Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.10.07. 13:42 BundesBlog

Magnezit bánya helyén síparadicsom - néhány mementóval

Ki gondolná, hogy az itthoni sízők körében is ismert tiroli Zillertal-sícentrum szívében valamikor egy komplett hegyi bányásztelepülés üzemelt?

Hazai körökben is talán ismerősen cseng az ausztriai Zillertal 3000 sípálya-rendszer fantázianeve, mely Mayrhofen városközpont síterepeitől egészen a hintertuxi gleccserpályákig tart, felölelve 193 kilométernyi sípályáját és a hozzájuk tartozó 61 darabos felvonó flottát a korongos húzólifttől a 160 személyes nagykabinosig bezárólag.

A hajdani magnezit-kitermelő hely a tux-völgyi Vorderlanersbachból (1300 m) induló Rastkogel-sípályák alatt, illetve a Mayrhofenből (630 m) elérhető Penken-magaslat nyugati részén terült el (lásd. térkép lejjebb).  A bánya 1700 és 2000 méter közötti magasságban, igen lejtős terepen feküdt - működése idején egyébként Európa legmagasabban fekvő magnezit bányájaként tartották számon. Az 1927 és 1976 között működő üzem termelékenysége figyelemre méltó volt, erről az is árulkodik, hogy a munkások családjukkal együtt a hegyen létesített munkásszállásokban éltek, amelyekhez iskola, orvosi rendelő, valamint élelmiszerbolt, nyitott uszoda és mozi is tartozott. Egyébként a bányától keletre lévő penkeni területen az ötvenes évek közepétől folyamatosan épültek ki a sípályák, a rastkogeli régió liftjeit azonban a tárnák bezárása után, a nyolcvanas években adták át. Vorderlabersbachtól nyugatra fekvő, hatvanas évek elején megnyitott Eggalm sípályáiról azonban jó kilátás nyílt az üzemre.

A Schrofenalmnál lévő "munkásvárosból" kötélpálya - azaz egy szükségfelvonó - segítségével érték el Vorderlanersbach települését, melyet 1961-ben cseréltek le rendes személyszállító, ingaüzemű liftre. A nyersanyagot egy másik, teher-kötélpályán vitték le Mayrhofen városáig, onnan pedig keskeny nyomközű vasúttal - a jelenleg is üzemelő Zillertalbahn segítségével - szállították tovább a nagyvasúti csomópontig. Ennek a liftnek a nyomait még fel-fel lehet lelni a Mayrhofen síterepéhez tartozó, Horbergbahn nevű gondola-felvonóból kinézve - ezek főleg a felvonóoszlopok talapzatainak maradványai.

Az 1976-os bezárása után a bányát teljes mértékben elbontották, helyét pedig rekultiválták. Mementónak egy-két, fákkal benőtt falrom maradt, valamint az 1949-ből származó, restaurált Szent Borbála kápolna (Barbarakapelle) és egy információs tábla az egyik hegyi turistaút mentén.

magnezit-map_s.jpg

Zillertal 3000 sírégió Mayrhofen-Vorderlanersbach része (a képre kattintva nagyítható). A hajdanvolt magnezitbánya a térképen látható Penkentől kissé balra helyezkedett el (piros ponttal jelezve). A jobb szélen lévő, mai Horbergbahn helyén volt a (Penken-felől jövő) teherfelvonó alsó szakasza, mellyel a nyersanyagot szállították a völgybe. Vordelanersbachból indult Penken irányába a személyszállító ingalift - a Schrofenbahn. (térkép: sielok.hu)

magnezit_10.jpg

 Még teljes kapacitással működő magnezitbánya központi üzemegysége, háttérben a Schrofenalm munkástelep. (Berggasthaus Eggalm -  eggalm.at)

magnezit_3.jpg

 Leállítás után nem sokkal, 1978-ban. A tárnákat kötélpályákkal kötötték össze, ezek közül az egyiknek a felvonóoszlopa látható középen. (www.sagen.at - H. Spötl)

magnezit_5.jpg

 A példásan rendbe hozott terület napjainkban. Szinte nyomát sem látni, hogy itt közel ötven évig egy komoly bánya üzemelt. (Wikipédia - Eiswind - CC BY 3.0)

magnezit_1.jpg

A schrofenalmi Barbarakapelle még ma is áll. Nem csoda, hiszen ez a bányakomplexum talán egyetlen olyan épülete, mely szépen beleillik az itteni alpesi környezetbe. Háttérben a vorderlanersbachi Rastkogel-sípálya egyik felvonója vehető ki. (Wikipédia - Eiswind - CC BY 3.0)

magnezit_7.jpg

Egy régi lanersbachi képeslap bal alsó képén a magnezit bánya személyszállító felvonójának (Schrofenbahn) kabinja látható, háttérben Vorderlanersbach településével. Abban nem vagyok biztos, hogy a lift turistaforgalmat is kiszolgált volna, hiszen a felső végállomása üzemi terület volt. (alpinforum.com -  schifreak)

magnezit_2.jpg

A személyszállító kötélpálya völgyállomása Vorderlanersbachnál, a nyolcvanas évek vége felé. Előtérben a képeslapon is szerepelt, szebb napokat látott kabinnal. (www.sagen.at - Andreas Hepp)

magnezit_6.jpg

Az idő múlik, az elhagyatott épület marad. Annak ellenére sem bontották még le, hogy a település viszonylag frekventált helyén áll. Háttérben a Rastkogelre vezető sífelvonó oszlopai láthatók. (www.sagen.at  - Dachstein)

magnezit_8.jpg

Mayrhofen-ből induló Horbergbahn: ezen a csapáson vezetett a magnezit ércet szállító teherlift alsó szakasza a Ziller-völgy felé. A fotón legalul kivehető fundamentum nagy valószínűséggel annak a liftnek egy maradványa lehet. (www.lift-world.info - Radim Polcer)

 

Témával foglalkozó oldalak:

 

Szólj hozzá!

Címkék: bánya Ausztria nagykabin Zillertal Tirol bányalift


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr596748859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.