Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: Sielők.hu
    Lapszemle: Sielők.hu 2018. december 01. 20:30Gastein: átadták a kabinos liftet a síterepen (kép: www.skigastein.com) A síterep schlossalmi részét a völgyből eddig egy vasúttal, majd egy nagykabinossal érhettük el. A kissé időigényes...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2013.02.12. 16:07 BundesBlog

A kötélpálya végtelenítése

A drótkötélpályák egyik alapvető tulajdonsága, hogy a vonókötélnek végtelennek kell lennie, azaz egy óriási hurkot kell alkotnia. A kötélvégek csomózásáról természetesen nem beszélhetünk, ennél ügyesebb megoldásra van szükség.

A kötelet a felvonóépítés helyszínére egy hatalmas dobra felcsévélve szállítják ki, majd helikopterrel, vagy egy ideiglenes segéd-kötélpályán felhúzva építik be végleges helyére, amely után következhet a kötél végtelenítésének művelete.

De mi is az a sodrony kötél? Wikipédia: A sodrott (vert) kötelek szerkezete – függetlenül attól, hogy sodronykötélről vagy hagyományos textilanyagból készült kötélről van-e szó – túlnyomórészt egyforma felépítésű. A növényi szálasanyagból vert kötelek készítésében három fázis különül el. Először a textiliparban ismert fonással fonalakat készítenek. A fonás során a hosszirányba rendezett egyedi szálak kötegét megcsavarják és felcsévélik. A második fázisban legalább három fonalat összesodornak (cérnáznak), ami már lényegében egy vékonyabb kötélnek tekinthető; ezt a kötélgyártó iparban pászmának nevezik. Végül több (legalább három) pászma összesodrásából alakítják ki a kötelet. A sodronykötelek húzószilárdsága sokkal nagyobb a textilszálakból készült kötelekénél, amelyek készülhetnek kis szakítószilárdságú lágy acélból, ezek több hajlítgatást bírnak el, mint a nagyszilárdságú acélból készültek, de gyorsabban kopnak.

wire_rope_construction_hu-wikipedia.jpg

Egy hat pászmás kötél metszete (Wikipédia)

left_wire_rope-wikipedia.jpg

Drótkötél pászmák közelről (Balsodrású keresztsodrású kötél; Wikipédia)

A kötél-végtelenítés kulcsa, hogy az egyes fonalakban a véges hosszúságú elemi szálakat a súrlódás tartja össze. A sodrás következtében a szálak úgy érintkeznek egymással, hogy a kötélerő növekedése önműködően növeli a szálakat egymáshoz szorító felületi normális erőt, így ezzel arányosan a súrlódási erőt is. Ezt a működést a műszaki terminológia önzárásnak nevezi és sok más alkalmazása is van. Tehát egyszerű fonással, mindenféle kötőanyag nélkül megoldható két kötélvég egyesítése.

Az alábbi (német) videó szemlélteti ezt a folyamatot, alatta saját magyarázatommal:
* Időközben sajnos a videót levetették a YouTube-ról, hasonló részletességű oktatófilmet azonban még nem leltem fel. :(

  • Kötél két végét egy hosszabb átfedésben egymás mellé helyezik, majd kijelölnek egy közös vágási síkot.
  • A 6 pászmát tartalmazó kötélfonat jobboldali végének magjáról elkezdünk lefejteni 3 db pászmát a jelölésig: lásd. fekete-fehér-piros drótok.
  • A jelölésnél levágják a kötélmagot.
  • A kötél másik, baloldali végénél lefejtjük ugyanazt a 3 pászmát (fekete-fehér-piros).
  • A jelölésnél itt is levágjuk a kötélmagot.
  • A baloldali kötélvégnél a jelölésnél elvágjuk a piros-fehér-fekete pászmát, a jobboldalinál pedig a másik 3 pászmacsoportot: kék-sárga-barnát.
  • A megfelelő pászma pároknál (a filmen a piros dróton mutatja meg először) a hosszabb pászmavéget felfonja balról jobbra a rövidebb pászmavég felé (fontos: pirost a pirossal). A felfonás miatt a hosszabb pászmavég lerövidül, a rövidebb pedig meghosszabbodik: ezt a meghosszabbodott pászmavéget aztán levágja. Ugyanezt megcsinálja a többi 2 pászmánál is (fehérnél és feketénél), majd a másik oldalon a másik hárommal is (kék-sárga-barnával). Gyakorlatilag ellentétesen átfonja a hosszabb pászmavégeket a rövidebb párjuk felé.
  • Kaptunk 6 darab pászma-kiágazás párt.
  • Egy új modellen, a hatból az egyik pászmapáron – a piros drótpáron  mutatja be magának az egyesítésnek a műveletét:
  • A pászmapár alatti területen a középtől jobbra kivágnak egy darabot a kötélmagból.
  • A pászmát gumiszalaggal betekerik és a kivágott kötélmag helyére befonják (beletekerik a pászma kötegbe), majd a felesleges részt levágják.
  • Ugyanezt a műveletet a (piros) pászma kiágazás másik párjánál is meg kell csinálni. Kötélmagból középponttól balra kivágni egy darabot, a pászma gumiszalaggal való betekerése, kötélmag helyére való befonása, a felesleges rész levágása.
  • Egy pászmapárral megvagyunk, következhet a többi 5 pászmapáros..

Szólj hozzá!

Címkék: kötél-végtelenítés


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr505073021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.