meran 2000 / Associazione turistica Avelengo-Verano-Merano 2000)

Ebben az időszakban a Bleichert már a világ legnagyobb felvonógyártó vállalataként volt ismert, a merani minta-felvonó sikere után pedig számos idegenforgalmi hely szeretett volna hasonló lifttel büszkélkedni. Íme néhány példa ezen felvonókra:

schmittenhhebahn.jpg

Schmittenhöhebahn - Zell am See - Ausztria (www.sommerschi.com),

399px-Predigtstuhlbahn_kabine_bergfahrt.jpg

Predigtstuhlbahn Bad Reichenhall - Németország (Wikimédia - MatthiasKabel),

seilbahn-montserrat-montees01.jpg

Montserrat - Spanyolország (www.remontees-mecaniques.net),

port-vell-04.jpg

Teleférico del Puerto - Barcelona - Spanyolország (lift-world.info - Micha)

krossobanen-wiki.jpg

Krossobanen - Rjukan - Norvégia (Wikimédia - Besse),

t_zugspitzbahn-sagen.jpg

Tiroler Zugspitzbahn - Ausztria, nemsokkal a munkálatok befejezése után (www.sagen.at),

wankbahn-bergbahngeschichte.jpg

Wankbahn - Garmisch-Partenkirchen - Németország (www.bergbahngeschichte.de - Huber-Verlag),

grenoble-wiki.jpg

Téléphérique de Grenoble Bastille - Franciaország (Wikimédia).

A rendszer gyakorlatilag a mai napig ezen a szabadalmon nyugszik, természetesen a technika fejlődésével folyamatosan tökéletesedik, mind biztonsági, mind pedig szállító kapacitás tekintetében.

Az 1929-ben kirobbant gazdasági világválság a cég kimagasló számú megrendelései ellenére sajnos őket sem kímélte. 1932-ben a német bankrendszer teljes összeomlása hatására végül csődöt kellett jelenteniük. A céget a Felten & Guilleaume Carlswerk AG nevű vállalat vásárolta fel, így az Bleichert Transportanlagenbau GmbH-ként folytatta tovább útját. A cég megmentésével a Bleichert család kezéből kikerült az irányítás valamint a tulajdonlás.

A második világháború idején az üzem náci fennhatóság alá került, átállítva azt töltényhüvelyek gyártására. A szövetséges bombázásokkor a gyár súlyosan megsérült, a háború után a szovjet megszállási övezethez, 1946 nyarától pedig szovjet fennhatóság alá került. Az újjászervezett vállalat a Szovjetuniónak jóvátételként darukat, acélkábeleket, elektromos szállítójárműveket és egyéb más ipari jellegű berendezéseket gyártott. Az ötvenes években a többi NDK-s üzemekhez hasonlóan államosították (ez volt a "VEB" típusú, azaz Népi Tulajdonú Üzemek kora). 1953-tól az üzemvezetőség kérése ellenére átnevezték VEB Schwermaschinenbau Verlade- und Transportanlagen-re (Szállító- és Rakodógépgyárra) - vagy közismertebb nevén VTA Leipzig-re, ezzel már a Bleichert név is eltűnt a termékek címkéjéről. A jóvátétel után a gyár ismét épített kötélpályákat, azonban 1991-ben, a német újraegyesítés idején a volt szocialista üzemet teljesen felszámolták.

bleichert-transmarsch.jpg

Bleichert, mint a keletnémet szocialista ipar résztvevője a lipcsei ipari vásáron 1952-ben. A kép előterében egyik termékük, egy lánctalpas daru látható. (Wikimédia - Deutsche Fotothek‎)

A második világháború után a nyugati zónában lévő Felten & Guilleaume Carlswerk tehát elvesztette a szovjet szektorban "rekedt" leányvállalatát, ezért megalapította saját, Bleichert Transportanlagen GmbH nevű cégét Kölnben. Korábbi időszakokban felvásárolt üzemek egyesítésével a leányvállalat neve 1962-től kibővült Pohlig-Heckel-Bleichert Vereinigte Maschinenfabriken AG-ra (PHB), majd a nyolcvanas években PHB Weserhütte-re, mely más nehézipari produktumok mellett természetesen felvonótervezéssel és gyártással is foglalkozott (mint például Rofan hegyére közlekedő nagykabinos ingalift építésével az ausztriai Achensee mellett). Későbbi vállalat-fúziók következményeként az üzemkomplexum felvonó-gyártó részlegét felszámolták, a meglévő műszaki terveket és dokumentációkat az osztrák Doppelmayr-nak eladták. Ezzel nemcsak Kelet-, hanem Nyugat-Németországban is véget ért a Bleichert féle, nagy múltú felvonó-örökség.

schauinsland-pwh.jpg

A "nyugati Bleichert" - azaz a PHB Weserhütte nevű vállalat utolsó megbízásainak egyike: a németországi Schauinslandbahn rekonstrukciója. (Wikimédia - Ipab)

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Németország NDK Bleichert NSZK Ki kicsoda


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr297338760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.