Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2013.04.24. 16:21 BundesBlog

Budapest drótkötélpályája: a Libegő

A Budai-hegyekben a menetrend szerint járó Fogaskerekű vasút mellett talán a másik legnagyobb műszaki attrakciónak számít a Jánoshegyi Légpálya, avagy ismertebb nevén a Libegő.

Története egészen a harmincas évekig nyúlik vissza, amikor ifj. Hantos István mérnök állt elő először a Zugliget és János-hegy közé építendő drótkötélpálya ötletével, amely akkor csak az előkészületekig jutott el. 1940-ben a Fővárosi Villamos Vasút Vállalat által újra naprendre került az építése, de a második világháború kitörése miatt ez újra meghiúsult. 1945 tavaszán újra előjöttek az ötlettel, ekkor már egy egész kötélpálya-rendszer részeként, olyan lift-tervekkel mint például a Hármashatár-hegy és Óbuda határa közt létesítendő felvonóval. Természetesen ebből a változatból sem lett semmi.

1967-ben történt az igazi fordulat, amikor Budapest XII. kerületi tanácsa határozatot hozott a drótkötélpálya építéséről. A terveket az Út- Vasúttervező Vállalat készítette. Az építkezés 1969-ben indult meg Pataki László irányítása alatt, valamint az Országos Bányagépgyártó Vállalat fővállalkozásában. A kötelet, illetve a lift székeit Ausztriából importálták, a felvonóoszlopokat Tatabányáról szállították és a helyszínen egy szán-szerű szállítóeszközzel csúsztatták a helyükre. Stílusában a 60-as, 70-es éveket idéző völgyállomás épülete a volt 58-as villamos végállomásánál, ma kempingként üzemelő terület bejáratánál található. A kötélpálya hossza 1040 méter, szintkülönbsége pedig 262 méter, az út kb. 12 percig tart. A felső állomástól nem messze található az Erzsébet kilátó, valamint a Gyermekvasút János-hegy, valamint Virágvölgy állomása.

A Libegőt hivatalosan 1970. augusztus 20-án adták át a nagyközönségnek, amely azonnal népszerűvé vált: a megnyitáskor a zugligeti állomásnál már többezres kígyózó tömeg várakozott, az üzem első évtizedében pedig nem kevesebb, mint 4,5 millióan utaztak vele. A névadásra a kerületi vezetés pályázatot írt ki. A végül is „nyertes” Libegő név viszont nem szerepelt a rengeteg beküldött javaslat között.

1990-es évek elején a felvonó egy nagyobb felújításon esett át, a székeket ismét az osztrák Girak sífelvonógyár által szállított, de korszerűbb típusúakra, a kötelet viszont magyar gyártmányúra cserélték, amelyet 1992-ben újra egy megbízhatóbb, osztrák változatra kellet lecserélni. A drótkötelet mozgató, eredetileg fix sebességű villanymotort is kicserélték változtatható sebességűre (0,3 - 2 m/s között). Érdekesség, hogy az első üzembe helyezett kötél 9 év alatt összesen 20 métert nyúlt, ezért 4 alkalommal kellett lerövidíteni. (Ez a nyúlási érték egyébként normálisnak számít.)

A baleset szerencsére ezidáig elkerülte a Libegőt és a kezdeti szemetelések a felvonó alatti lakókertekben, az utazók lábának elkapdosása, valamint a Libegőre való felkapaszkodások is megszűntek. Kisebb üzemzavarok egyszer-egyszer előfordultak a lift történetében, egy esetleges áramszünet esetén, „evakuáláskor” a segédüzemet egy Lada 1300-as benzinmotor látja el. A lift üzemeltetését a BKV Zrt. végzi.

epul-a-libego-hg.jpg

Épül a Libegő. (hg.hu)

libego-3.jpg

Régi fotón üzem közben az első generációs székekkel. (egykor.hu)

libego-plakat-hg.jpg

Libegőt népszerűsítő, korabeli plakát. A völgyállomásnál még villamos-csatlakozással. (hg.hu)

libego-2.jpg

Zugligeti völgyállomás épülete. Lassan időszerűvé válik a felújítása, esetleg átépítése egy stílusosabbra. (Wikipédia)

libego1.jpg

Panorámában gazdagabb völgy-menet. (Wikipédia)


Libegővel foglalkozó ajánlott oldalak:

Szólj hozzá!

Címkék: Magyarország Libegő ülő-lift János-hegy Girak


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr55244861

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.