Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.08.10. 14:29 BundesBlog

Vízisí-kötélpálya a tó felett

Az ötvenes évek legvégén egy forradalmi kötélpálya-rendszert mutatott be egy német mérnök a Schleswig-Holstein tartománybéli Bordesholmer-tavon. Azóta már a világ minden pontján - köztük Magyarországon (Wakeboard Balatonfüred) is megtalálható a Rixen Cableways GmbH által forgalmazott, motorcsónak nélküli "vízisípálya".

Honlapjuk szerint a megvalósításhoz számos szabadalom fűződik, melyet maga Bruno Rixen és cége fejlesztett ki, mivel a hagyományos sílift-technikát nem lehetett átültetni egy az egyben: például e változatnál a maximálisan elérhető sebességnek 5x vagy 6x gyorsabbnak kell lennie, hiszen itt maga a "vontatás" a lényeg, emellett ötszörös tapadási erőt kell leküzdenie, pusztán abból a tényből kifolyólag, hogy nem havon, hanem vízen történik a siklás. A vonókötelek alátámasztásához használatos felvonóoszlopokat sem lehet telepíteni a tóba, mert nem hogy zavarná a sportolókat, hanem egyenesen balesetveszélyes lenne, mégis meg kell oldani pl. egy 300 méter hosszú szakaszon a vízfelület feletti biztonságos, lehetőleg minél kisebb belógással járó kifeszítésüket.

A legelterjedtebb változatoknál a haladás nem csupán oda-vissza történik, hanem négyszög-alakban a tó partjai mentén, a középpontból nézve 360 fokos kört leírva. Ebben az esetben azt is figyelembe kell venni, hogy a tó egyik "sarkában" történő 90 fokos kanyarodást biztonságosan lehessen abszolválni, természetesen az eredeti kb. 60 km/órás haladási sebesség mellett. Egyébként a kötélpálya alakzatának kialakítása függ a tó alakjától is (pl. létezik ötszög alakú pálya).

rixen-map.jpg

Vízisí-kötélpályák látványrajza. A kötélfeszítő-pilonok a szárazföldről lógnak be konzolosan a tó víztükre fölé, így nem zavarják a vízisízőket egyáltalán. (Rixen Cableways GmbH)

Érdekesség, hogy a balatonfüredi modellt már 1984-ben átadták a sportolni vágyó közönségnek.

Az alábbi videó bemutatja a szerkezet lelkét, a dokkoló egységet, ahol kezdődik és ahol végződhet a vízisí- vagy wakeboard-kör (Egyesült Államokban átadott modell - magyarázat a beágyazott videó alatt):

A kötélpálya mutat némi hasonlóságot az automata adagolóval ellátott sí-húzóliftekkel, persze itt a vontató egységbe kézzel kell belekapaszkodnia a sportolónak, amely nem közvetlen a kötélre kapcsolódik, hanem a kötélpályán bizonyos távolságonként elhelyezett csatlakozó egységekbe.

rixen2.jpg

A képen kivehető a vontató egység alsó szakasza, amelybe a vízisíző belekapaszkodik - a képről az is határozottan kivehető, hogy nem az első próbálkozása a sportolónak.. (Rixen Cableways GmbH)

A vontató egységek automatikus begyűjtését és bekészítését közvetlen a dokkoló mellett található mini-kötélpálya végzi futószalag-szerűen. Miután az aktuálisan bekészített vontató egységbe a "rajtra-váró" vízisíző már belekapaszkodott, a fő kötélpályán nagysebességgel érkező, üres csatlakozó egység ezt "elkapja". Ezt a pillanatfázis ki is kockázták (1:13).

 

Kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: wakeboard vízisí Rixen Cableways


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr606590773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.