Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.03.16. 18:18 BundesBlog

Út a Lomnici-csúcsra

Egyik lelkes blogolvasóm ötlete és témajavaslata alapján beleástam magam egy kicsit a Magas-Tátra felvonó-történetébe és jelenkorába: ezen belül is a kötélpályás közlekedésbe a Lomnici-csúcsra, anno és most.

Történetünk a harmincas években kezdődik, amikor is Országh György a Tátralomnici Állami Gyógyfürdő akkori igazgatója a turistaforgalom felélénkítése céljából egy Lomnici-csúcsra (Lomnický Štít) vezetendő drótkötélpálya tervét kezdte szorgalmazni. Meg kell jegyezni, hogy az üdülőkörzet neve idegenforgalmi szempontból ekkor már nem volt teljesen ismeretlen, hiszen a századforduló környékén nemcsak szállodák és gyógyfürdők épültek errefelé, hanem több sporttelep, síiskola, jégpálya, sőt egy 1,17 kilométer hosszú gyors-szánkópálya is létesült, valóságos télisport-fellegvárrá alakítva át a környéket - nem beszélve az egyre több kirándulni és hegyet mászni vágyókról. Mindenesetre a felvetést tett is követte, melynek köszönhetően elkezdődött Tátralomnic / Tatranská Lomnica ingaüzemű felvonó-rendszerének építése. A projekt nem kis erőfeszítés, munka - és sajnos két halálos áldozat - árán 1940-re készült el. A kötélpálya gépészeti részével a cseh Wiesner gyárat bízták meg (a vállalkozást 1945 után államosították Transporta Chrudim néven).

tl_map_s.jpg

Tátralomnic felvonói - zölddel jelölve az elsőként épített, de azóta már nem közlekedő liftet. A képre kattintva nagyobb változat jelenik meg. (www.sielok.hu)

A 2634 méter magas hegycsúcsot két szakaszban lehetett elérni, 1 átszállással. Az alsó kötélpályán 30 személyes kabinpár közlekedett Tátralomnic település peremén épült, monarchiai időket idéző Prága Grandhotel (860m), illtetve az 1751 méter magasan fekvő Kő-pataki-tó / Skalnaté Pleso között. Az előzőleg említett sport szánkópálya könnyű megközelítése végett - amely a szálloda feletti részen helyezkedett el - egy középállomással is ellátták a felvonót, melyet egyszerűen csak Startnak neveztek el.

tl_02.jpg

Kötélpálya alsó szekciója, háttérben a Start nevű középállomással. (www.vt.sk)

tl_03.jpg

Start középállomás közelebbről (1165m), még az eredeti kabinokkal. A későbbi felújítás alkalmával ezeket korszerűbbre cserélték. (www.vt.sk)

Nagyobb attrakciónak a második, Kő-pataki-tó és Lomnici-csúcs között közlekedő felvonószakasz számított, amelynek szintkülönbsége elérte a 856 métert, mindezt egyetlen kötél-alátámasztással oldották meg, melyet a felső végállomástól nem messze építettek. A felső felvonóházból szédítő mélység tárult a turista elé, nem beszélve az utazás legvégső szakaszáról, amikor is a kötélpálya meredeksége miatt a kabin alja majdhogynem súrolta a zord hegycsúcs szikláit. A második szekciónál eredetileg is egyetlen, tizenöt személyes kabin közlekedett ingaüzemben - és közlekedik jelenleg is.

tl_05.jpg

Lomnici-csúcsra vezető 15 személyes kabin még az átfogó felújítás előtti időkből. (lift-world.info - Peter Lovás)

tl_06.jpg

Lomnici-csúcs teraszáról nézve. A kép alján kivehető a kabin, amint éppen a nyitott "sziklaalagútban" halad. Mögötte látható a felső kötélpálya egyetlen tartóoszlopa. Az új lift építésekor már nem volt rá szükség, így elbontották. (lift-world.info - Peter Lovás)

tl_11.jpg

A felvonóház előtti szakaszon a kötélpálya meglehetősen meredek szögben ért be, emiatt egy "kivezető pályát" kellett a portálhoz hozzáépíteni, hogy a liftkabin ne akadjon el a sziklákban, illetve a nagy mennyiségű hóban. Az új kötélpályánál ezt is átalakították. (www.vt.sk)

Több, a témával foglalkozó internetes oldal szerint, szintkülönbség tekintetében a tátralomnici, kétszakaszos kötélpálya tartotta a világrekordot egészen az ötvenes évek közepéig, a franciaországi Chamonix - Aiguille du Midi közt közlekedő felvonórendszer átadásáig.

Tátralomnicot természetesen a sízők is szívesen felkeresték így a negyvenes évekre kiépített infrastruktúrát a későbbiek folyamán további fejlesztések követték. A beruházásoknak plusz lendületet adott az itt rendezett 1970-es sí világbajnokság is. A település nyugati részéből egy új és nagyobb szállítókapacitású, kétszakaszos gondola-lift köteleit is kifeszítették a Kő-pataki-tóig, ezáltal az eredetileg épített kötélpálya alsó szekciója forgalmi szempontból fokozatosan háttérbe szorult, ráadásul ugyanebben az évben, azaz 1973-ban tragikus balesetet is történt ezen a liftszakaszon. Utólagos vizsgálatok szerint az ingalift teherhordó kötelének belső pászmái elkorrodálódtak, emiatt az elszakadt, a rajta közlekedő kabin pedig lezuhant. A forgalmat két évre rá tudták helyreállítani.

tl_12.jpg

1973-ban átadott, kétszakaszos gondola-lift első generációja, a Transporta Chrudim kivitelezésében, amely szép lassan háttérbe szorította az előd-liftet. (www.cas.sk - ČTK)

A csúcsra közlekedő felső felvonószakasz felett is eljárt lassan az idő, mielőbb sürgetővé vált tehát egy átfogó rekonstrukció, amellyel a svájci Von Roll céget bízták meg. Az átépítés 1988-89-ben zajlott le. Az immáron újra korszerűnek mondható felvonó 856 méteres szintkülönbséggel bíró kötélpályáját egyetlen tartóoszlop sem támasztja alá. (Ezt az is elárulja, hogy a kabin futóműve és maga a kabinszekrény között nem egy-, hanem kétoldalas felfüggesztés látható - ezáltal jellegzetes karaktert adva neki.) 

tl_04.jpg

Svájci közreműködéssel korszerűsített, Lomnici-csúcsra vezető kötélpálya és 15 személyes kabinja. A 856 méteres szintkülönbséget körülbelül 9 perc alatt megteszi. A lift dupla teherhordó kötéllel rendelkezik, amelyen a kabin futóművei gurulnak. A ráerősített háromszög-alakú szerkezetek pedig azért felelnek, hogy egymástól állandó távolságra legyenek és ne érjenek össze pl. széllökések esetén. A középső, görgős részen a kabin mozgatásáért felelős, végtelenített vonókötél fut. Egyébként a kötélpálya természetes belógásának látványa nagyon megkapó.. (Wikipédia - Petr Vilgus)

Az 1973-ban átadott, Kő-pataki-tóig közlekedő, kétszakaszos gondola felvonót a rendszerváltás után, 1995-ben cserélték le osztrák Girak gyártmányú liftekre. Ebből az első szakasz, amely a település nyugati felét, illetve a Start felvonóház környékét köti össze még most is üzemel, sőt a téli időszakban egy vele párhuzamosan közlekedő, hatszemélyes ülős - lecsukható plexi tetős kivitelű - lift is közlekedik. A második, Start és Kő-pataki-tó közt működő szakaszt 2013-ban cserélték le Doppelmayr gyártmányú, nagyobb befogadó képességű gondola-liftre - kissé módosított útvonalon. A Grandhotel és Kő-pataki-tó közt közlekedő, nagykabinos ingaliftet ekkor már réges-rég leállították. Szocreál stílusba hajló épületei még állnak, felvonóoszlopait azonban elbontották, kabinjait leszerelték, hajdani útvonalát a még látható irtás alapján fellelhetjük. Start nevű középállomást belül ízlésesen átalakították étteremmé, meghagyva a felső szinten lévő, eredeti műszaki létesítményeket.

tl_07.jpg

Útban Kő-pataki-tó állomás felé. A képen az 1973-ban épített gondola-lift 1995-ben korszerűsített változata látható (osztrák Girak gyártmány). A fotó jobb oldalán az eredeti, Grandhotel felől jövő kötélpályának felvonóházát lehet látni. Mögötte indul a felső kötélpálya a Lomnici-csúcsra. (lift-world.info - Radim Polcer)

tl_08.jpg

2013-ban az előbbi képen látott (Girak gyártmányú) kiskabinos felvonót elbontották, helyette már ez a gondola-lift közlekedik, melynek kabinjai egyenként 15 személyesek. (lift-world.info - Radim Polcer)

tl_09.jpg

Tátralomnic (Grandhotel Prága) - Start - Kő-pataki-tó útvonalon közlekedő eredeti kötélpálya utolsó, bezáráskori állapota a felső felvonóháznál - a "konkurens" gondola-lift szomszédságában. Azóta a köteleket, felvonóoszlopokat is elbontották, a kabinokat elszállították. (lift-world.info - Radim Polcer)

tl_01.jpg

Ugyanennek a liftnek Start nevű, volt középállomás épülete étteremként született újjá, meghagyva a felső szinten lévő műszaki berendezéseket. (www.jasna.sk) 

tl_10.jpg

Ez pedig a Grandhotel melletti, alsó felvonóháza. A súlyos tömegű épület egyelőre még megúszta az elbontást. (lift-world.info - Radim Polcer)

 

Eredeti ötlet: Lőrincz Gábor olvasótól.

7 komment

Címkék: Szlovákia Tátra nagykabin Doppelmayr gondola-lift Girak Tátralomnic Wiesner


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr297265129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2015.03.17. 22:17:00

Hű, ez nagyon megváltozott a nyolcvanas évek óta! Pedig érdekes volt, ahogy a "kis" és a "nagylanovka" külön helyről indult, aztán a Startnál egymás mellé sorolt, és együtt ment a Kőpataki-tóig. De a legdögösebb az volt, ahogy a kislanovka iránya ott "megtört"; mintha úgy rémlene, hogy automatikusan leakadt a vontatásról, aztán ráakadt egy másikra. Sajnos leginkább csak az rémlik, hogy a függesztőszerkezeten két nagy kar fel- illetve lecsattanása jelezte, hogy rögzítve van-e a vontatókötélhez, vagy sem. Körülbelül űrtechnológiának tűnt, hogy honnan tudja a kabin, hogy mikor kell rácsattannia a madzagra :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2015.03.17. 22:21:05

A csúcsig vivő "egyvágányos" rész viszont borzongató volt '84-ben, öregnek tűnt... de azért ki kellett próbálni. Halványan rémlik, hogy fent a csúcson láttunk egy hegymászót, aztán lelanovkáztunk, megebédeltünk (virsli + forró tea viaszos papírpohárban), aztán beálltunk a lanovkához álló sorba, ami gyakran többórás mutatvány volt. És miközben várakoztunk, hordágyon elvitték mellettünk a fent látott hegymászót, akit értelemszerűen lanovkával vittek le, csak neki nyilván nem kellett várakoznia.

Ez egyébként vajon a felső vasút kabinja? 2007-ben fotóztam vonatból, a vasút poprádi telepén:
hampage.hu/kozlekedes/tatratura/img_8420.jpg

BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2015.03.18. 10:40:02

@Hamster: Nehéz megmondani. A lomnici mintha szögletesebb lett volna. Persze kisebb felújítások alkalmával történt kabincsere, mint például az alsó kötélpályánál - az eredeti gépészet megtartása mellett.

másnapos 2015.03.26. 16:14:35

@Hamster: Gyerekként nyálcsorgatós ámulattal figyeltem, ahogy a Startnál a kislanovkából nem kellett kiszállni, hanem egy ravasz „S” alakú pályán kanyarogva ráakadt a másik vonókötélre (valahol itt: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Lanovka_na_Skalnate_pleso,_spodni.JPG ). Valóban jó kis csattogással, ami nagyban hozzájárult a félelemmel vegyes csodálatomhoz.

A kislanovka alsó és felső állomásánál lévő hatalmas oszlop (és görgősor) eléggé beégett a retinámba ( www.lanovky.sk/_img/clanky/cr/cernahora01.jpg - tudom, ez nem az, de ilyen volt, az tuti), a hanggal együtt, ahogy (a belső lámpa zöldre váltása után) nekilendült a kabinková és végig vágtatott ezen a hatalmas oszlopon lévő görgősoron :))

Nekem még volt szerencsém a Grand Hotel mellől induló régi lanovkával is utazni, félelmetes volt, de hatalmas élmény...

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2015.04.09. 17:10:55

@másnapos: Az, ahogy fent kitört az épüeltből a lanovka, az tényleg alapélmény, ez volt az űrutazás elérhető verziója :) A régi lanovkát egyszer mi is ki akartuk próbálni, de épp nem járt, emlékszem, hogy a bezárt lenti pénztár körül ki volt rakva egy kábel metszete, de utazás helyett az volt, hogy átmentünk az "újhoz". Ott talán több parkolóhely volt, azért frekventáltuk? Így is érzésre éveket kellett sorbaállni.

Kaksi Kapitány 2015.04.14. 09:37:31

Nekünk azt mesélték, hogy a baleset úgy történt hogy az egyik kabin reteszelő-szerkezete leakadt a felső állomás előtt majd a kabin leszánkázott a drótkötelen, nekiütkozott az utána jövőnek és mindkettő lezuhant.

A felső pálya szinte mindig jeges volt, emiatt sok volt a baleset is, de az alsó erdei pálya a nap végén mindig kárpótolt a gyötrelmekért :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.11.23. 13:44:50

Bökje meg, kb.6-8 alkalomból egyszer se tudtam még feljutni a Lomnici csúcsra, mert minden esetnél elfogyott az összes, aznapra szóló jegy már kb délelőtt 11 órára.De rohadt idegesítő és bosszantó volt... :D
Szerintem valszeg ufónak kell lennie annak, aki oda fel akar jutni...
:-))
Igaz, ezek még a cseszlovák időkben voltak, illetve a rendszerváltás környékén.Lehet, manapság már jobb a helyzet.