Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. október 09. 09:54Ritka baleset: kisrepülőgép akadt fenn a sílift drótkábelein Teglio település mellett található Prato Valentino (Valtellina) síterep ülőliftjébe repült bele egy ultrakönnyű típusú repülőgép,...
  • Lapszemle: index.hu
    Lapszemle: index.hu 2019. augusztus 11. 18:11Valaki jó ötletnek gondolta elvágni a drótkötélpálya kötelét Szándékosan elvághatták egy népszerű idegenforgalmi látványosság, a Vancouvertől északra lévő Sea to Sky 885 méter magas...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2019. május 12. 12:17"Nézze meg a Mátrát libegve is!" Átadták a Mátra első libegőjét, amely Mátrafüred-Sástót köti össze az Oxygen Adrenalin Parkkal. Az Oxygen Adrenalin Park saját finanszírozásában építette meg...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2019. február 27. 18:09Norvégia: Porsche dizájnt kapott az új kabinos lift (Bartholet Maschinenbau AG - News) A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel...
  • Lapszemle: Síelők.hu
    Lapszemle: Síelők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

CoubCoub

 

Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2015.02.24. 11:06 BundesBlog

Érdekes felvonó a sízés hőskorából: a "szánkólift"

Pontos magyar elnevezés híján körülbelül így lehetne legjobban lefordítani azt a felvonórendszert, amelyet az alpesi sízés hajnalán találtak fel és amely azóta már csak technika-történelem.

Főleg Svájcban népszerű - de Olaszországban, sőt Észak-Amerikában is előforduló - közlekedési eszköz ötlete egy nagyméretű szánkó és egy sikló összeházasításából jött: a siklóhoz hasonlóan két "jármű" közlekedett ingaüzemben oda-vissza, amelyet a felső végállomáson elektromotor segítségével hajtottak.

szankolift1.jpg

Szánkólift a svájci Wildhausban - a rendszert 1949-ben lecserélték "hagyományos" sífelvonóra (seilbahn-nostalgie.ch)

Előnye az olcsó kiépítésében és üzemeltetésében rejlett, mivel egyáltalán nem volt szükség vaspálya telepítésére (a kisebb terep-egyenetlenségeket pedig fahidakkal küszöbölték ki). Hátránya is ebből adódott, hiszen hómennyiség tekintetében gyérebb szezon esetén nem volt igazán bevethető (igaz kb. 70-80 évvel ezelőtt ez a jelenség jóval ritkábban fordult elő). Vastag hóréteg esetén azonban jól használható eszköznek bizonyult, akár egyszerre 50 embert is elszállított egy hegymenet alkalmával.

szankolift-jellegrajz.jpg

A szánkólift sematikus ábrája: 1.) szánkó-járművek; 2.) szánokat mozgató, végtelenített kötélpálya; 3.) elektromos meghajtás; 4.) kötélpálya feszességéért felelős, csigás ellensúly.
A hagyományos, vaspályás sikló-lifteknél a kötélpálya nem végtelenített: csak a járművek felső végéhez rögzített vonókötélre van szükség (illetve az alsó súly és kerék sem létezik). Itt azonban azért kellett végtelenítettet alkalmazni, mert a súrlódás visszafogó ereje nagyobb volt, ezért a lefelé menő járműre ható gravitációs erő kevés volt a biztonságos haladáshoz. (www.seilbahn-nostalgie.ch)

Sínek híján a pályán tartást kormányozható szántalpakkal oldották meg, melyet a jármű elején helyet foglaló vezető (illetve felügyelő) kezelt, természetesen egy kormánykerék segítségével. A felvonó műszaki megoldását tekintve nem volt túlságosan bonyolult, ugyanakkor fel volt szerelve megfelelő fékező és biztonsági segéd berendezésekkel (pl. túlfutás esetén a végállomásokon vészleállítókkal, saját telefonos kommunikációval a két végállomás között). Tavasszal pedig a hó elolvadása után a vontatókábelt leszerelték és felcsévélték - a téli üzemkezdésig.

A szánkólift vagy szánkó-sikló virágkora körülbelül a harmincas évekre tehető. Meglepő módon - főleg Svájcban - egyes példányok elég sokáig üzemeltek: a típus utolsó két hírmondója Saanenmöserben 1986-ig, Grindelwaldban pedig egészen 1995-ig működött. Jelenleg már mindenhol felváltották a napjainkban jól ismert felvonórendszerek.

szankolift2.jpg

Saanenmöser egészen 1986-ig üzemelő szánkó-liftje. Az alumínium kocsiszekrény jellegében a hagyományos siklójárműveket idézte. (seilbahn-nostalgie.ch)

szankolift3.jpg

A havas pályára ideiglenesen telepített görgők a kötél súrlódását csökkentették. (seilbahn-nostalgie.ch - C. Gentil)

szankolift4.jpg

Egy másik érdekesség: a fotón is látható lejtési viszonyokra görgős oszlopokat találtak ki, amelyek megakadályozták, hogy a vonókötél a szánkót a pályáról felemelje. (seilbahn-nostalgie.ch)

Témával foglalkozó oldalak és további fényképek:

2 komment

Címkék: sikló Svájc szánkólift szánkó-sikló


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr317191521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2015.02.26. 10:54:38

Sose hallottam még róluk. Köszi.
Klasszak a fotók.