Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.12.22. 10:35 BundesBlog

Egy svájci múzeumlift emlékére

Azok számára, akik nem csak az utóbbi években látogatják a szlovákiai síterepeket, ismerősen csenghet az ún. (kétszemélyes) oldalülős lifttípus. A hasonlóság e bejegyzésben szereplő svájci felvonó és szlovák társa közt nem véletlen. Például az alacsony-tátrai Chopok síterepén sokáig üzemelt oldalülős felvonó is a konstrukciót kitaláló Von Roll felvonógyártó vállalat licensze alapján épült (VR101-es típus). Mivel a sízők - mai szemmel kissé szokatlan módon - a menetiránynak oldalt utaztak, a ki és beszállást másképpen nem is lehetett volna megoldani, minthogy a liftszék a végállomáson lejött a gyorsabb sebességű, végtelenített kötélpályáról. Ekkor lehetett ki- és beszállni, valamint a tartóban lévő síléceket kivenni vagy éppen betenni.

Az Oberdorf–Weissenstein kötélpályát pontosan 1950-ben adták át. Az oldalülős megoldás mellett valószínűleg költséghatékonysága miatt dönthettek, mivel az ötvenes években már létezett hasonló rendszerű, ugyanakkor fedett, gondola-kabinos változat, azonban nem volt még oly nagy mértékben elterjedve (svájci példánál maradva kis-kabinos liftet már 1946-ban is átadtak Gstaadnál). Egyébként a kötélpálya felső végállomása egy elegáns szálloda, a Hotel und Kurhaus Weisseinstein mellett épült.

oberdorf-02.jpg

Völgyállomás fából készült épülete. A ház kötélpálya felőli kijárata is zárható volt az esti leállás után - ez a megoldás abban az időben elterjedtnek számított. (Wikipédia - Micha L. Rieser)

oberdorf-03.jpg

A kötélpálya egyik széke közelebbről. A csapadék és a közvetlen napsütés ellen műbőr ponyvás tetővel szerelték fel, nagyobb menetszél esetén pedig a ponyva oldalt is kibontható volt. (lift-world.info - Radim Polcer)

A kötélpálya két szakaszból állt (661 m - 1064 m - 1280 m), a Nesselboden nevű középállomás épületében eredetileg a felvonókezelők tolták át a székeket a második szakaszhoz, ezt 1994-ben automatizálták.

oberdorf-01.jpg

A felvonó völgyállomása belülről. Bent a székek görgős futóművükön gurultak körbe, a lassabb sebességű haladást az acélsín alatt található szállítólánc biztosította. Eredetileg az ilyen típusú lifteket kézzel mozgatták az indítóhelyükre - lásd. lent, második videó(Wikipédia - Micha L. Rieser)

oberdorf-06.jpg

A középállomás automatikus szállítólánc-rendszerét 1994-ben telepítették. (Wikipédia - Taxiarchos228)

oberdorf-04.jpg

Kötélpálya vonalvezetésének egyik érdekes szakasza: méghozzá egy vasúti pálya felett (lift-world.info - Radim Polcer)

A felvonó sorsa a kétezres évek vége felé pecsételődött meg. A svájci közlekedési hatóság a lift fő alkatrészeinek elöregedett állapotára hivatkozva mihamarabbi leállítását, valamint egy teljesen új lift megépítését szorgalmazta, ellentétben az annak megmaradásáért küzdő Pro Sesseli nevű egyesülettel, valamint a svájci műemlékvédelmi bizottsággal. A vitában végül is az új lift építésének terve győzött, mivel a jelenlegi biztonsági feltételeknek csak úgy tudott volna megfelelni, ha egy teljesen átfogó, nem kis költségekkel járó felújításon esett volna át, elvesztve ezáltal technikatörténeti jelentőségét és muzeális értékét - ezt az érvelést az ellenérdekű szervezetek természetesen nem fogadták el. A felvonó 59 év után, 2009 novemberében közlekedett utoljára.

oberdorf-05.jpg

Lebontott völgyállomás maradványa. A helyén új, gondola-felvonó épül. (Wikipédia - Gestumblindi)

Az elődöt már csak videó felvételeken láthatjuk.

Oldalülős lift példa Csehországban

Az alábbi, akkurátusnak is mondható videó egy klasszikus, Von Roll-licenszű liftről készült, amely a csehországi Sněžka csúcsára közlekedett 2012-ig. Svájci rokonával ellentétben ezen a felvonón nem végeztek semmilyen műszaki korszerűsítést az eltelt idők során, így például szállítólánc híján a székeket kézzel tolták az indítóhelyükre. Miután az utasok elhelyezkedtek, a kioldószerkezetet megrántották, ezáltal a szék legurult az lejtős sínpályán, amíg el nem érte a kötélpálya sebességét. A szék görgős futóművénél található szorítópofák a kötelet befogták, ebben a pillanatban azt már a kötélpálya mozgatta.

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Svájc Csehország két-sebességes Von Roll oldalülős megszűntetett


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr966998273

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.