Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2013.02.19. 22:55 BundesBlog

Óriáskerék és sílift: a Galzigbahn (Update)

St. Anton am Arlberg sírégiójánál található Galzigbahn-t 2006-ban a Doppelmayr közreműködésével építették át úgynevezett Funitel-rendszerű felvonóvá, melynek működési elve a kétsebességes kiskabinos liftekével azonos, viszont itt egy helyett két vonókötél mozgatja a buborék-szerű kabinokat, ezáltal jobban ellenállnak az oldalszeleknek, valamint nagyobb befogadóképességűek lehetnek - a Galzigbahn esetében ez kabinonként 24 személy szállítását jelenti. (A funitel-rendszer működési elvét bemutató ábra a cikk legvégén található.)

Az igazán nagy technikai attrakció a kétemeletes völgyállomásban működő, kb. nyolc méter átmérőjű „óriáskerék-pár", mely közül az egyik a beszállás után kabinostul együtt egy emelettel feljebb szállítja az utasokat az indulási helyre, a másik pedig az érkezőket ereszti le, ezzel kiváltva a síléccel való kényelmetlen lépcsőzést.

A lift völgyállomása 1319 méteren fekszik, a felső végállomás pedig 2085 méteren található. A kötélpályán összesen 28 kabin közlekedik. Érdemes megjegyezni, hogy a 2006-os átépítésig ugyanitt egy 2x70 személyes nagykabinos ingalift szolgálta ki a sízőket, amit 1964-ben építettek, leváltva az eredetileg 1937-ben üzembe állított elődjét.

galzigbahn-12318.jpg

Két vonóköteles, Funitel-rendszerű Galzigbahn egyik kabinja (lift-world.info)

galzigbahn-13406.jpg
Az alsó állomás attrakciója: az óriáskerék (lift-world.info)

galzig-skiresort.jpg

Ugyanez másik szemszögből (www.skiresort.info)

galzigbahn-13404.jpg

Nem csoda, hogy az egész épület üvegfalú, így még látványosabb a szerkezet (lift-world.info)

galzigbahn-13366.jpg

Az alsó szint, ahol a be- és kiszállás történik, majd a kerék felemeli a 24 személyes kabint az indulási helyre (lift-world.info)

galzigbahn-13411.jpg

Az üvegfalú, futurisztikus épület kívülről (lift-world.info)

galzigbahn-16567.jpg

A felvonó felső, egyszintes végállomása már "hagyományos" működésű, azaz itt már nincsenek emelő kerekek (lift-world.info)

Doppelmayr felvonógyártó vállalat reklámvideója a Galzigbahn-ról (YouTube)

Galzigbahn hivatalos weboldala: http://www.galzigbahn.at/

Egy kis technikai Update:

Az alábbi két sematikus ábra jobban megvilágítja a funitel-rendszer működési elvét:

DMC-DLM-funitel.jpg

Alapjában véve két fajta funitel-rendszert különböztetünk meg egymástól: egyszer létezik a - balra látható - DMC, azaz 2 független vonókötéllel rendelkező, valamint a - jobboldalt felvázolt - DLM, ahol egyetlen hosszú vonókötéllel oldják meg a paralel-működést. A Doppelmayr-felvonógyár például a DLM-rendszert használja, amelynek előnye, hogy nem kell a két hajtómotor (ábrán nagy M betűkkel jelölve) sebességét szinkronizálnia, cserébe viszont kétszer olyan hosszú, egybefüggő kábelt kell felhasználnia. (www.alpinforum.com)

Szólj hozzá!

Címkék: Ausztria Doppelmayr Tirol gondola-lift funitel Galzigbahn


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr775092712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.