Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2014.02.15. 13:36 BundesBlog

Hogyan működik a húzólift?

Húzólift, tányéros, korongos, csákányos felvonó. Csak néhány kifejezés, amit mi is ismerhetünk e lifttípusnál.

Persze létezik egyszerűbb felépítése is, mint például gyermek- vagy tanulópályán üzemelő társa, ahol a kötél gumiborítású részébe kapaszkodva kell felvontatni magunkat. Apropó vontatás: ha már szóba kerültek a magyar elnevezések erre a lifttípusra, a németek a Schlepplift kifejezést használják, amely a vontatás, húzás vagy vonszolás igéjükből ered.

Előnye, hogy olcsó, nem igényel sok karbantartást és sokáig elüzemel. Egyszerűségéből fakadóan a legősibb felvonótípusok közé sorolható. Az utóbbi időkben a lift-ipar gyors fejlődésével vesztett népszerűségéből, hiszen bizonyos távolság felett kényelmetlen a vele való utazás, főleg akkor, ha az alatta futó sikló pálya nincs rendesen karbantartva - nyomvályús, jégbordás, esetleg buckás, késő tavaszi időszakban pedig kerülgethetjük a füves szakaszokat. Napjainkban inkább a rövidebb sípályák kiszolgálója.

Feljegyzések szerint a világ legelső (egyben húzós) síliftjét egy bizonyos Robert Winterhalder építette a Fekete-erdő egyik lankáján, melyet egy vízimalom segítségével működtetett. Maga a lift egy végtelenített kötél volt, melyre egy szorító készülékken keresztül lehetett kapaszkodni felfele menet. Az elv nem volt ismeretlen Magyarországon sem: sok műanyag tanpályán alkalmazták a hordozható szorítófogós megoldást.

Winterhalder szabadalma óta számos változat és technika terjedt el, de alapműködésüket tekintve gyakorlatilag hasonlóak. Nézzünk néhány típust és kivitelt - a teljesség igénye nélkül:

sima-huzo-lift-wiki.jpg

Kezdjük a legegyszerűbbel: maga a kötélpálya egyben a felvonó is. Kis lejtéssel bíró tanpályáknál ideális. Szokták használni két közeli helyszín összekötésére is, ahol - minimális lejtő hiányában - nincs lehetőség simán átcsúszni. (Wikipédia)

holz_stutze-bergbahnen-org.jpg

Húzólift fából ácsolt felvonóoszlopokkal a hőskorból... (Lenzerheide, Svájc - www.bergbahnen.org)

schleplift-murgtal.jpg

...és egy tipikus csákányos felvonós életkép a jelenkorból. (murgtal.org)

borer-bsg-77_1.jpg

Egy hagyományos kialakítású (kétszemélyes) csákányos felvonó automatikus visszacsévélővel a régebbi időkből (Borer gyártmány). Az alapelv azonban nem sokat változott. A merev rúd után található hosszú kötél használat után visszatekerődik. A rugós visszacsévélés sebességét egy beépített olajpumpával csillapítják - itt a csévélő közepén látható kitüremkedés az. (www.skilift-info.de)

borer-bsg-77_2.jpg

Hasonló kivitelű, úgynevezett fél-hosszú merev rúddal. Az olajpumpával átellenes oldalon a henger alakú rugóház látható. (www.skilift-info.de)

borer-mini.jpg

Korongos vagy tányéros változat. (www.skilift-info.de)

doppelmayr-ii-mt.jpg

Rövid rúddal ellátott csákányos lift, behúzást segítő terelő kosárral (Doppelmayr gyártmány). A pumpa itt teljesen a visszacsévélő házba van beépítve (nincs kitüremkedés). Kényelmi szempontból egyébként a normál hosszúságú rúd az igazi, mivel több hely van a kapaszkodásra. (www.skilift-info.de)

(Egyébként a témakörhöz hozzátartozik, hogy az előbb említett Doppelmayr felvonógyár kifejlesztett egy másik, úgynevezett állandó szilikon fékkel rendelkező modellt is folyadékpumpa helyett.)

lst-260.jpg

Az olajpumpa ház belülről. A lapátok segítségével fékeződik a visszacsévélés sebessége. (Loipolder gyártmány -  www.shoplogistics.de/cnikolai/SKILIFT-INFO/PDF-DOKUMENTE/LST260Hydro.pdf)

Franciaországban és Svájc egyes helyein elterjedt korongos lift-fajta, automata adagolóval (a kifejlesztő francia cég után szokták POMA-rendszerűnek is hívni): kötél + csévélőrendszer helyett teleszkópos rúddal rendelkezik. A videó egyébként a kezdő sízőknek készült oktató jelleggel, azonban jól megfigyelhető a felvonó működése is.

Klasszikus csákányos és korongos lifthez is készült több fajta adagoló rendszer, a videón egy egyszerűbb szerkezet.

Következzék néhány érdekesség a típussal kapcsolatban:

dizel-lift-wiki.jpg

Ahova nem jut áram, ott dízelmotorral hajtják meg a liftet. Hátsó nagy henger az üzemanyagtartály. (Lachtal, Ausztria - Wikipédia)

schlepplift-fahrrad.jpg

Felvonó leleményes, nyári alkalmazása downhillesek körében. (fotos.mtb-news.de)

stuetze-versetzung-hintertux-3.jpg

Síliftek mozgó gleccsereken című cikkemben kitértem olyan speciális húzóliftek ismertetésére is, melyek oszlopait - a gleccser folyamatos mozgása miatt - rendszeresen korrigálni kell. Íme egy ilyen folyamat az ausztriai Tuxer Gletscher-en. (ski.inmontanis.info)

schlepplift-eck.jpg

Előfordul, hogy a felvonó nyílegyenes vonalvezetése nem megvalósítható. Ilyenkor szükséges egy "kanyar" beiktatása is, erre nyújt megoldást a képen látható szerkezet. (www.bergbahnen.org)

lift-junction.jpg

Ez a fénykép egy feladvány is lehetne: hány felvonó találkozik ezen a csomóponton? (Zinal, Svájc - www.bergbahnen.org)

Update: a helyes válasz 1 db.

Szólj hozzá!

Címkék: hogyan működik húzólift


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr115811408

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.