Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.04.16. 11:22 BundesBlog

Világ legnagyobb jégbarlangjának felvonója - Eisriesenwelt Seilbahn

Klasszikus, saját hasonlattal élve "koffer" kinézetű, ingaüzemű nagykabinokból az idő és a technika haladtával már egyre kevesebb példány látható, ennek egyik még megmaradt képviselője az ausztriai Werfen mellett található Eisriesenwelt jégbarlang felvonója.

A liftet 1955-ben építették, 1968-ban pedig korszerűsítették - az osztrák De Pretis vállalat közreműködésével. A kötélpálya meredeksége is figyelemre méltó: a 712 méteres táv alatt 502 méter szintkülönbséget küzdi le (1084-1586 m). A felvonó völgy-állomása Werfen központjától kb. 15-20 perces autózással, egy igen kanyargós és meredek hegyi úton keresztül érhető el. A felső végállomás a Tennen-hegység (Tennengebirge) egyik sziklás falának oldalában található gyalogútjához csatlakozik, melynek végén, ha kissé vadregényesen is, de eljuthatunk a világ legnagyobb jégbarlangjának bejáratához.

A lift mai szemmel talán nem is annyira számítana nagykabinos típusúnak, mivel a kabinpár csupán 15-15 személyes, műszaki kialakítását tekintve azonban mindenképp azok közé sorolhatjuk.

eisriesenwelt-liftworld-01.jpg

A felvonó völgyállomása a kanyargós hegyi út végén lévő parkolótól egy hosszabb séta után érhető el, amit viszonylag meredek területre kellett felépíteni. (lift-world.info - darkstar)

eisriesenwelt-liftworld-03.jpg

 A kabinpár 2-es tagja menet közben a sziklás Tennengebirge mentén. (lift-world.info - darkstar)

eisriesenwelt-liftworld-02.jpg

Klasszikus dizájnú liftszekrény még a régi időkből - modern, napelemes technikával ötvözve. Valószínűleg a kabin elektromos rendszerének energiaellátását biztosítja (lift-world.info - darkstar).
A képről óhatatlanul - e blog oldalain is bemutatott "Kémek a sasfészekben" című film jelenete jut eszembe..

eisriesenwelt-familievaneelen.jpg

 A felső végállomás. A meredek kötélpálya kabinjának alja szinte a "növényeket súrolja". (familievaneelen.wordpress.com - egy online családi útinaplóból)

eisriesenwelt-eingang.jpg

A végállomás után újabb, kb. 20 perces túra következik a jégbarlang bejáratáig - amely májustól októberig látogatható. (www.eisriesenwelt.at)

eisriesenwelt-wiki.jpg

 A jégbarlang egyik terme. Ha nem is pontosan erre értik, de a szépségért bizony meg kell küzdeni: a parkolótól a felvonóig, illetve a felvonótól a barlang bejáratáig tartó "bemelegítő" túra után több mint 1000 lépcsőfok megmászása vár még ránk. (Wikimédia)

 


A jégbarlangól:

A barlangrendszer teljes hossza 40 km hosszúságban nyúlik a hegy gyomrába és kisebb-nagyobb barlangok labirintusából áll. A többi barlang kialakulásához hasonlóan, e gyönyörű képződmény is a természet hosszú munkájának gyümölcse. A mészkő első rései és hasadékai a hegy kiemelkedésekor kb. 100 millió évvel ezelőtt alakultak ki, s az évezredek múlása során nagyobbodtak, terjedtek a kémiai reakciók és a víz eróziós hatásának köszönhetően. A havasok barlangjai minden pillanatban alakulnak, változnak, habár sok esetben a kiszáradás folyamata gátolja fejlődésüket.
Jégbarlangok többféle módon alakulhatnak ki. Az Eisresenwelt egy dinamikus barlang, mely azt jelenti, hogy a folyosók és a rések kapcsolatban vannak az alacsonyabban fekvő bejáratokkal és a magasabban fekvő nyílásokkal, így biztosítva a levegő keringését, mint egy kéményben. A külső hőmérséklettől függően, hogy melegebb vagy hűvösebb van-e odakint mit a hegy belsejében, a levegő felfelé vagy lefelé cirkulál. Télen, amikor a belső hőmérséklet melegebb, mint kint, akkor a hideg beáramlik és egészen fagypont alá csökkenti a hőmérsékletet a hegy belsejének alsó részein. Tavasszal, amikor az olvadó víz beszivárog a sziklák résein elérve a barlang hidegebb alsó részeit szép lassan gyönyörű jégalakzatokká fagy.
A XIX. század végén a barlangot csak a vadászok és a vadorzók ismerték, egészen 1879-ig amikor Anton Posselt, egy salzburgi természettudós 200 méterre a barlang belsejébe hatolt, és hivatalosan felfedezte. Egy évvel később felfedezéséről a hegymászó magazin cikket közölt, de ezután ismét a feledés homályába merült egészen 1920-ig. Ekkor Alexander von Mörk, a Salzburgi régió barlangászainak úttörője Posselt cikke alapján ismét felfedezte a jégbarlangot. Az ő expedícióját továbbiak követték, és a természet e feledhetetlen csodájának egyre több látogatója akadt, így 1920-ra megépült egy menedékház - a Forscherhütte – és megerősítették az egyszerű mászó útvonalat, hogy megkönnyítsék a barlanghoz való feljutást. 1924-re a barlang „jeges” része gyalog megközelíthetővé vált, és 1925-ben egy nagyobb menedékház is épült a régi mellett. 25 évig a barlang csak gyalogosan volt megközelíthető, de 1953-ra egy egysávos, burkolat nélküli út is épült, így autóval is megközelíthettük a barlangot. 1955-re egy kabinos felvonót építettek, mely 1084 méterről 1586 méterre repítette fel néhány perc alatt a látogatókat, így megkímélve őket a másfél órás mászástól.

Hójelentések.hu - hírtár


 

Témával kapcsolatos további oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: jégbarlang Ausztria nagykabin Werfen Pohlig De Pretis (Villach) Eisriesenwelt


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr906042455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.