Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.06.10. 12:13 BundesBlog

Egy svájci bányalift a harmincas évekből (+videó)

A svájci Melbach közelében több mint nyolcvan éve, 1931 óta folyik gipsz-kitermelés. A külszíni fejtés során kibányászott nyersanyagot csillés teherlift segítségével szállítják 920 méter tszf. magasságból az 527 méteren fekvő, Rohren nevű völgyállomásra, ahonnan elszállítják további feldolgozásra. A kötélpályát is ugyanabban az évben, 1931-ben telepítették a német Bleichert felvonógyártó vállalat közreműködésével. A lift alapkialakítása még a régi időket idézi, ugyanakkor már többször átesett különböző korszerűsítésen. Külsőleg a leglátványosabb modernizálás talán ezek közül 1961-ben történt, amikor az eredetileg fából ácsolt, kötél-alátámasztásokért felelős portál-felvonóoszlopokat acélra cserélték, a meglévő csilléket pedig nagyobbakra váltották. Azóta az elektromos hajtás- és fékrendszert, valamint a vezérlést is kicserélték. A hegyi és völgyállomás épületei jelenleg is faszerkezetűek. 

rohren-melbach-seilbahninventar-2.jpg

Csille-lift Rohren-település völgyállomásától nem messze, az egyik acélszerkezetes portál-felvonóoszloppal (www.seilbahninventar.ch).

rohren-melbach-seilbahninventar-1.jpg

Völgyállomás faszerkezetes épülete. Jobbra tőle közvetlen egy vasbeton szerkezetű, átmeneti tároló látható. Onnan szórják tovább a földszinten várakozó teherautó platójába a kibányászott nyersanyagot (www.seilbahninventar.ch).

rohren-melbach-seilbahninventar-4.jpg

Átmeneti siló alatt várakozó teherkamion (www.seilbahninventar.ch).

rohren-melbach-bergbahnen-3.jpg

Az épület belülről. Miután a csille lejön a kötélpályáról a benne lévő gipszet beszórják az átmeneti silóba (www.bergbahnen.org).

rohren-melbach-bergbahnen-2.jpg

Ugyanez a felső végállomáson, csak fordítva. A csillékbe adagolón keresztül töltik be a nyersanyagot. (www.bergbahnen.org)

A felvonó rendszere kétköteles: azaz a teherhordó kötélen gurul, a végtelenített vonó kötél pedig mozgatja a csilléket.

rohren-melbach-seilbahninventar-3_3.jpg

A kétköteles rendszer "lelke": a képen a csillés szállítóegység függesztő szerkezetének részlete látható. A csille a görgők segítségével a teherhordó kötélen gurul, a lejjebb lévő szorító szerkezet segítségével pedig "belekapaszkodik" az őt mozgató vonókötélbe. Mikor a csille beér a felvonóházba, a rögzítés megszűnik, ezáltal függetlenedik a folyamatosan mozgó kötélpályától (www.seilbahninventar.ch).

Megoldását tekintve nagyon hasonlít Brauneckbahn felvonójához, melyről volt már szó itt egy cikk erejéig: lényege, hogy a felvonóoszlopok csak a teherhordó kötelet támasztják alá, magát a végtelenített vonókötelet a csillék "fogják" egymás közt. Az alábbi (Brauneckbahn bejegyzésből származó) rajz jobban megvilágítja e ritkábban előforduló, érdekes működési elvet:

2k-gondola-elv.jpg

A felső ábra a csilleliftünk működési elve, az alsó az elterjedtebb - "normál" rendszer (saját grafika).

A rendhagyó rendszernek köszönhetően a vonókötél belógása sokkal nagyobb, mint normál esetben, amikor a felvonóoszlopoknál görgők segítségével alátámasztják, ezért lejjebb, az oszlop közepe táján segéd görgőket erősítettek fel, megakadályozva azt, hogy teljesen a talajra lelógjon, esetleg hozzáérjen az oszlop pilonjához, károsítva ezzel a kötelet, illetve az egész kötélpálya-rendszert:

rohren-melbach-bergbahnen-1_2.jpg

A gyakorlatban: a felső, vastagabb kötélen gurulnak a csillék, az alsó (vonókötél) a mozgatásukért felelős. Az oszlop közepén találhatók a segéd-görgők, illetve a v-alakú acéllapok, melyek a görgőkhöz terelik a belógó vonóköteleket (www.bergbahnen.org). 

Szemléltető videó Rohren-Melbach bányaliftjéről.

Témához kapcsolódó oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Svájc Bleichert teherfelvonó bányalift


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr596290760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.