Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.02.19. 11:37 BundesBlog

Opicinai Villamos - városi vasút és sikló

Körülbelül négy évvel ezelőtt írtam a Wikipédián egy bejegyzést a Triesztnél található Opicinai Villamosról. Apropója hogy itt is megosztom e cikk érdekesebb részeit, hogy a városi vasút egy kb. 800 méteres szakasza – a világon egyedülálló módon - siklóüzemű.

A trieszti közlekedési társaság üzemeltetésében lévő 5,175 km hosszú villamosvonal a városközponttól északra található Piazza Oberdan-t köti össze a hegyekben lévő, szlovén határ melletti Villa Opicina faluval. A villamosok az 5,2 km-es viszonylat legnagyobb részén hagyományosan, a 17 méter tengerszint-feletti magasságban lévő Piazza Scorcola és a 177 méter magasan fekvő Vetta Scorcola megálló közötti 799 méteres szakaszon pedig sikló üzemben közlekednek. Ezt a 160 méteres szintkülönbséget egy speciális siklómozdony-pár segítségével küzdik le.

A villamos vonalat 1902-ben adták át a forgalomnak. A hagyományos kéttengelyű villamoskocsikat ebben az időben fogaskerekű motorkocsik vontatták fel a meredek szakaszon, majd 1928-ban a fogaskerekű szakaszt siklóüzeműre építették át. A vonalon jelenleg 6 db acélvázas, négytengelyes, forgóvázas motorkocsi közlekedik, amelyeket még 1935-ben, illetve 1942-ben gyártottak le.

A pálya siklóüzemi szakaszán acélkábelre szerelt "siklómozdony-pár", vagy más néven kábeles vontatók találhatók (olaszul: carro scudo). Amikor a villamos ezen a pályaszakaszon halad felfelé vagy lefelé, rácsatlakozik a siklóra, majd a sínpár közötti görgőkkel megvezetett kábel felhúzza, illetve leereszti a villamoskocsit a siklóberendezéssel együtt. Az első ilyen vontatót 1928-ban gyártották, amely egy 4,7 méter hosszú, nagy hasábra hasonlító berendezés volt. Ezeket 1978-ban cserélték le egy 4,98 méter hosszú, középen vezérlőfülkével ellátott vontatókocsi-párra. A harmadik generációt 2005-ben helyezték üzembe, amelynél már nem volt szükség külön vezetőfülkére, mivel azt a villamosból irányítják és felügyelik, távvezérléssel.

opicina-wiki-1.JPG

Opicinai Villamos Piazza Oberdan végállomása - a vonal "hagyományos" szakasza. (Wikimédia)

opicina-wiki-2.jpg

A második generációs - 1978 és 2005 között üzemelt - siklóvontató viszi a rákapcsolt villamoskocsit a meredek szakaszon. (Wikimédia)

opicina-wiki-3.jpg

Sant' Anastasio megállótól nem messze, kb. 55 méteres tengerszint feletti magasságon, háttérben a Trieszti-öböl. (Wikimédia)

opicina-wiki-4.jpg

2005-ben üzembe helyezett, távvezérelhető siklóvontató. (Wikimédia)

 

Videó a villamosvonalról - a sikló-szakasz 3:17-nél kezdődik!

Kapcsolódó oldalak:

6 komment

Címkék: város sikló Olaszország Trieszt


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr265822132

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gmarc 2014.02.20. 08:40:42

Sajnos 2012 ősze óta a villamos "felújítás miatt ideiglenesen nem közlekedik", 2013. májusában ugyan láttunk egy motorkocsit a siklórész aljánál, de utast nem szállított, és a vonalon sem láttunk munkákat folyni, cserébe beparkolták a vonalat szinte végig. 2013. őszére kellett volna elkészülnie a vonalnak, azóta is pótlóbusz jár helyette 20 percenként...

czjanos 2014.02.20. 13:21:52

Köszönöm, ez nagyon érdekes és látványos írás! A villamos kocsi vezetőállása (menet-fék kapcsoló, irányváltó kapcsoló, kerekes kézifék) és a léc-borítású utastér nagyon emlékeztet a mi régi kocsijainkra!

BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2014.02.20. 14:56:31

@gmarc: Ezt sajnálattal hallom és őszintén szólva nem is értem a helyzetet, hiszen a világon egy ilyen egyedülálló látványosság sok látogatót vonz.

BundesBlog · http://kotelpalya.blog.hu 2014.02.20. 15:07:08

@czjanos: Köszönöm szépen! Így van, ez a villamostípus is, illetve a nálunk közlekedett is annak a korszaknak egy tipikus példánya.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2014.02.20. 15:24:36

Én is jártam Triesztben, sajnos én sem tudtam kipróbálni :( Viszont én még el tudtam menni a trieszti vasúti múzeumba, ahol a nem használt kocsik parkolnak és mennek épp tönkre...

Néhány kép a blogomon: vonattal-termeszetesen.blog.hu/2013/08/30/a_trieszti_vasuti_muzeumban