Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.08.27. 12:21 BundesBlog

Képes nyári beszámoló a Dachstein mellől

A salzkammergut-i Krippenstein kötélpályáiról már több ízben eset szó e blog hasábjain:

Az ott készült mostani fotóim bemutatása előtt egy rövid összefoglaló a helyről:

Krippenstein hegytetejére közlekedő, kétszakaszos, nagykabinos, ingaüzemű felvonórendszert 1951-ben, illetve 1956-ban adták át a nagyközönségnek. Az első szakasz völgy-állomása Obertraun nevű településtől nem messze, 609 méter magasan, a második szakasz végállomása pedig 2100 méteren fekszik. A hegytetőről gyönyörű kilátás nyílik a Hallstatti-tóra, valamint a Dachstein-masszívum csúcsaira. Az első szakasz végállomásánál található az UNESCO világörökségéhez tartozó Dachstein-Óriásjégbarlang (németül Dachstein-Rieseneishöhle), valamint a Dachstein-Mamutbarlang. 1961-ben a Krippenstein csúcsáról egy másik felvonót is létesítettek a kb. 300 méterrel lejjebb fekvő Gjaidalm felé. Ez lett végül a harmadik szakasza a drótkötélpálya-rendszernek. Az első két szakaszt 2007-ben korszerűsítették.
Gjaidalm végállomása felett, Oberfeld-en az 1930-as években katonai kiképzőtábort hoztak létre, ide kötélpályát az ötvenek évek végén telepítettek, amely szintén Obertraun-ból indul. A felvonót csak a katonaság emberei és személyzete használhatta, turistákat nem szolgált ki. Az 1835 méter magasan fekvő bázist az Osztrák Szövetségi Haderő 2009-ig használta, jelenleg üresen áll. 2012-ben íródott, helyi újságcikkek szerint egy magánvállalkozó vásárolta meg turisztikai beruházás céljából.

krippenstein-map.jpg

A térkép közepe táján található Krippenstein, jobbra lejjebb pedig Gjaidalm - háttérben a Dachstein csúcsaival. A piros színnel jelzett sípálya környékén található a katonai felvonó nyomvonala (mivel nem látott el közforgalmat, ezért nem is jelzik a sí-térképen - www.sielok.hu).

krippenst_15.jpg

A felvonó völgyállomásánál a régi kabin egyik kiállított darabjával találkozhatunk. A hozzá vezető lépcső és a benne lévő pad arra enged következtetni, hogy be is lehet menni, de az ajtajai zárva voltak. Azt elárulom, ennek ellenére már többször tartózkodtam benne, amikor még közlekedett. Hiába, az idő rohan..

krippenst_16.jpg

Előttem az utódom: a legalsó szakasz kabin-párja menet közben. A lift dupla teherhordó kötéllel rendelkezik, amelyen a kabin futóművei gurulnak. A ráerősített háromszög-alakú szerkezetek pedig azért felelnek, hogy egymástól állandó távolságra legyenek és ne érjenek össze pl. széllökések esetén. A középső, görgős részen a kabin mozgatásáért felelős, végtelenített vonókötél fut.

krippenst_01.jpg

Krippenstein - felső végállomás. Egy rövid fotózást a kiszállás után még engednek, aztán a kijárati üvegajtók bezárulnak, hogy átadják a lefelé igyekvő utasoknak a terepet. Mivel az eredeti felvonóház épületét meghagyták (maga a felvonó újult meg), valamint az új kabin-párok az elődökhöz képest nagyobbak lettek, a képen látható peron jobbra-balra csúszik át, attól függően, hogy melyik érkezik éppen be.

krippenst_12.jpg

A krippenstein-i felső végállomás kívülről. A "belőle kiálló" kábelek a felvonó teherhordó kötelei..

krippenst_13.jpg

..amelyek ebbe a műszaki létesítménybe vezetnek, masszívan lerögzítve.

krippenst_03.jpg

Krippenstein tetejéről induló harmadik szakasz, amely még nem esett át egy átfogó rekonstrukción. Háttérben Dachstein hegycsúcsai láthatók.

krippenst_14.jpg

Az előző fotó hátterében látható felvonóoszlop közelebbről - éppen egy lefelé igyekvő kabinnal.

krippenst_04.jpg

Menet közben, kilesve a kabinból. Ezt a liftet még az az igazi "klasszikus fíling" jellemzi: menet közben zörgő üvegek, csőkulccsal nyíló és záró tolóajtók, lehúzott ablakon kikönyökölő és nézelődő felvonó-kezelő (vagy inkább nevezzük felügyelőnek). Az új felvonók technikája is lenyűgöz, de ezek a régi liftek valahogy közelebb állnak a szívemhez.

krippenst_17.jpg

És hogy mit nézeget a felvonókezelő menet közben? Például a Hallstatti-tavat.

krippenst_05.jpg

Megérkeztünk Gjaidalm-hoz.

krippenst_07.jpg

Felette az oberfeld-i volt katonai kiképzőbázis épülete, háttérben a Dachstein sziklái tornyosulnak (a képre kattintva nagyobb változat jelenik meg). A kaszárnyától kissé jobbra található, kisebbik épület a katonai felvonó végállomása.

krippenst_10.jpg

 A felvonóház közelről. A fa ajtajai be vannak zárva, a ki- és beszállás magában az épületben történt. A főépületben egyébként éppen tartózkodott egy-két munkás. Az egyik érdeklődve ki is nyitotta az ablakot - hozzáteszem egyáltalán nem ellenségesen. Mondtam, hogy csak egy-két fotót készítek, ezt konstatálva egy "Passt schon" mondattal (osztrákul: rendben) becsukta az ablakot.

krippenst_11.jpg

Kisvártatva megjelent a lezártnak hitt kötélpályán, a képen látható összeállítással egy csoport-lift. Az egyik szerelő "kipattanva" a kabinból felmászott az egyik felvonóoszlopra és flexszel kezdte levágni a legfelső köteleket, amelyek természetesen nem vettek részt a felvonó működésében. A művelet közben lentről egy quados kolléga felügyelte a helyszínt, mivel a vágáskor elpattanó és lehulló kötél nagyot tud ütni. Volt is süvítő léghangja az eséskor..

krippenst_18.jpg

A műveletet a felső szakasz több felvonóoszlopánál is megismételték, aztán visszatértek a völgybe. Ha lassan is, de úgy látszik elkezdődött a katonai lift elbontásának előkészítő munkálatai.

krippenst_09.jpg

 A kaszárnya és a Gjaidalm Hütte között egy kisebb teherfelvonó (ún. Materialseilbahn) is épült. Állapotából ítélve már régen használhatták.

Témához kapcsolódó oldalak:

1 komment

Címkék: Ausztria Dachstein nagykabin Krippenstein nyári beszámoló


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr986639451

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adamki 2014.09.12. 13:39:40

Tökjó ez a blog :)