Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.07.06. 14:56 BundesBlog

Kötélpálya a városban 9.: Barcelona kikötője felett - Teleférico del Puerto (+ videó)

Noha a katalán nagyváros nem kifejezetten az alpesi települések közé sorolható, számos siklóval, valamint két darab kötélpályával is büszkélkedhet. Ezek közül az egyik legérdekesebb a Montjuïc-hegyről induló, nagykabinos, ingaüzemű lift, mely Port Vell kikötő félszigetét érintve a homokos strandjáról is híres La Barceloneta városrészig közlekedik ingaüzemben.

Míg a felvonó egyik végállomása természetes domborzaton fekszik (57 m), a tenger felőli közép- és végállomása egy 116, illetve egy 86 méter magas acéltornyon található (a két torony neve Torre Jaume I - I. Jakab aragóniai király után és Torre Sant Sebastià - spanyol település után). 

port-vell-map.jpg

Felvonó elhelyezkedése a hegy, a kikötő és a strand között (WikiMiniAtlas).

port-vell-06.jpg

 Montjuïc-hegyen lévő végállomás (lift-world.info)..

port-vell-02.jpg

.. valamint a tenger felőli közép- és végállomása az acél-tornyokon (lift-world.info).

A kötélpálya építésével a Montserrat-kolostorhoz hasonlóan a német Bleichert felvonógyártó vállalatot bízták meg. Noha a felvonót az 1929-es Világkiállításra szánták, mint technikai attrakciót, az csak két évvel később készült el. Eredetileg a három felvonóállomás között két kabinpár közlekedett oda-vissza, mindegyiket egyetlen végtelenített vonó-kötél mozgatta (az elv hasonló az Obersalzbergbahnéhoz) - sajnos nem sokáig, mivel közbeszólt a Spanyol Polgárháború..

A harcok során a Torre Jaume I tornyot lőállásnak használták, amit az ellenséges csapatok teljesen szétlőttek a benne tartózkodó kabinnal együtt, ráadásul az egyik acélkábel elszakadt, egy másik kabin pedig a tengerbe zuhant. A háború befejeztével a két megmaradt kabin egyikét elszállították a montserrati kötélpálya számára, mivel a harcokban ott is megrongálódott az egyik személyszállító egység. A rozsdásodó tornyok torzói éveken keresztül éktelenkedtek Port Vell kikötője környékén, egészen az 1960-as évek elejéig, amikor a felvonó eredeti tervezője, Friedrich Gründel felkarolva az újjáépítés ügyét egy koncessziót hozott létre.

A vállalkozás sikeres volt: 1963-ban újra megnyitották, immáron csak két kabinnal üzemeltetve a négy helyett - a montserrati "kölcsön kabin" visszaszerzése után. A Torre Jaume I nevű középállomást átépítették, melyen a kabinok csak keresztülhaladnak és nem kell átszállniuk az utasoknak - a lift 1936 előtti üzeméhez képest. Torre Sant Sebastià állomáson a panoráma-éttermet is úja megnyitották, a toronyhoz pedig "normál" épületfelvonóval is fel lehet jutni.

1995-ban a kötélpályát újabb bezárás veszélye fenyegette a meglehetősen leromlott műszaki állapota miatt. Port Vell 1996-ban kezdődött rekonstrukciójával szerencsére megmenekült és 2000-ben a felújítás után újra megnyitották a turisták előtt.

port-vell-03.jpg

Torre Sant Sebastià felvonóállomás távolból (lift-world.info)..

port-vell-05.jpg

.. és közelről, a kabin szemszögéből. A torony tetején étterem is található (lift-world.info).

port-vell-01.jpg

Torre Jaume I - középállomás, Port Vell. Hajdanán ez volt a világ legmagasabb felvonóoszlopa egészen 1966-ig, amikor az osztrák Kitzsteinhorn gleccserliftje át nem vette ezt a címet. Háttérben a Világ Kereskedelmi Központ épülete látható (Wikipédia - João Carvalho CC BY-SA 2.5).

port-vell-04.jpg

A kötélpálya tizenkét oldalú, szögletes kabinja (lift-world.info).

Odaút a tengerpart torony-végállomása felé (YouTube videó).

 

Témához kapcsolódó oldalak:

1 komment

Címkék: város Barcelona Spanyolország nagykabin Bleichert


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr276476487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2014.07.07. 08:32:39

Tavaly volt hozzá szerencsém, tényleg jó buli :)