Érdekes témakörök:
Típus kislexikon Hogyan működik? Nagykabios Sikló Gondola-lift Gleccser Városban Képes nyári beszámolók

Bejegyzésbank

Lapszemlék

  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. szeptember 29. 19:33"Ma megnyílik a világ legmagasabban fekvő kötélpálya-állomása" Már ami a háromsodronyos forgókötélpályákat illeti. A 2016 tavaszán megkezdett munkák a Kis-Matterhornon lezárultak: a...
  • Lapszemle: www.index.hu
    Lapszemle: www.index.hu 2018. április 09. 11:37Huszonhat év után újra üzemel a szarajevói lanovka Huszonhat év után újra működik a délszláv háborúban lerombolt szarajevói lanovka, amely a bosnyák főváros fölötti kirándulóhelyre, a festői...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2018. március 28. 21:40A norvégiai Vossban nyílik meg Skandinávia első 3S-kötélpályája. A Stubai-gleccserre és a Kis-Matterhornra vezető, szeptemberben induló 3S-kötélpályák mellett Skandináviában is üzembe áll az...
  • Lapszemle: www.iho.hu
    Lapszemle: www.iho.hu 2017. december 15. 16:48Sínen a világ legmeredekebb pályán közlekedő siklóvasútja A kocsik a völgyállomást elhagyva a Muota-folyó feletti hídon áthaladva rugaszkodnak neki a hajmaresztően meredek pályának, mely...
  • Blogszemle: RegionalBahn.hu
    Blogszemle: RegionalBahn.hu 2017. augusztus 18. 14:46"A kötélvasút nem tömegközlekedés" (iga-berlin-2017.de - Dominik Butzmann) Berlinben tartják idén a nemzetközi kert- és parképítési kiállítást, az IGA-t. A város keleti részében,...
  • Blogszemle: Napi Történelmi Forrás
    Blogszemle: Napi Történelmi Forrás 2016. május 04. 12:14Pillanatképek a 146 éves Budavári Sikló történetéből (napitortenelmiforras.blog.hu) Idén márciusban volt 146 éve, hogy a Budavári Sikló (leánykori nevén Budai Hegypálya) megkezdte...
  • Blogszemle: mindentkibir.blog.hu
    Blogszemle: mindentkibir.blog.hu 2016. március 17. 14:46Kemény szakmák - a felvonók doktora Christian Reimair technikusként dolgozik az ausztriai Stubai gleccser felvonójánál. Ez egész éves munka, a felvonók télen-nyáron üzemelnek. Christian...

Miről szól

Hegyi-liftek, sífelvonók, siklók - azaz minden olyan, amit kötél mozgat. Érdekességek, hírek, technológia, mindez képes blog stílusban.

youtube-logo.png

 

Google +

 


Még több lift..

jobbra_tabla.png

Még több bejegyzésre kíváncsi?
Böngésszen a Bejegyzésbankban!

Kapcsolat

Infó? Ötlet? Írjon!


Impresszum

 

A "szerkesztőség" egyelőre egyszemélyes.
Foglalkozásom tekintve informatikus vagyok. Sok más hobbim mellett rajongok a kötélpályák világáért.

Tipp

www.lift-world.info

Jogi nyilatkozat

A Blog-oldal létrejöttét nem anyagi haszon, hanem a drótkötélpályák határtalan szeretete motiválta. A cikkekből és a blog-rendszer üzemeltetői által elhelyezett hirdetésekből ezen oldalnak tehát semmiféle pénzbevétele nem származik. A bejegyzésekben szereplő képek és videók forrásai (készítőjük nevével együtt) mindig feltüntetésre kerülnek.

Saját készítésű fotók licence:
CC BY-SA

A bejegyzések szövegei szabadon felhasználhatóak, de kéretik a forrás megemlítése!

politikamentes_logo.png

Valamint sért(eget)ő, illetve off kommentek törlésének joga fenntartva.

Beschreibung

Seilbahnen, Skilifte, Standseilbahnen, Neuigkeiten, News, Technik im illustrierten Blog-Stil.

Disclaimer

Die Schaffung der Blog-Seite nicht der Profit, sondern die grenzenlose Liebe der Seilbahnen wurde motiviert. Autoren dieser Seite keinen Profit von den Artikeln und auch den Werbebannern der Systembetreiber bekommen. Bilder- und Videoquellen in den Einträgen werden immer angezeigt.

Lizenz der eigenen Fotos:
CC BY-SA


The creation of these blog has not motivated by the profit, but the boundless love of cableways. Authors of this Site have no income from the articles and even the banners of the system operator. Picture and video sources in the entries are always displayed.

License of self owned photos:
CC BY-SA

2013.01.20. 00:24 BundesBlog

Innsbrucki sísánc siklója

Innsbruck olimpiai sísánca – más néven a Bergisel Sísánc jelenleg is olyan rangos versenyeknek ad otthont, mint például az évente megrendezett négysáncverseny - azon belül pedig a viadal harmadik állomásaként szerepel. A sísánc elődjét 1927-ben nyitották meg, akkor még úgynevezett természetes sáncként volt megépítve. Ez azt jelenti, hogy maga a nekifutó, illetve az elugró rész egy erre kialakított dombon fekszik, ezáltal nem szükséges komoly műtárgyat építeni. A legnagyobb átalakítások az 1964-es innsbrucki téli olimpián, illetve legutoljára 2002-ben történtek.

Ez a sísánc az utóbbi évtizedekben komoly építménnyé fejlődött, amelynek terveit egy neves londoni építész, Zaha Hadid készítette. Maga a vasbeton műtárgy alját (a sáncasztal-szintjét), illetve a nekifutó tetejét egy 50 méter magas torony köti össze, amelybe személyfelvonót is beépítettek. A torony tetején panoráma kilátót és éttermet létesítettek, amely versenyidőszakon kívül turisták számára is látogatható.


A cikkben néhány sánccal kapcsolatos szakszó szerepel, ezt kívánja egy kicsit megvilágosítani az alábbi ábrás magyarázat (akit nem érdekel a sísánc "varázslatos világa", az nyugodtan átugorhatja):

A sísánc egy precíz mérnöki pontossággal megtervezett és felépített, a sportág szigorú kritériumainak megfelelő létesítmény a sánctorony tetejétől egészen a kifutóig:

  • Maga a műtárgy egy dombszerű sánclejtő tetején található, ahonnan a versenyző a nekifutón keresztül a kívánt sebességet eléri,
  • a sáncasztal pedig ahonnan elugrik és kezdődik maga a repülés. Itt a megfelelő ugrás pillanatának elkapásával dől el majdnem az egész ugrás milyensége (leszámítva a repülés közbeni kisebb korrekciókat).
  • A versenyző a műtárgy alatt lévő sánclejtő területére érkezik meg, a kívánatos távolság a "HS" vagy más néven "Hillsize"-pont, tehát ezt kell megcéloznia minden versenyzőnek. Ha ezt túlszárnyalja, akkor esélyes, hogy sáncrekordot állít fel (hacsak már másvalaki ezt nem ugrotta meg), ugyanakkor nehezebb a leérkezés is, mivel a lejtő meredeksége itt már nem olyan nagy, ezáltal a talajfogáskor nehezebb "kiállni" az ugrásból, azaz eleshet, ráadásul a zsűrinek a megérkezés szépségét is pontoznia kell (az kap magas pontszámot, aki szépen kivitelezett, haránt terpeszállásban, ún. Telemark talajfogással érkezik meg).
  • A kifutón fékezi le magát az ugró. Ebben a cikkben tárgyalt Bergisel sísáncnak az adott helyhiány miatt eléggé rövid a kifutója, ezért meredeken fejeződik be, hogy kellően lelassítsa az éppen megérkező versenyzőt.
  • A zsűri az adott ugrást természetesen aszerint is pontozza, hogy milyen messzire ugrott a versenyző. Ebben van segítségükre a sánclejtőn kialakított pontozó terület, ennek középvonala a K-pont, amely egyben a sánclejtő legmeredekebb pontja is.

sisanc-sematikus-h2.jpg

(Wikipedia grafika fordítása, forrás: Tkarcher)


Mivel a sáncasztaltól itt több mint 130 métert lehet ugrani, a repüléshez és az érkezéshez épített íves sánclejtő is hatalmas. Ezért, hogy ezt a meredek távot fölfelé a versenyzőknek – turistaszezonban pedig a vendégeknek ne gyalog kelljen leküzdeniük, a 2002-es nagy átalakításkor egy sikló járművet is kiépítettek, melynek pályája 255 méter hosszú és 85 méter szintkülönbséget hidal át. Ellentétben a hagyományos siklókkal, járműpáros helyett csupán 1 darab 35 személyes, vezető nélküli, kabinos jármű közlekedik oda és vissza, ezért a sínpályába egy lapos ellensúlyt kellett beépíteni. A siklót a dél-tiroli Leitner vállalat építette, a járműszekrényt pedig az osztrák Carvatech szállította.

berg_isel_skisprung_stadion-36667-lift-world.jpg

A sísánc és tőle balra a sikló. Előtérben a zöld sánclejtő, ahová leérkeznek a versenyzők, háttérben a sánc nekifutó része az 50 méter magas toronnyal. (lift-world.info)

berg_isel_skisprung_stadion-36665-lift-world.jpg

A sikló járműve a felső végállomás közelében. Noha a pálya követi a sánclejtő dombszerű ívét, a kocsiszekrény a beépített kiegyenlítő berendezéseknek köszönhetően vízszintes marad. (lift-world.info)

berg_isel_skisprung_stadion-36660-lift-world.jpg

És a lenti végállomásnál. Megfigyelhető, hogy jobban látszik a jármű alsó sötétszürke, "tortaszeletre" hasonlító része, mivel lent meredekebb a pályája. (lift-world.info)

berg_isel_skisprung_stadion-36656-lift-world.jpg

A sánc dombjának alján található az alsó végállomás. Nemcsak turisták részére. (lift-world.info)

berg_isel_skisprung_stadion-36659-lift-world.jpg

A sikló sínek közt megbúvó ellensúlya (lift-world.info)

bergisel-stadion-flickr.jpg

Helyhiány miatt a sánc kifutó részét meredeken építették meg, ezáltal kissé színházas jelleget kölcsönöz neki. Háttérben Tirol székhelye, Innsbruck látható. (flickr.com / IngolfBLN)

1 komment

Címkék: sikló Ausztria Innsbruck Tirol Leitner Sísánc Carvatech


A bejegyzés trackback címe:

https://kotelpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr405027093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Roltii 2013.05.09. 14:55:41

ehhez nagyon hasonló siklót építettek Chopokon is idén.